Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/116409
Title: Sistema integrado de disponibilização de jogos terapêuticos para o Neurohab
Other Titles: Integrated system for providing therapeutic games for Neurohab
Authors: Cleto, Diogo Sebastião
Orientador: Simões, Marco António Machado
Keywords: Serious games; Marketplace; Games; Integration; Neurohab; Serious games; Marketplace; Jogos; Integração; Neurohab
Issue Date: 26-Jul-2024
Serial title, monograph or event: Sistema integrado de disponibilização de jogos terapêuticos para o Neurohab
Place of publication or event: DEI - FCTUC
Abstract: The Neurohab platform is a cognitive training system aimed at individuals with Autism Spectrum Disorder (ASD) and other neuropsychological disorders. The platformoffers access to a growing catalog of rehabilitation games (serious games) on variousdevices, such as desktops, smartphones, and tablets, with the aim of facilitating widespread access and providing real-time feedback. Neurohab aims to complementconventional rehabilitation programs, serving as an auxiliary tool for therapists andcaregivers in the personalized training and monitoring of patients.The existing problem with the Neurohab platform is the lack of efficient integration oftherapeutic games and training plans, resulting in a fragmented experience for users.Initially, the games were made available in isolation, without a dynamic structure thatallowed for the efficient integration of these games and training plans with the platform. This meant that the games and training plans had to be executed by the users inisolation, without direct integration with the platform. This hindered the personalization of the user experience and the optimized management of therapeutic activities.To address this problem, specific measures were developed, such as the creation of anintegrated model (Android application) that allowed the launch of therapeutic gamesand the sending of results, adapting to both isolated use of the games and integrationinto training plans. Additionally, a marketplace system was implemented, offeringusers the option to purchase games, specific game packages, or training plans, providing a personalized experience tailored to their needs and preferences. Initially, it wasproposed that existing games on the platform be adapted to ensure compatibility andusability within the new integrated system, promoting effective interaction with userdata and meeting established therapeutic requirements. However, due to the complexity of the existing games, mock games had to be created to perform and test thisintegration.These developed measures have transformed Neurohab into a more flexible and personalized environment for the provision of therapeutic games. The integration of games and training plans, along with the implementation of the marketplace system,has significantly improved the effectiveness and accessibility of cognitive therapy through these innovative tools. Users now have a more integrated and personalizedexperience, facilitating the execution of training plans and the monitoring of progressby therapists.
A plataforma Neurohab é um sistema de treino cognitivo direcionado para a população com Perturbação do Espetro do Autismo (PEA) e outras perturbações neuropsicológicas. A plataforma oferece acesso a um catálogo em crescimento de jogos de reabilitação (serious games) em diferentes dispositivos , como desktops, smartphones e tablets,com o objetivo de facilitar o acesso generalizado e fornecer feedback em tempo real. ONeurohab visa complementar os programas de reabilitação convencionais, servindocomo uma ferramenta auxiliar para terapeutas e cuidadores no acompanhamento etreino personalizado dos pacientes.O problema existente na plataforma Neurohab é a falta de integração eficiente dosjogos terapêuticos e planos de treino, resultando numa experiência fragmentada paraos utilizadores. Inicialmente, os jogos eram disponibilizados de forma isolada, semuma estrutura dinâmica que permitisse a integração eficiente desses jogos e planos detreino com a plataforma, ou seja os jogos e planos de treino tinham que ser executadospelos utentes de uma forma isolada, sem uma integração direta com a plataforma.Isso dificultava a personalização da experiência do utilizador e a gestão otimizada dasatividades terapêuticas.Para resolver esse problema, foram desenvolvidas medidas específicas, como a criaçãode um modelo integrado (Aplicação Android) que permitisse o lançamento de jogosterapêuticos e o envio dos resultados, adaptando-se tanto a uma utilização dos jogosisolada quanto à integração nos planos de treino. Além disso, foi implementado umsistema de marketplace que oferece aos utilizadores a opção de adquirir os jogos, pacotes específicos de jogos ou planos de treino, proporcionando uma experiência personalizada e adaptada às suas necessidades e preferências. Inicialmente, propôs-se quejogos existentes na plataforma fossem adaptados para garantir a compatibilidade eusabilidade dentro do novo sistema integrado, promovendo uma interação eficaz comos dados do utilizador e cumprindo os requisitos terapêuticos estabelecidos, mas, devido à complexidade dos jogos já existentes, tiveram que ser criados mock games pararealizar e testar esta integração.Essas medidas permitem transformar o Neurohab num ambiente mais flexível e personalizado para a disponibilização de jogos terapêuticos. A integração dos jogos e planos de treino, juntamente com a implementação do sistema de marketplace, melhorasignificativamente a eficácia e acessibilidade da terapia cognitiva por meio dessas ferramentas inovadoras. Os utilizadores passam a ter uma experiência mais integradae personalizada, facilitando a execução dos planos de treino e a monitorização dosprogressos por parte dos terapeutas.
Description: Dissertação de Mestrado em Engenharia Informática apresentada à Faculdade de Ciências e Tecnologia
URI: https://hdl.handle.net/10316/116409
Rights: openAccess
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