Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/116299
Title: A RELAÇÃO ENTRE A DEPENDÊNCIA DA INTERNET E AS DIFICULDADES ESCOLARES - EFEITO MEDIADOR DO AUTOCRITICISMO NUM ESTUDO LONGITUDINAL.
Other Titles: THE RELATIONSHIP BETWEEN INTERNET DEPENDENCY AND SCHOOL DIFFICULTIES - THE MEDIATING EFFECT OF SELF-CRITICISM IN A LONGITUDINAL STUDY.
Authors: Lopes, Ana Carolina Santos
Orientador: Matos, Ana Paula Soares
Keywords: internet dependency; self-criticism; school difficulties; dependência da internet; autocriticismo; dificuldades escolares
Issue Date: 29-Jul-2024
Serial title, monograph or event: A RELAÇÃO ENTRE A DEPENDÊNCIA DA INTERNET E AS DIFICULDADES ESCOLARES - EFEITO MEDIADOR DO AUTOCRITICISMO NUM ESTUDO LONGITUDINAL.
Place of publication or event: Universidade de Coimbra
Abstract: In recent years, internet dependency has become a growing concern due to its high prevalence and negative consequences among teenagers, with literature demonstrating that it can lead to psychosocial problems. To our knowledge, there are no studies that have explored the relationships between internet dependency, self-criticism and school difficulties. The aims of the study were to investigate the relationships between internet dependency at time 1, self-criticism at time 2 and school difficulties at time 2, as well as the mediating effect of self-criticism on the relationship between these variables. The sample consisted of 253 adolescents aged between 11 and 15 years old. The design of this study is longitudinal, with a follow-up of six months. The results demonstrated that internet dependency, self-criticism and school difficulties are positively correlated with each other. It was found that there were no differences between genders in internet dependency. However, girls presented higher levels of self-criticism and school difficulties. The simple mediation model demonstrated the existence of significant partial mediation of self-criticism in the relationship between internet dependency and school difficulties. This study provided some knowledge about the negative consequences of internet dependency over time, namely school difficulties. The results obtained suggest that self-criticism is an explanatory mechanism in the relationship between internet dependency and school difficulties. The present study emphasizes the importance of interventions focused on internet dependency and self-criticism, among adolescents, in order to reduce the school difficulties experienced.
Nos últimos anos, a dependência da internet tem-se tornado uma preocupação crescente devido à elevada prevalência e às consequências negativas entre os adolescentes, com a literatura a demonstrar que pode levar a problemas psicossociais. Tanto quanto sabemos, não existem estudos que tenham explorado as relações entre a dependência da internet, o autocriticismo e as dificuldades escolares. Os objetivos deste estudo foram investigar as relações entre dependência da internet no tempo 1, o autocriticismo no tempo 2 e as dificuldades escolares no tempo 2, assim como o efeito mediador do autocriticismo na relação entre estas variáveis. A amostra foi constituída por 253 adolescentes com idades compreendidas entre os 11 e 15 anos. O desenho do presente estudo é longitudinal, com follow-up de seis meses. Os resultados demonstram que a dependência da internet, o autocriticismo e as dificuldades escolares se correlacionam positivamente entre si. Verificou-se que não houve diferenças entre géneros na dependência da internet. As raparigas demonstraram níveis superiores de autocriticismo e de dificuldades escolares. O modelo de mediação simples demonstrou a existência de uma mediação parcial significativa do autocriticismo na relação entre a dependência da internet e dificuldades escolares. Este estudo providenciou algum conhecimento acerca das consequências negativas da dependência da internet ao longo do tempo, nomeadamente as dificuldades escolares. Os resultados obtidos sugerem que o autocriticismo é um mecanismo explicativo na relação entre dependência da internet e dificuldades escolares. O presente estudo enfatiza a importância de intervenções focadas na dependência da internet e no autocriticismo, entre os adolescentes, de modo a reduzir as dificuldades escolares percebidas.
Description: Dissertação de Mestrado em Intervenções Cognitivo-Comportamentais em Psicologia Clínica e da Saúde apresentada à Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação
URI: https://hdl.handle.net/10316/116299
Rights: embargoedAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File SizeFormat Login
Dissertação Carolina Lopes 2024.pdf1.3 MBAdobe PDFEmbargo Access    Request a copy
Show full item record

Page view(s)

19
checked on Oct 16, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons