Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/114238
Title: A voz que reescreve: farsas, comédias e moralidades de Gil Vicente lidas com o ouvido em mediação videográfica. Preliminares para um arquivo digital performativo do teatro vicentino
Other Titles: The rewrites voice: Gil Vicente's farces, comedies and moralities read with the ear in video mediation. Prologue to a Digital Archive of Vicente's Theatre Performances.
Authors: Meireles, Nuno Miguel Santos
Orientador: Bernardes, José Augusto Cardoso
Keywords: Gil Vicente; Voz; Leitura; Encenação; Intermedialidade; Gil Vicente; voice; Reading; Staging; Intermediality
Issue Date: 25-Jan-2023
Project: info:eu-repo/grantAgreement/FCT/OE/70894/PT 
Serial title, monograph or event: A voz que reescreve: farsas, comédias e moralidades de Gil Vicente lidas com o ouvido em mediação videográfica. Preliminares para um arquivo digital performativo do teatro vicentino
Place of publication or event: Coimbra
Abstract: O teatro de Gil Vicente, na sua encenação, pode ser considerado como um conjunto de palavras e vozes por entre signos teatrais não-linguísticos. O autor da presente Tese sugere que as peças vicentinas, em espetáculo, adquirem e oferecem novos significados, do mesmo modo que a voz materializará as palavras dos textos numa ecologia maior de signos. A emergência de sentidos novos proporcionados em cena é tida como reescrita do texto impresso. É proposta deste estudo que, pela representação, se dá a ler novos textos aos ouvidos do auditório das palavras vocalizadas pelos atores. A reescrita apresentada é encarada como enriquecimento do teatro vicentino, testemunhando a sua vitalidade. Os novos sentidos, como relevados ao longo do estudo, evidenciam conceções modernas de teatro, em particular do Teatro do Absurdo e do Teatro Narrativo. A análise de nove encenações do teatro vicentino, em amostras equitativas dos géneros de farsa, comédia e moralidade, é feita sobre filmes e vídeos, designadas por mediações videográficas. O trabalho organiza-se em três capítulos, distinguindo as diferentes mediações: registo executado durante o espetáculo; filmagem feita após o espetáculo; encenação criada para ser filmada diretamente, sem haver público no processo. Tira-se proveito da intermedialidade das representações analisadas para novas leituras do teatro Vicentino, propondo a encenação de Vicente como hermenêutica dos seus textos. A natureza das mediações, a metodologia adotada e os resultados alcançados permitirão apreciar, com novos elementos, a modernidade teatral de Gil Vicente, assim como a pertinência de um futuro arquivo digital “em linha” de encenações do seu teatro.
Gil Vicente's theater, in its staging, can be considered as a set of words and voices among non-linguistic theatrical signs. The author of this Thesis suggests that Vincentian plays, in performance, acquire and offer new meanings, in the same way that the voice materializes the words of the texts within a bigger ecology of signs. The emergence of new meanings provided on stage is seen as a rewriting of the printed text. It is the purpose of this study that, through the representation, new texts are offered to be read by the ears of the audience of the words vocalized by the actors. The rewriting presented is seen as an enrichment of Vincentian theatre, witnessing its vitality. The new meanings, as revealed throughout the study, show modern conceptions of theater, in particular the Theatre of the Absurd and narrative Theatre. The analysis of nine stagings of the Vincentian theatre, in equitable samples of the genres of farce, comedy and morality, is made on films and videos, here called videographic mediations. The work is organized into three chapters, distinguishing the different mediations: recorded performances during the show; footage taken after the show; staging created to be filmed directly, without an audience in the process. This Thesis profits from the intermediality of the analyzed stagings for new readings of the Vincentian theater, suggesting the staging of Vicente as a hermeneutic of his texts. The nature of the mediations, the methodology adopted and the results achieved will allow us to appreciate, with new elements, the theatrical modernity of Gil Vicente, as well as the relevance of a future online digital archive of stagings of his theater.
Description: Tese de Doutoramento em Materialidades da Literatura apresentada à Faculdade de Letras
URI: https://hdl.handle.net/10316/114238
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Teses de Doutoramento

Files in This Item:
Show full item record

Page view(s)

14
checked on May 8, 2024

Download(s)

7
checked on May 8, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons