Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/113420
Title: BIBLIOTECA UNIVERSITÁRIA E EDUCAÇÃO: MEDIAÇÃO CULTURAL COMO MODELO EPISTÊMICO
Other Titles: ACADEMIC LIBRARY AND EDUCATION: CULTURAL MEDIATION AS AN EPISTEM
Authors: Viana, Lilian
Pieruccini, Ivete
Keywords: biblioteca universitária; educação superior; mediação cultural; interculturalidade
Issue Date: 2021
Publisher: Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo
Serial title, monograph or event: Anais
Issue: 21
Place of publication or event: Rio de Janeiro
Abstract: Apresenta resultados de pesquisa de doutorado que trata das relações entre biblioteca universitária brasileira e a problemática da apropriação da cultura científico-acadêmica pelo estudante. Propõe a substituição do modelo epistêmico de difusão cultural pelo modelo da mediação cultural, abordada como categoria articuladora entre as culturas dos estudantes e a cultura científico-acadêmica, com seu patrimônio infodocumental. A metodologia incluiu análise de discurso de representações de concepções de biblioteca universitária localizadas na literatura especializada (Biblioteconomia e Ciência da Informação); e pesquisa participante com estudantes ingressantes em curso de graduação. Constatou-se que, em grande medida, a biblioteca universitária é atualmente caracterizada a partir de um modelo comunicacional linear de envio de informações. Em abordagem educativa, a biblioteca universitária é reivindicada como parte essencial dos processos de formação e de significação da cultura científico-acadêmica, assim, é proposto que configure esferas de intersecção cultural, constituída com vistas à (re)elaboração da experiência do estudante enquanto sujeito do conhecimento.
It presents the results of a doctoral research that deals with the relationship between the Brazilian academic library and the problem of the construction of meaning of scientific-academic culture by the student, and also to know how to access, use and recreate it. It proposes the replacement of the epistemic model of cultural diffusion by the model of cultural mediation, understood as an articulating category between students cultures and scientific-academic culture, including its info-documental heritage. The methodology included discourse analysis of academic library concepts occuring in specialized literature (Library and Information Science); and participatory research with undergraduate students. It was found that, to a large extent, the academic library is currently characterized under a linear communicational model of sending information. From an educational approach, the academic library is claimed as an essential part of the processes of education and meaning of scientific-academic culture. Therefore, it is proposed the development of academic library concept as a sphere of cultural intersection, aiming to (re)elaboration of the student experience as a person of knowledge.
Description: XXI Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação – XXI ENANCIB
URI: https://hdl.handle.net/10316/113420
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CEIS20 - Artigos e Resumos em Livros de Actas

Files in This Item:
File Description SizeFormat
003092848.pdf454.58 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

45
checked on Oct 16, 2024

Download(s)

18
checked on Oct 16, 2024

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.