Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/114359
Title: Motivos que Trazem Sentido: fatores críticos que contribuem para o sucesso na Educação Profissional Integrada de Jovens e Adultos no Brasil
Other Titles: Motives that Make Sense: critical factors that contribute to the success of Integrated Vocational Education for Young People and Adults in Brazil
Authors: Silva, Janaina Marques
Orientador: Alcoforado, Joaquim Luis Medeiros
Santos, Simone Valdete dos
Keywords: Educação e Formação de Adultos; PROEJA; Egressos; Sucesso Escolar; Fatores críticos; Adult Education and Learning; PROEJA; Graduates; Graduates School Success; Critical Factors
Issue Date: 16-Oct-2023
Serial title, monograph or event: Motivos que Trazem Sentido: fatores críticos que contribuem para o sucesso na Educação Profissional Integrada de Jovens e Adultos no Brasil
Place of publication or event: FPCEUC
Abstract: A observação direta, como educadora na prática docente e um exame nos indicadores educacionais oficiais da educação de jovens e adultos (EJA) brasileira, aponta que a intencionalidade manifestada pelos sujeitos adultos ao retomarem seus caminhos formativos no contexto da educação profissional na modalidade integrada à EJA não estabelece diálogo com as baixas taxas de conclusão. Sendo este o contexto social por onde esta tese se moveu buscamos, através da voz dos sujeitos do PROEJA egressos do Curso Técnico em Administração (PROEJA-Adm) no IFSul, identificar um conjunto de caraterísticas pedagógicas, sociais e políticas que contribuíram como fatores críticos para o sucesso escolar nos percursos formativos, percepcionados por este grupo como mais ajustados às transformações e transições experienciadas ao longo de suas vidas. Enquanto uma investigação estruturada em um estudo de caso empírico centrado na análise compreensiva e interpretativa dos percursos escolares, orientamo-nos pela pesquisa biográfica e pela pesquisa por inquérito de forma a identificar os fatores que mais contribuíram para a elaboração e desenvolvimentos dos projetos pessoais, sociais e profissionais em termos das motivações e dos fenômenos sociológicos envolvendo mudanças ou manutenção do posicionamento em estruturas hierárquicas socialmente construídas nos contextos escolares, familiares e laborais, em consonância com as interações sociocognitivas e afetivas.Com a análise documental buscamos identificar as orientações ideológicas e tecnológicas que caracterizaram o PROEJA enquanto política pública, cujos desdobramentos permearam os arranjos e práticas institucionais alcançando e influenciando os percursos formativos em estudo. O embasamento teórico, situado a partir da concepção de sujeitos do PROEJA, envolve uma diversidade de olhares sobre a aprendizagem de adultos por diferentes concepções das ciências da educação, da psicossociologia da aprendizagem e da sociologia da educação. Neste sentido as abordagens teóricas envolvendo as teorias motivacionais de Carré, do sujeito adulto em formação de Boutinet, da relação do sujeito com o saber de Charlot, do efeito das interações sociais sobre o desempenho cognitivo de Bourgeois, das histórias de vida de Pineau e da teoria do discurso pedagógico de Bernstein formaram o contexto conceitual da tese, o qual aportou um conjunto de princípios, definições, conceitos e categorias que, articulados entre si, estruturaram um sistema explicativo coerente, alicerçando uma base de sustentação e rigor que orientaram as análises qualitativas e quantitativas sobre o objeto de pesquisa. Os resultados apontaram fatores críticos relacionados ao processo de ingresso; à prática pedagógica; à organização escolar; aos espaços-tempos pedagógicos; à metodologia de ensino envolvendo tanto o papel dos professores, à estruturação das interações sociocognitivas e afetivas, quanto ao processo avaliativo; à estrutura curricular e aos elementos da pedagogia da alternância. Quanto aos resultados conclusivos sobre as orientações ideológicas e tecnológicas envolvidas com estes fatores foram identificados os princípios reguladores gerais, os princípios específicos de relação, de identidade e de ordem, bem como os princípios instrucionais para controle das práticas pedagógicas, da estruturação do currículo e dos processos de avaliação. Mostramos que as orientações ideológicas e tecnológicas do Curso PROEJA-Adm foram fortemente influenciadas pelos princípios reguladores e instrucionais identificados no Documento Base do PROEJA (DB), principalmente quando estas orientações emergiam como espaço de tensão entre o DB e os documentos analisados nos níveis de geração de recontextualização e de transmissão do Discurso Pedagógico.
Direct observation as an educator in teaching practice and an exam on official educatio nal indicators related to Brazilian youth and adult education (EJA), points out that the intentionality manifested by adult subjects when they resume their educational paths in the context of professional secondary education integrated to EJA, does not engage in dialogue with the low graduation rates. As this is the social context in which this thesis was developed, we sought, through the voice of PROEJA subjects who graduated from the Technical Course in Administration (PROEJA-Adm) at IFSul, to identify a set of pedagogical, social, and political characteristics that contributed as critical factors to school success along the subjects’ educational paths perceived by this group as more adjusted to the transformations and transitions experienced throughout their lives. As an investigation structured in an empirical case study focused on the comprehensive and interpretive analysis of educational paths, we were guided by biographical and survey research to identify the factors that most contributed to the elaboration and development of personal, social and professional projects in terms of motivation and sociological phe nomena involving either change or maintenance of positioning in socially constructed hierarchical structures in school, family and work contexts, in line with social cognitive and affective interactions. Through document analysis, we aimed to identify the ideolo gical and technological orientations that characterized PROEJA as a public educational policy, whose developments permeated the institutional arrangements and practices, reaching and influencing the formative paths under study. The theoretical framework, based on the conception of the PROEJA subjects, involves a diversity of perspectives on adult learning with different views from the Educational Sciences, Psychosociology of Learning, and Sociology of Education. In this sense, theoretical approaches invol ving Carré’s motivational theories, Boutinet’s adult subject in self-formation, Charlot’s relationship between the subject and knowledge, the effect of social interactions on Bour geoi’cognitive performance, Pineau’s life stories and Bernstein’s theory of pedagogical discourse formed the thesis conceptual framework , which provided a set of principles, definitions, concepts and categories which, articulated among themselves, structured a coherent explanatory system, establishing a consistent and rigorous foundation that guided the qualitative and quantitative analyzes of the research object. Results pointed to critical factors related to the admission process, pedagogical practice, the school organization, pedagogical space-time, teaching methodology involving both the role of teachers and the development of social cognitive and affective interactions, as well. Results pointed to critical factors related to the admission process, pedagogical practice, the school organization, pedagogical space-time, teaching methodology involving both the role of teachers and the development of social cognitive and affective interactions, as well Results pointed to critical factors related to the admission process, pedagogi cal practice, the school organization, pedagogical space-time, teaching methodology involving both the role of teachers and the development of social cognitive and affective interactions, as well as the assessment process, the curricular structure, and elements of the pedagogy of alternance. As for the conclusive results on the ideological and technological orientations involved with these factors, we have identified the general regulatory principles, the specific principles of relationship, identity and order, and the instructional principles for controlling teaching practices, curriculum design and assess ment processes. We have shown that the ideological and technological guidelines of the PROEJA-Adm Course were strongly influenced by the regulatory and instructional principles identified in the PROEJA Base Document (DB), especially when these guideli nes emerged as a space of tension between the DB and the documents analyzed at the generation levels of recontextualization and transmission of the Pedagogical Discourse.
Description: Tese de Doutoramento em Ciências da Educação apresentada à Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação
URI: https://hdl.handle.net/10316/114359
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Teses de Doutoramento

Files in This Item:
File SizeFormat
Tese_JanainaMarques.pdf12.27 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

14
checked on Jul 17, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons