Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/116596
Title: A Formação Profissional e o Papel do/a Coordenador/a Pedagógico/a: uma perspetiva do backstage das atividades formativas
Other Titles: Professional Training and the Role of the Pedagogical Coordinator: a backstage perspective of training activities
Authors: Henriques, Raquel Nujo
Orientador: Alcoforado, Joaquim Luis Medeiros
Keywords: Lifelong Learning; Adult Education and Training; Professional qualification; Training Projects; Pedagogical Coordination; Aprendizagem ao Longo da Vida; Educação e Formação de Adultos; Formação Profissional; Projetos de Formação; Coordenação Pedagógica
Issue Date: 26-Jul-2024
Serial title, monograph or event: A Formação Profissional e o Papel do/a Coordenador/a Pedagógico/a: uma perspetiva do backstage das atividades formativas
Place of publication or event: Turisforma - Formação e Consultadoria, Lda.
Abstract: In an era marked by rapid evolution that can be seen in all spaces and times, education is no exception nor is it indifferent to the situation that exists in an increasingly modern world full of information and knowledge, accessible at every moment, and which can transform society. This entire panorama of change, which translates into competitiveness marked by the tone of globalization, requires a constant deepening of skills on the part of people.In fact, due to the context of accelerated change in the 21st Century, it is up to Education and Training to respond to the new learning needs of the Portuguese population. All transformations combined with work, knowledge, information, technology and ways of being and thinking must make lifelong learning an indispensable element for the acquisition of transversal skills and sensitize the individual to exercise active and interventionist citizenship.The challenges of great magnitude that we face today, and will certainly continue to face in the future, reveal the importance of undertaking lifelong education and training processes as processes that lead to the individual's adaptation to the new implications of society. Education and Training allow the exchange and transformation of knowledge, the exchange of knowledge and experiences and, above all, critical thinking and dialogue to deal with different political, economic, social and cultural situations and contexts.Our own contribution within the scope of Adult Education and Training involves mainly reviewing the literature in the field of evolution that is present in the notions of education and training and investigating a professional identity associated with the Pedagogical Coordinator who It is considered a relatively recent profession in the training panorama in which the main elements of its action are known - the trainer and the trainees. It is right to emphasize that the Coordinator is the one who allows each training process to happen. As it happens, sometimes, it is someone who is there and is not always visible to everyone, but their role is what makes it possible for a certain action to happen.
Numa era marcada pela evolução célere que se assiste em todos os espaços e tempos, a educação não é exceção nem fica indiferente à situação que se vive num mundo cada vez mais moderno e cheio de informação e conhecimento, acessíveis a cada instante, e que podem transformar a sociedade. Todo esse panorama de mudança, que se traduz numa competitividade marcada pelo timbre da globalização, vem exigir um aprofundamento constante de competências por parte de todas as pessoas.De facto, pelo contexto de mudança acelerada no Século XXI, cabe à Educação e Formação dar resposta às novas necessidades de aprendizagem da população portuguesa. Todas as transformações aliadas ao trabalho, ao conhecimento, à informação, à tecnológica e aos modos de estar e pensar devem tornar a aprendizagem ao longo da vida um elemento indispensável para a aquisição de competências transversais e sensibilizar o indivíduo para exercer uma cidadania ativa e interventiva. Os desafios de grande magnitude que se enfrentam no presente, e certamente continuarão a encarar no futuro, revelam a importância de empreender processos de educação e formação ao longo da vida como processos que conduzem à adaptação do indivíduo às novas implicações da sociedade. A Educação e a Formação permitem a troca e a transformação de saberes, o intercâmbio de conhecimentos e experiências e, sobretudo, o pensamento crítico e o diálogo para lidar com diferentes situações e contextos políticos, económicos, sociais e culturais. O nosso contributo próprio no âmbito da Educação e Formação de Adultos passa sobretudo pela revisão da literatura no domínio da evolução que está presente nas noções de educação e da formação e pela investigação de uma identidade profissional associado ao/à Coordenador/a Pedagógico/a que se assume como uma profissão relativamente recente no panorama da Formação em que se conhece sobretudo os elementos principais da sua ação - o/a formador/a e os/as formandos/os. Certo é sublinhar que o/a Coordenador/a é quem permite que cada processo formativo aconteça. Como acontece, por vezes, é alguém que está lá e nem sempre é visível a todos, mas o seu papel é que torna possível que determinada ação aconteça.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ciências da Educação apresentado à Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação
URI: https://hdl.handle.net/10316/116596
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File SizeFormat
RELATÓRIO FINAL_Raquel Henriques.pdf1.67 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

26
checked on Oct 16, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons