Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/116616
Title: Reputation in VoIP Systems
Other Titles: Reputação em Sistemas VoIP
Authors: Cruz, Bruno Alexandre Freitas
Orientador: Sousa, Bruno Miguel de Oliveira
Keywords: VoIP; SIP; IP PBX; Reputation Systems; Internet Communications; VoIP; SIP; IP PBX; Sistemas de Reputação; Comunicação na Internet
Issue Date: 15-Jul-2024
Serial title, monograph or event: Reputation in VoIP Systems
Place of publication or event: DEI | FCTUC
Abstract: A utilização da tecnologia VoIP, particularmente através do SIP, trouxe mudançassignificativas nas telecomunicações por fornecer soluções de comunicação fléx-iveis e de baixo custo.A rápida expansão do mercado VoIP identificado por diversas estatísticasrefletesobre o aumento continuo da adopção desta tecnologia em múltiplos setorescomo empresarial, telecomunicações, saúde e educação.Este crescimento caracteriza-se por uma base de utilizadores em expansão e poruma procura crescente de serviços VoIP em todo o mundo, facilitando as ligaçõesentre pessoas de todos os continentes. No entanto, esta expansão também expôsos sistemas VoIP a ameaças à segurança, como o Spam over Internet Telephony(SPIT), o acesso não autorizado e a fraude nas comunicações digitais.O principal objetivo deste trabalho é a implementação de um sistema de rep-utação validadobaseado no modelo de distribuição Alpha-Beta, juntamente coma conceção e avaliação de uma estrutura capaz de interagir entre o sistema dereputação e os servidores VoIP, actuando como intermediário e zelador dos servi-dores VoIP.O sistema proposto funciona de forma a avaliar e atribuir uma pontuação a cadaparticipante em uma rede VoIP, com base nas suas interações. Este processo deavaliação utiliza uma análise de comportamento dinâmica onde combina moni-torização em tempo real com dados históricos para determinar a confiabilidadede cada participante. Com o objetivo de identificar e prevenir potenciais ameaçasatravés da atribuição de pontuação.Antes da integração, devem ser considerados os elementos que o sistema de rep-utação irá utilizar para avaliar os participantes na rede. O IP e as extensões deutilizador foram a escolha direta e mais simples por serem os dois componentestratados e processados pelos sistemas VoIP.O objetivo é validar a distribuição do modelo Alpha-Beta em funcionamento coma solução desenvolvida, avaliando o seu desempenho e fiabilidade e discussão àvolta das implementações.
Voice-over-IP (VoIP) technology, primarily utilising the Session Initiation Proto-col (SIP), has revolutionised telecommunications by providing cost-effective andflexible communication solutions.The rapid expansion of the VoIP market identified through several statisticsre-flects its increasing adoption across various sectors, including businesses, telecom-munications, healthcare, and education.This growth is characterised by an expanding user base and rising demand forVoIP services worldwide, facilitating connections between people across conti-nents. However, this expansion has also exposed VoIP systems to security threatssuch as Spam over Internet Telephony (SPIT), unauthorised access, and toll fraud.The main objective of this work is to deploy a validated reputation systembasedon the Alpha-Beta distribution model, together with the design and assessmentof a framework capable of interacting between the reputation system and VoIPservers, acting as an intermediary and VoIP server caretaker. The VoIP server ofchoice was Asterisk, for being open-source, mature and has a large community.The proposed system evaluates and assigns a score to each participant in a VoIPnetwork based on their interactions. This evaluation process uses dynamic be-haviour analysis, combining real-time monitoring with historical data to deter-mine each participant’s reliability. The aim is to identify and prevent potentialthreats by assigning scores.Before integration, the elements that the reputation system will use to evaluatenetwork participants must be considered. Which Internet Protocol (IP) and userextensions were the direct and most straightforward choice due to being the twocomponents taken care of and processed by VoIP systems.The purpose is to validate the working Alpha-Beta model distribution with thebuilt solution by evaluating its performance and reliability and discussing theimplementations. Aiming to contribute in the field of VoIP security and provideresources for understanding and further developments.
Description: Dissertação de Mestrado em Segurança Informática apresentada à Faculdade de Ciências e Tecnologia
URI: https://hdl.handle.net/10316/116616
Rights: openAccess
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