Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/116257
Title: Percursos de vida de pessoas em situação de sem-abrigo: Estudo de caso e atividades de desenvolvimento de competências pessoais, sociais e pré-profissionais na Equipa de Apoio Social Direto da Associação Integrar
Other Titles: Life paths of homeless people: Case study and activities to develop personal, social and pre-professional skills in the Direct Social Support Team of Associação Integrar
Authors: Lucas, Micaela Sofia Nunes
Orientador: Gaspar, Maria Filomena Ribeiro Fonseca
Teixeira, Sara
Keywords: People experiencing homelessness; Direct Social Support Team (Equipa de Apoio Social Direto – EASD); Case study; Grief; Socioeducational intervention; Pessoas em situação de sem-abrigo; Equipa de Apoio Social Direto (EASD); Estudo de caso; Luto; Intervenção socioeducativa
Issue Date: 23-Jul-2024
Serial title, monograph or event: Percursos de vida de pessoas em situação de sem-abrigo: Estudo de caso e atividades de desenvolvimento de competências pessoais, sociais e pré-profissionais na Equipa de Apoio Social Direto da Associação Integrar
Place of publication or event: Associação Integrar
Abstract: As pessoas em situação de sem-abrigo enfrentam inúmeros desafios ao longo de suas vidas, que podem variar de acordo com as circunstâncias individuais de cada uma, vivemdo umas em contexto de rua por opção e outras por não terem outra saída. O presente relatório descreve as atividades desenvolvidas e tarefas realizadas no âmbito do estágio curricular do Mestrado em Ciências da Educação da Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra, na Equipa de Apoio Social Direto (EASD) da Associação Integrar de Coimbra. Na EASD foram acompanhados diversos utentes, que se encontram em situação de grande vulnerabilidade social, como pessoas em situação de sem-abrigo, toxicodependentes e trabalhadores/as do sexo. Neste contexto focado no apoio social, as atividades de estágio passaram pela promoção de competências pessoais, sociais e pré-profissionais através do desenvolvimento de ações de treino de competências, para além da participação nos projetos que decorreram na Associação e do acompanhamento através dos giros noturnos e diurnos. Ao longo do relatório são abordados aspetos relacionados com a realidade das pessoas em situação de sem-abrigo, é explorada a vertente familiar destas pessoas e relembrada a importância da intervenção socioeducativa nestes contextos. Na parte prática, apresentamos o estudo de caso realizado, focada na história de vida e relações familiares de um dos utentes da Associação, e a intervenção que realizámos com utentes com o objetivo de proporcionar um suporte emocional e prático para lidar com as perdas e enfrentar os desafios relacionados com o processo do luto.
People experiencing homelessness face numerous challenges throughout their lives, which can vary depending on each individual's circumstances, some of whom choose to live on the streets while others have no other option.This report describes the activities developed and tasks carried out within the scope of the curricular internship of the Master's Degree in Educational Sciences at the Faculty of Psychology and Educational Sciences of the University of Coimbra, in the Direct Social Support Team (Equipa de Apoio Social Direto – EASD) of Associação Integrar in Coimbra.At EASD, several users were monitored, who are in a situation of great social vulnerability, such as homeless people, drug dependents and sex workers. In this context focused on social support, internship activities included the promotion of personal, social and pre-professional skills through the development of skills training actions, in addition to participation in projects conducted by the Association and accompanying users during both night and daytime shifts.Throughout the report, aspects related to the reality of people experiencing homeless are addressed, the family aspect of these people is explored and the importance of promoting and protecting their health is recalled, as well as the importance of socioeducational intervention in these contexts. In the second parto f the report, we present the case study of the life story and family relationships of one of the Association’s users and the intervention developed with the Association’s users with the objective of providing emotional and practical support to deal with losses and face the challenges related to the grieving process.People experiencing homelessness face numerous challenges throughout their lives, which can vary depending on each individual's circumstances, some of whom choose to live on the streets while others have no other option.This report describes the activities developed and tasks carried out within the scope of the curricular internship of the Master's Degree in Educational Sciences at the Faculty of Psychology and Educational Sciences of the University of Coimbra, in the Direct Social Support Team (Equipa de Apoio Social Direto – EASD) of Associação Integrar in Coimbra.At EASD, several users were monitored, who are in a situation of great social vulnerability, such as homeless people, drug dependents and sex workers. In this context focused on social support, internship activities included the promotion of personal, social and pre-professional skills through the development of skills training actions, in addition to participation in projects conducted by the Association and accompanying users during both night and daytime shifts.Throughout the report, aspects related to the reality of people experiencing homeless are addressed, the family aspect of these people is explored and the importance of promoting and protecting their health is recalled, as well as the importance of socioeducational intervention in these contexts. In the second parto f the report, we present the case study of the life story and family relationships of one of the Association’s users and the intervention developed with the Association’s users with the objective of providing emotional and practical support to deal with losses and face the challenges related to the grieving process.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ciências da Educação apresentado à Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação
URI: https://hdl.handle.net/10316/116257
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
Show full item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons