Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/115411
Title: A Compreensão Oral na aula de Português - Uma abordagem prática no 7.º ano
Other Titles: Oral Comprehension in Portuguese class - A practical approach
Authors: Silva, Maria Inês Pereira da
Orientador: Pereira, Maria Isabel Pires
Keywords: pedagogical internship; listening comprehension; teaching-learning; comprehension strategies; skills; estágio pedagógico; compreensão oral; ensino-aprendizagem; estratégias de compreensão; competências
Issue Date: 14-Feb-2024
Serial title, monograph or event: A Compreensão Oral na aula de Português - Uma abordagem prática no 7.º ano
Place of publication or event: Coimbra
Abstract: Oral Comprehension in Portuguese class This teaching practice report is part of the master’s degree in teaching Portuguese in the 3rd Cycle of Basic and Secondary Education and aims to describe all the activities carried out during the teaching practice in a 7th grade class and aims to present the research work of a case study regarding the oral comprehension in Portuguese classes.Thus, this report is mirror of all the activities carried out, the difficulties encountered, and the successes achieved.The case study carried out during Supervised Pedagogical Practice focuses on oral comprehension in a school context. The goal of this research was to answer the following questions: (i) what strategies do students use to decode an oral messages; (ii) what processes do they use to improve their skills in decoding oral messages; (iii) which difficulties do students have when performing listening comprehension tasks; (iv) what kind of activities can teachers use to stimulate the development of students' listening comprehension skills?The data were collected and analyzed through instruments developed and applied, which make it possible to identify the main difficulties expressed by students in the field of oral comprehension, a domain that has a less privileged place in the classroom.Keywords: pedagogical internship; listening comprehension; teaching-learning; comprehension strategies.
Compreensão Oral na aula de PortuguêsO presente Relatório de Estágio enquadra-se no Mestrado em Ensino de Português no 3.º ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário e tem como objetivo descrever e refletir sobre as atividades realizadas ao longo do Estágio Pedagógico Supervisionado numa turma de 7.º ano do Ensino Básico, assim como apresentar o trabalho de investigação realizado no mesmo âmbito, um estudo de caso sobre a compreensão oral na aula de Português.Neste sentido, este relatório é um espelho de todas as atividades realizadas, das dificuldades encontradas e dos sucessos atingidos. O estudo de caso realizado durante a Prática Pedagógica Supervisionada, incide sobre a compreensão oral em contexto escolar. Com esta pesquisa pretendeu-se responder às seguintes questões: (i) que estratégias desenvolvem os alunos para interpretar uma mensagem oral?; (ii) que processos utilizam para melhorar as suas competências de descodificação de mensagens orais?; (iii) que dificuldades manifestam os alunos nas tarefas de compreensão oral?; (iv) que tipo de atividades pode o professor fazer para estimular o desenvolvimento da compreensão oral nos alunos?Os dados recolhidos e analisados através dos instrumentos de recolha elaborados e aplicados permitem identificar as principais dificuldades manifestadas pelos alunos no domínio da compreensão oral, domínio pouco privilegiado na sala de aula.Palavras-chave: estágio pedagógico; compreensão oral; ensino-aprendizagem; estratégias de compreensão
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de Português no 3º ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário apresentado à Faculdade de Letras
URI: https://hdl.handle.net/10316/115411
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File SizeFormat
MariaInêsSilva_versaofinal.pdf3.62 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons