Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/116551
Title: Seeing Through Play: A Game-Based Approach to Pediatric Low Vision Rehabilitation
Other Titles: Ver Através do Jogo: Uma Abordagem Baseada em Jogos Para a Reabilitação Visual Pediátrica
Authors: Manco, Ana Sofia de Oliveira
Orientador: Simões, Marco António Machado
Keywords: Universal Design; Low Vision; Serious Games; Cerebral Visual Impairment; Visual Rehabilitation; Design Universal; Baixa Visão; Jogos Sérios; Défice Visual Cerebral; Reabilitação Visual
Issue Date: 10-Sep-2024
Serial title, monograph or event: Seeing Through Play: A Game-Based Approach to Pediatric Low Vision Rehabilitation
Place of publication or event: DEI - FCTUC
Abstract: Visual impairments can present significant challenges in individuals' lives, impacting their quality of life. Effective rehabilitation requires consistent intervention, often repeating the same exercise multiple times. Given that this is a lengthy process, the constant repetition of exercises can become monotonous and disengaging, especially for children. According to estimates, approximately 19 million children under the age of 15 are affected by a type of visual impairment (Yekta et al., 2022), with Cerebral Visual Impairment (CVI) being the most prevalent cause in children from developed countries(Philip and Dutton, 2014). These statistics highlight the need to develop solutions to address the problem, especially those that are engaging and able to diversify treatment strategies.Serious games, applied across various domains including health, offer a promising approach to increasing motivation and engagement (Kato, 2010). This work proposed the development of an application for the visual rehabilitation of children with low vision, namely CVI. Drawing on the principles of serious games and common game mechanics, the objective was to create a tool that makes the rehabilitation process more motivating and enjoyable, fostering children’s engagement in their rehabilitation process. The application is designed to be used both at home and in therapeutic environments, incorporating data collection mechanisms to monitor the child's performance and facilitate the adjustment of rehabilitation goals.Regarding the user experience, the application was assessed by both therapists and children to ensure it met the needs of both user groups. The results were highly positive and reported a motivating and enjoyable experience, which contributes to greater adherence to visual rehabilitation. Therapists found the application very user-friendly and highlighted its ability to adapt to each child's needs.In addition to providing a practical solution for visual rehabilitation, the project also contributes to advancing knowledge in occupational therapy, visual rehabilitation and ophthalmology.
A deficiência visual pode colocar desafios significativos na vida dos indivíduos, afetando a sua qualidade de vida. Para uma reabilitação eficaz, é necessário uma intervenção consistente, o que por vezes implica várias repetições do mesmo exercício. Sabendo que este é um processo demorado, a constante repetição dos exercícios pode tornar-se algo monótono e pouco cativante, sobretudo para as crianças.De acordo com as estimativas, aproximadamente 19 milhões de crianças com menos de 15 anos são afetadas por um tipo de deficiência visual (Yekta et al., 2022), sendo o Défice Visual Cerebral (DVC) a causa mais prevalente em crianças de países desenvolvidos (Philip and Dutton, 2014). Estas estatísticas destacam a necessidade de desenvolver soluções para resolver o problema, especialmente que sejam cativantes e capazes de diversificar as estratégias de tratamento.Os jogos sérios, aplicados em vários domínios, incluindo a saúde, oferecem uma abordagem promissora para aumentar a motivação e o envolvimento (Kato, 2010). Este trabalho propôs o desenvolvimento de uma aplicação para a reabilitação visual de crianças com baixa visão, nomeadamente DVC. Baseando-se nos princípios dos jogos sérios e mecânicas de jogo comuns, o objetivo foi criar uma ferramenta que tornasse o processo de reabilitação mais motivador e divertido, fomentando a adesão das crianças ao processo de reabilitação. A aplicação foi projetada de modo a que possa ser utilizada tanto em casa como em ambientes terapêuticos, incorporando ainda mecanismos de recolha de dados para monitorizar o desempenho da criança e facilitar o ajuste dos objetivos de reabilitação.No que diz respeito à experiência de utilização, a aplicação foi avaliada por terapeutas e crianças para garantir que atende às necessidades de ambos os tipos de utilizador. Os resultados obtidos na avaliação da aplicação foram bastante positivos, relatando uma experiência de uso motivadora e divertida, o que contribui para uma maior adesão ao processo de reabilitação visual. Já os terapeutas, avaliaram a aplicação como simples de usar e destacaram a capacidade dos jogos se adaptarem às necessidades de cada criança.Além de oferecer uma solução prática para a reabilitação visual, o projeto contribui ainda para o avanço do conhecimento nas áreas da terapia ocupacional, reabilitação visual e oftalmologia.
Description: Dissertação de Mestrado em Engenharia Informática apresentada à Faculdade de Ciências e Tecnologia
URI: https://hdl.handle.net/10316/116551
Rights: openAccess
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