Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/116622
Title: CENTRO QUALIFICA: (RE)CONHECER, VALIDAR E CERTIFICAR COMPETÊNCIAS DESENVOLVIDAS AO LONGO DA VIDA
Other Titles: CENTRO QUALIFICA: (RE)KNOW, VALIDATE AND CERTIFY SKILLS DEVELOPED THROUGHOUT LIFE
Authors: Ribeiro, Ana Margarida Lopes
Orientador: Seixas, Ana Maria Magalhães Teixeira
Keywords: TORVC; Adults Education; School RVCC; Life history; Programa Qualifica; TORVC; Educação de Adultos; RVCC escolar; História de Vida; Programa Qualifica
Issue Date: 24-Jul-2024
Serial title, monograph or event: CENTRO QUALIFICA: (RE)CONHECER, VALIDAR E CERTIFICAR COMPETÊNCIAS DESENVOLVIDAS AO LONGO DA VIDA
Place of publication or event: Centro Qualifica do Agrupamento de Escolas de Ourém
Abstract: Adult education has evolved throughout history, reinventing and adapting itself to various contexts to which it is subjected. It is defined as having multiple practices in a field where learning and change are always associated. Adult education in Portugal is characterized by various milestones, policies, and programs that reflect the country's evolution over time, marked by both advances and setbacks.The economic and social changes recorded in recent years, with the consequent increase in the demands for modernization, competitiveness, quality, and the labor market, have highlighted the importance of education, professional qualifications, and lifelong learning. In public adult education and training policies, both at the European and national levels, the Recognition, Validation, and Certification of Competences (RVCC) process stands out. This process aims to increase the educational or professional qualifications of the adult population, in a pathway suited to their profile and needs. This measure gained prominence with the Iniciativa Novas Oportunidades, which ended in 2011, and today, this process is integrated into the Qualifica Program. This process is seen as an asset for the adult individual and the community, promoting active citizenship and the improvement of educational and professional qualifications. It is based on the candidate's life history, valuing the knowledge acquired throughout life in different contexts, whether formal, informal, or non-formal.This report was produced with the purpose of describing the activities carried out during the internship at the Qualifica Center of the Ourém School Group, within the scope of the Curricular Stage unit, in the second year of the Master's in Educational Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Coimbra. The report describes the activities of monitoring and participation in the different phases of implementing the Programa Qualifica, from welcoming to competence certification, mainly within the scope of the school RVCC process.
A educação de adultos tem evoluído ao longo da história, reinventando-se e adaptando-se aos vários contextos a que é sujeita. É definida como tendo múltiplas práticas e num campo em que a aprendizagem e a mudança estão sempre associadas. A educação de adultos em Portugal é caracterizada por diversos marcos, políticas e programas que se refletem na evolução do país ao longo do tempo, sendo um percurso marcado por avanços e recuosAs alterações económicas e sociais registadas ao longo dos últimos anos, com o consequente aumento da exigência aos níveis da modernização, competitividade, qualidade e do mercado de emprego, têm destacado a importância da escolaridade, das qualificações profissionais e da formação ao longo da vida. Nas políticas públicas de educação e formação de adultos, de caráter europeu e nacionais, destaca-se o processo de Reconhecimento, Validação e Certificação de Competências (RVCC), que visa aumentar as qualificações escolares ou profissionais da população adulta, num percurso adequado ao seu perfil e necessidades. Esta medida ganhou destaque com a Iniciativa Novas Oportunidades, extinta em 2011, estando hoje este processo integrado no Programa Qualifica. Este processo é visto como uma mais-valia para a pessoa adulta e para a comunidade, promovendo o exercício de uma cidadania ativa e a melhoria das qualificações escolares e profissionais. Decorre com base na história de vida do candidato, valorizando, os conhecimentos adquiridos ao longo da vida em diferentes contextos, formais, informais e não formais.O presente relatório foi produzido com o propósito de descrever as atividades desenvolvidas durante o estágio realizado no Centro Qualifica do Agrupamento de Escolas de Ourém, no âmbito da unidade curricular Estágio Curricular, do segundo ano de Mestrado em Ciências da Educação, da Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra. Descrevem-se as atividades de acompanhamento e participação nas diferentes fases de implementação do Programa Qualifica, desde o acolhimento à certificação de competências, maioritariamente no âmbito do processo RVCC escolar.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ciências da Educação apresentado à Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação
URI: https://hdl.handle.net/10316/116622
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
Show full item record

Page view(s)

50
checked on Oct 16, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons