Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/116508
Title: REPRESENTAÇÃO SOCIAL DO SERVIÇO NACIONAL DE SAÚDE
Other Titles: SOCIAL REPRESENTATION OF THE NATIONAL HEALTH SERVICE
Authors: Bravo, Inês Filipa Ferreira
Orientador: Relvas, Ana Paula Pais Rodrigues Fonseca
Mónico, Lisete Santos Mendes
Keywords: National Health Service; social representations; Portugal; free word association method; Central Core Theory; Serviço Nacional de Saúde; representações sociais; Portugal; método de evocação livre; Teoria do Núcleo Central
Issue Date: 25-Jul-2024
Serial title, monograph or event: REPRESENTAÇÃO SOCIAL DO SERVIÇO NACIONAL DE SAÚDE
Place of publication or event: Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação
Abstract: In the context of the current challenges in the Portuguese healthcare system, there arises a need to understand the National Health Service (SNS) through the analysis of social representations of the SNS.This study used the Central Core Theory with the application of the free word association method on 2264 subjects aged between 16 and 95 years residing in Portugal.The objectives of this investigation were to understand how the social representations of the SNS vary according to the sociodemographic profile (gender, age, area and sub-region of residence, assignment of a family doctor, assignment of health insurance, presence of chronic illness, and frequency of use of the SNS and private health services) of the respondents, to analyze the implications of the results for the practice of Clinical Psychology, and to interpret how the results could contribute to understanding possible potentials and limitations attributed to the SNS.The results were categorized according to their semantic meaning and presented in a Four-Houses Matrix with an O.M.E. of 3.00. The categories constituting the central core of the overall sample were "essential resource," "slow service response," "chaotic and degraded," "accessibility," "health service management," "good quality of service," and "Covid-19 pandemic."In the first periphery of this Matrix, the categories included were "deficit of resources, conditions and funding," "request and provision of health services," and "user's discomfort and fears about service." In the second periphery, the categories are "system of influences, corruption and controversies," "disrespect for users," and "user rights." Finally, the contrasting core consisted of the categories "Portuguese," "demanding work," and "I use it only when necessary." Subsequently, a four-houses matrix was produced for all sociodemographic variables under analysis.The results of this study show different beliefs and values about the SNS as a health resource with various potentials and limitations regarding its organization and response capacity.
No contexto dos desafios atuais no sistema de saúde português, surge a necessidade de compreender o Serviço Nacional de Saúde (SNS) através da análise das representações sociais do SNS. O presente estudo utilizou a Teoria do Núcleo Central com a aplicação do método de evocação livre de palavras em 2264 sujeitos com idades compreendidas entre 16 e 95 anos a residir em Portugal. Como objetivos, esta investigação pretendeu compreender como as representações sociais do SNS variam em função do perfil sociodemográfico (sexo, idade, área e sub-região de residência, atribuição de médico de família, atribuição de seguro de saúde, presença de doença crónica e frequência de utilização do SNS e serviços privados de saúde) dos inquiridos, analisar implicações dos resultados para a prática da Psicologia Clínica, bem como interpretar de que modo os resultados poderão contribuir para compreender possíveis potencialidades e limitações atribuídas ao SNS.Os resultados foram categorizados tendo em conta o seu significado semântico e apresentados numa Matriz de Quatro Casas com um O.M.E. de 3.00. As categorias constituintes do núcleo central da amostra global foram “recurso essencial”, “lentidão da resposta do serviço”, “caótico e degradado”, “acessibilidade”, “gestão dos serviços de saúde”, “boa qualidade do serviço” e “pandemia Covid-19”. Na primeira periferia desta Matriz, foram incluídas as categorias “défice de recursos, condições e financiamento”, “solicitação e prestação de serviços de saúde”, e “mal-estar e receios do utente sobre o atendimento”. Na segunda periferia, estão as categorias “sistema de influências, corrupção e polémicas”, “desrespeito pelos utentes” e “direitos dos utentes”. Por fim, o núcleo contrastante foi constituído pelas categorias “portugueses”, “trabalho exigente” e “utilizo apenas quando necessário”. Posteriormente, foi produzida uma matriz de quatro casas para todas as variáveis sociodemográficas em análise.Os resultados deste estudo mostram diferentes crenças e valores acerca do SNS enquanto recurso de saúde com várias potencialidades e limitações relativas à sua organização e capacidade de resposta.
Description: Dissertação de Mestrado em Psicologia Clínica Sistémica e da Saúde apresentada à Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação
URI: https://hdl.handle.net/10316/116508
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

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