Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/115773
Title: EVALUATION OF LITERACY AND PRACTICES IN CHILDHOOD ORAL HEALTH IN A SAMPLE OF PARENTS AND CAREGIVERS OF 3-10 YEARS-OLD CHILDREN
Other Titles: AVALIAÇÃO DA LITERACIA E PRÁTICAS DE SAÚDE ORAL INFANTIL DOS PAIS E CUIDADORES DE CRIANÇAS ENTRE OS 3-10 ANOS
Authors: Tomé, Beatriz Marques
Orientador: Costa, Ana Luísa Moreira
Xavier, Maria Teresa Antunes de Azevedo
Keywords: Health literacy; Oral Health; Sociodemographic Factors; Caregivers; Child; Literacia em saúde; Saúde oral; Fatores Sociodemográficos; Cuidadores; Crianças
Issue Date: 10-Jul-2024
Serial title, monograph or event: EVALUATION OF LITERACY AND PRACTICES IN CHILDHOOD ORAL HEALTH IN A SAMPLE OF PARENTS AND CAREGIVERS OF 3-10 YEARS-OLD CHILDREN
Place of publication or event: Faculdade de Medicina da Universidade de Coimbra - Área de Medicina Dentária
Abstract: Introdução: Na infância os pais desempenham um papel importante representando um modelo de comportamento para os filhos, sendo com os pais que se estabelecem os primeiros hábitos de higiene oral. A literacia em saúde oral define-se como a capacidade demonstrada para obter, processar e compreender informação básica relacionada, bem como os recursos necessários para tomar decisões apropriadas neste âmbito. Os pais com níveis mais baixos de literacia em saúde oral enfrentam inúmeros desafios que podem dificultar a implementação de comportamentos preventivos adequados em saúde oral nos seus filhos. Este estudo teve como objetivo avaliar o nível de literacia, conhecimentos e práticas em saúde oral de pais/cuidadores relativamente à saúde oral dos seus filhos (entre os 3 e 10 anos) e indagar possíveis relações com características sociodemográficas.Materiais e Métodos: Este estudo observacional transversal visou a aplicação de um questionário a pais/tutores de crianças com idades compreendidas entre os 3-10 anos, com cumprimento dos requisitos éticos exigidos. Foram utilizados métodos de amostragem de conveniência e de bola de neve. O questionário semiestruturado, de caráter anónimo, foi distribuído em papel e online (fevereiro -abril de 2024), em 2 escolas, nas aulas de clínica de Odontopediatria da Faculdade de Medicina da Universidade de Coimbra e em consulta privada. Os dados obtidos foram analisados com recurso ao IBM SPSS versão 29.0, teste qui-quadrado para avaliar associações entre as características sociodemográficas dos pais e os seus conhecimentos, literacia e práticas em saúde oral infantil. Os testes foram considerados significativos para p inferior a 0.05.Resultados: Foram incluídos na análise final 590 questionários, 75.9% destes preenchidos em papel. A grande maioria dos inquiridos respondeu corretamente a 13 das 15 questões, revelando um bom nível de conhecimentos. Apesar disso, é de salientar que os pais e cuidadores demonstraram conhecimentos insuficientes relativamente a aspetos fundamentais no que concerne às necessidades e práticas de higiene oral dos seus filhos. Verificou-se associação entre o nível de escolaridade dos pais e cuidadores e as suas respostas sobre a saúde oral na maioria das questões. Conclusão: A maioria dos pais demonstrou um nível adequado de conhecimentos e práticas de saúde oral; contudo, foram observadas algumas lacunas nos conhecimentos essenciais, sublinhando a necessidade de intervenções de promoção e educação para a saúde oral. Os resultados destacaram uma associação significativa entre o nível de escolaridade dos pais e os conhecimentos e literacia em saúde oral, tornando-os um importante alvo das intervenções e medidas preventivas da patologia dentária na criança.
Introduction: Parents and caregivers play a pivotal role in shaping oral health behaviors, serving as role models, and establishing habits that influence their children's oral health outcomes. Oral Health Literacy (OHL) is defined as the capacity to obtain, process, and understand basic oral and craniofacial health information and resources needed to make appropriate health decisions. Parents with lower levels of OHL face numerous challenges that may hinder the implementation of adequate oral health preventive behaviors. This study aimed to assess the level of oral health literacy, knowledge, and practices of parents and caregivers regarding the oral health of their children (aged 3-10 years), and to investigate the relationship between parents’ sociodemographic characteristics and their level of oral health literacy and knowledge.Materials and Methods: This cross-sectional observational study involved parents and caregivers of children aged 3 to 10 years. All required ethical requirements have been met. This study employed convenience and snowball sampling methods. An anonymous semi-structured questionnaire was distributed online and in print from February to April 2024, in 2 schools, Pediatric Dentistry clinic of Faculty of Medicine, University of Coimbra (Portugal) and in private consultation. Statistical analysis was performed with IBM SPSS version 29.0, using the chi-square to assess associations between parents' sociodemographic characteristics and their oral health knowledge, literacy and practices. The tests were considered significant for a p-value less than 0.05.Results: In total 590 questionnaires were included in the final analysis, 75.9% of them were filled in paper. Most of the respondents answered correctly to 13 out of 15 questions regarding OHK, thus revealing a good level of oral health knowledge. Despite this, it is noteworthy that parents and caregivers exhibited insufficient knowledge regarding critical aspects of their children’s oral hygiene needs and practices. Parents' and caregivers’ education level was associated with their answers on OHK in most of the questions. Conclusion: The majority of parents showed good understanding of oral health knowledge and practices, but there are still some misconceptions that require educational interventions. The findings highlighted a significant association between parent’s education level and oral health knowledge and literacy. Tailored preventive programs are recommended to enhance children’s oral health outcomes.
Description: Trabalho Final do Mestrado Integrado em Medicina Dentária apresentado à Faculdade de Medicina
URI: https://hdl.handle.net/10316/115773
Rights: embargoedAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File SizeFormat Login
Tese - Beatriz Tomé_final.pdf1.83 MBAdobe PDFEmbargo Access    Request a copy
Show full item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons