Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/115877
Title: Criatividade, Inteligência Emocional e Traços de Personalidade em Estudantes das Faculdades de Medicina e de Letras da Universidade de Coimbra
Other Titles: Creativity, Emotional Intelligence, and Personality Traits in Medicine and Humanities Students of the University of Coimbra
Authors: Correia, Carolina Mendes
Orientador: Pereira, Ana Telma Fernandes
Mota, David Manuel Gomes
Keywords: Creativity; Emotional Intelligence; Personality Traits; Psychological Well-Being; Medical and Humanities Students; Criatividade; Inteligência Emocional; Traços de Personalidade; Bem-Estar Psicológico; Estudantes de Medicina e de Artes e Humanidades
Issue Date: 7-Mar-2024
Serial title, monograph or event: Criatividade, Inteligência Emocional e Traços de Personalidade em Estudantes das Faculdades de Medicina e de Letras da Universidade de Coimbra
Place of publication or event: Faculdade de Medicina da Universidade de Coimbra
Abstract: Introduction: Emotional Intelligence (EI), Creativity and Personality Traits (PT) are attributes that are interrelated, all having an influence on Psychological Well-Being (PWB). EI and Creativity can be strengthened through multidisciplinary approaches, with potential benefits for students’ academic performance.Objectives: [1] Compare the levels of creativity, EI, PT and PWB in students from the Faculty of Medicine (FMUC) and the Faculty of Arts and Humanities (FLUC) of the University of Coimbra, [2] analysing whether these attributed differ significantly between gender, age group and study cycles, as well as [3] their role in students’ PWB.Methods: 506 FMUC and/or FLUC students filled out a form with sociodemographic questions, the Emotional Competence Questionnaire (ECQ-15), the HEXACO-60, the Creative Personality Scale – Short Form (CPS-9) and the World Health Organization Psychological Well-Being Scale (WHO-PWB). Results: FMUC students had lower creativity scores compared to the students from FLUC and from both faculties. Compared to the FLUC group, the FMUC one also showed significantly lower levels of Openness to Experience (O). Females obtained higher scores in the Emotionality (E) and Conscientiousness (C) dimensions compared to males, who in turn achieved higher levels of Ability do Deal with Emotions (AD) and PWB than females. People of other gender achieved higher levels of O compared to men and women. Students in the 1st cycle obtained lower levels of Emotional Experience (EE) and C than those in the 2nd and 3rd cycles, while those in the 3rd cycle achieved higher levels of creativity, Honesty-Humility (H) and O. Individuals with age over 25 years old obtained higher creativity, H, E, Extroversion (X) and O scores compared to those aged 18-21 and 22-25 years old. Creativity mediated the relationship between the independent variables EE, AD, E, X and Agreeableness (A) and the dependent variable PWB partially, and the relationship between C and PWB completely.Discussion and Conclusion: The lower Creativity scores obtained by medical students could in part be explained by the lower O levels in this group. There were no significant differences in EI or PWB between students. However, creativity mediates the relationship of EI and PT with PWB. Thus, the PWB can be improved through programs that stimulate students’ EI and creativity.
Introdução: Inteligência Emocional (IE), Criatividade e Traços de Personalidade (TP) são atributos que se interrelacionam, tendo todos influência no Bem-Estar Psicológico (BEP). IE e Criatividade podem ser reforçadas através de abordagens multidisciplinares, com potenciais benefícios para o desempenho académico dos estudantes. Objetivos: [1] Comparar os níveis de criatividade, IE, TP e BEP em estudantes das Faculdades de Medicina (FMUC) e de Letras (FLUC) da Universidade de Coimbra, [2] analisando se existem diferenças significativas nestes atributos entre género, grupo etário e ciclos de estudo, bem como [3] o papel dos mesmos no BEP dos estudantes. Métodos: 506 estudantes da FMUC e/ou da FLUC preencheram um formulário com questões sociodemográficas, o Questionário de Competência Emocional (QCE-15), o HEXACO-60, a Escala de Personalidade Criativa – Forma Reduzida (EPC-9) e a Escala de Bem-Estar Psicológico da Organização Mundial de Saúde (BEP-OMS).Resultados: Os estudantes da FMUC obtiveram pontuações inferiores de criatividade face aos estudantes da FLUC e de ambas as faculdades. Comparativamente com o grupo da FLUC, o da FMUC também evidenciou níveis significativamente inferiores de Abertura à Experiência (O). Pessoas do género feminino obtiveram pontuações superiores nas dimensões Emocionalidade (E) e Conscienciosidade (C) em relação às do masculino, que por sua vez atingiram níveis mais elevados de Capacidade para lidar com as emoções (CL) e BEP. Pessoas de outro género atingiram níveis superiores de O em comparação com homens e com mulheres. Estudantes de 1º ciclo obtiveram níveis mais baixos de Expressão Emocional (EE) e de C que os de 2º e 3º ciclos, ao passo que os de 3º ciclo atingiram níveis superiores de Criatividade, Honestidade-Humildade (H) e O. Indivíduos com idade superior a 25 anos obtiveram pontuações superiores de criatividade, H, E, Extroversão (X) e O comparativamente com os de 18-21 e 22-25 anos. A criatividade mediou a relação entre as variáveis independentes EE, CL, E, X e Amabilidade (A) e a variável dependente BEP de forma parcial, e a relação entre C e BEP de forma total. Discussão e conclusão: As pontuações inferiores de Criatividade obtidas pelos estudantes de medicina poderão em parte ser explicadas pelos níveis menores de O neste grupo. Não houve diferenças significativas na IE nem no BEP entre estudantes. Contudo, a criatividade medeia a relação de IE e TP com o BEP. Assim, o BEP é passível de ser melhorado através de programas que estimulem IE e criatividade dos estudantes.
Description: Trabalho Final do Mestrado Integrado em Medicina apresentado à Faculdade de Medicina
URI: https://hdl.handle.net/10316/115877
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Show full item record

Page view(s)

29
checked on Oct 16, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons