Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/115922
Title: Theoretical and Clinical Case Evaluation on General Practice/Family Medicine Curricular Unit at the Faculty Of Medicine of the University of Coimbra from 2019.
Other Titles: A avaliação final teórica e teórico-prática na unidade curricular de medicina geral e familiar da FMUC desde 2019
Authors: Ribeiro, Elsa Margarida Sousa
Orientador: Silva, Inês Rosendo de Carvalho e
Santiago, Luiz Miguel de Mendonça Soares
Keywords: Evaluation; Theoretical-practical test; Multiple choice test; Avaliação; Prova Teorico Pratica; Questionário Escolha Múltipla
Issue Date: 11-Dec-2023
Serial title, monograph or event: Theoretical and Clinical Case Evaluation on General Practice/Family Medicine Curricular Unit at the Faculty Of Medicine of the University of Coimbra from 2019.
Place of publication or event: FMUC
Abstract: Background: Student's evaluation is a fundamental issue in the medical course. In the health area, the evaluation of practical skills, which must be based on theoretical knowledge, requires an adaptation of the evaluation methods, considering circumstances, themes, and the best tools to ensure that the students can practice medicine.Objectives: Analyze, in comparison, the classifications obtained in sequential assessment evaluation with theoretical-practical tests and with multiple choice quizzes.Methods: A cross-sectional observational study was carried out with the classifications obtained in the theoretical-practical test (TP) and in the multiple choice test (QEM) in the 1350 students who are enrolled in the General and Family Medicine subject of the 5th grade of Faculty of Medicine of the University of Coimbra in the academic years 2019-2020, 2020-2021, 2021-22 and 2022-2023. All data, anonymously studied, is public, being the initiative of this work taken by the subject's regency.Results: There were higher classifications in females at the median and the 75th percentile (p<0.001). There was also a drop in QEM exam grades in the 2022-2023 academic year. It was also found that the TP classification was higher, on average, in the 2nd semester, with the average QEM grade being higher in the 1st semester (p<0.001 and p=0.012 respectively).Discussion and Conclusion: This study verified that student's classifications were influenced by the academic year and semester in which they completed the curricular unit. To explain the different results depending on the academic years in question, factors such as the change in the Regency responsible for preparing the QEM and the conditions under which assessments were carried out in the academic years, affected by the COVID-19 pandemic, are highlighted. The difference in classifications according to the semester can be explained by the contact with a primary care clinical environment or by the theoretical study load that the remaining curricular units require in that semester
Introdução: A avaliação dos alunos é assunto fundamental no curso de medicina. Nesta área específica a avaliação de algumas competências práticas que devem ter por base um domínio do conhecimento teórico requer uma adaptação de métodos de avaliação e devem ser ponderadas as circunstâncias, as temáticas e as ferramentas que melhor permitem avaliar o que é pretendido medir, garantindo ao público que os alunos estão capazes para o exercício genérico da profissão médica. Objetivo: Analisar, comparativamente, as classificações obtidas em avaliação sequencial de avaliação com prova teórico-prática e com questionário de escolha múltipla. Métodos: Realizou-se um estudo observacional transversal das classificações obtidas em prova teórico-prática (TP) e em teste de escolha múltiplo (QEM) nos 1350 alunos inscritos na Unidade Curricular de Medicina Geral e Familiar do 5ºano da Faculdade de Medicina da Universidade de Coimbra nos anos letivos 2019-2020, 2020-2021, 2021-22 e 2022-2023. Todos os dados, estudados em anonimato, são públicos sendo de iniciativa da Regência da Unidade Curricular este trabalho.Resultados: Verificaram-se classificações mais elevadas no sexo feminino na mediana e no percentil 75 (p<0,001). Verificou-se também uma descida das classificações do exame QEM no ano letivo 2022-2023. Constatou-se ainda que a classificação TP foi mais elevada, em média no 2ºsemestre, sendo a nota média de QEM mais elevada no 1º semestre (p<0.001 e p=0,012 respetivamente). Discussão/Conclusão: Este estudo evidenciou que as classificações dos alunos foram influenciadas pelo ano-letivo e pelo semestre em que realizam a unidade curricular. Para explicar os diferentes resultados consoante os anos letivos em questão apontam-se fatores como a alteração da Regência responsável pela elaboração de QEM e as condições em que foram realizadas as avaliações nos anos letivos afetados pela pandemia COVID19. A diferença das classificações segundo o semestre pode ser explicada pelo contacto com ambiente clinico que já tiveram previamente ou até com a carga de estudo teórico que as restantes unidades curriculares do mesmo semestre exigem.
Description: Trabalho Final do Mestrado Integrado em Medicina apresentado à Faculdade de Medicina
URI: https://hdl.handle.net/10316/115922
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Show full item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons