Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/112567
Title: A AUTOAVALIAÇÃO NO PROCESSO DE APRENDIZAGEM: UMA EXPERIÊNCIA PEDAGÓGICA EM EDUCAÇÃO FÍSICA
Other Titles: SELF-ASSESSMENT IN THE LEARNING PROCESS: A PEDAGOGICAL EXPERIENCE IN PHYSICAL EDUCATION
Authors: Dimas, Catarina da Paz
Orientador: Simões, Paulo Jorge dos Santos Nunes Valente
Keywords: Estágio Pedagógico; Educação Física; Autoavaliação; Aprendizagem; Intervenção Pedagógica; Teacher Training; Physical Education; Self-assessment; Learning; Pedagogical Intervention
Issue Date: 21-Jul-2023
Serial title, monograph or event: A AUTOAVALIAÇÃO NO PROCESSO DE APRENDIZAGEM: UMA EXPERIÊNCIA PEDAGÓGICA EM EDUCAÇÃO FÍSICA
Place of publication or event: ESCOLA BÁSICA MARQUÊS DE MARIALVA
Abstract: The Internship Report serves to proceed with a critical and reflective analysis of the pedagogical practice and intervention developed within the scope of the Teacher Training during the 2022/2023 academic year, which corresponds to the completion of the Master's Degree in Physical Education Teaching in Basic and Secondary Education at the Faculty of Sport Sciences and Physical Education of the University of Coimbra. The internship took place at Marquês de Marialva Basic School in Cantanhede, with the 9thD class.The teacher training, a supervised pedagogical practice, allows the master's student to take on the role of a trainee teacher, applying the theoretical knowledge acquired through academic training in a real context, and thus building their professional identity.Throughout the current academic year, we have faced our own decisions regarding the practice we conducted, based on our commitment to student learning and development. This document is divided into three chapters in which we describe and reflect on topics related to the Pedagogical Internship.In the first chapter, we provide a contextualization of the developed practice.The second chapter as four different areas: the teaching-learning process; school organization and management; projects and educational partnerships; and ethical-professional attitude.Finally, the third chapter consists in the development of the Problem Theme, entitled "Self-assessment in the learning process: a pedagogical experience in Physical Education." This theme arose from dissatisfaction with the traditional assessment model in Physical Education, which continues to confuse self-assessment with self-classification, assuming it purely as a grading end. In developing this study, we proposed a true alternative for students' (self)assessment in Physical Education, through the writing of a personal letter addressed to a classmate, a family member, or the teacher themselves, regarding the work done in Physical Education up to that point, conceiving an inherently qualitative evaluation system.
Serve o presente relatório para proceder a uma análise crítica e reflexiva acerca da prática e intervenção pedagógica desenvolvida no âmbito do Estágio Pedagógico decorrido no ano letivo 2022/2023, que corresponde à conclusão do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário da Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física da Universidade de Coimbra. O mesmo foi realizado na Escola Básica Marquês de Marialva, em Cantanhede, junto da turma do 9ºD. O Estágio pedagógico, momento em que existe prática pedagógica supervisionada, permite ao aluno de mestrado desempenhar o papel de professor estagiário, aplicando em contexto real os conhecimentos teóricos adquiridos pela formação académica até ao momento, e assim construir a sua identidade profissional.Ao longo do presente ano letivo, tivemos de tomar as nossas próprias decisões a respeito da prática que realizámos, decisões essas que tiveram por base o compromisso com a aprendizagem e o desenvolvimento dos alunos.Este documento divide-se em três capítulos nos quais descrevemos e refletimos sobres os temas relacionados com o Estágio Pedagógico. No primeiro capítulo contextualizamos a prática desenvolvida. O segundo capítulo, subdivide-se em quatro áreas, processo de ensino-aprendizagem, organização e gestão escolar, projetos e parcerias educativas e a atitude ético-profissional. Por fim, o terceiro capítulo, é constituído pelo desenvolvimento do Tema- Problema, designado “A Autoavaliação no processo de aprendizagem: uma experiência pedagógica em Educação Física” que surgiu da insatisfação existente relativamente ao modelo tradicional de avaliação em Educação Física, onde se continua a confundir a autoavaliação com autoclassificação, assumindo-a com um fim meramente classificativo. Ao desenvolver este estudo, propusemos aos alunos uma verdadeira alternativa de (auto)avaliação na disciplina de Educação Física, mediante a redação de uma carta pessoal endereçada a um colega, a um familiar ou ao próprio professor, acerca do trabalho desenvolvido na Educação Física até ao momento, concebendo um sistema de avaliação eminentemente qualitativo.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário apresentado à Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
URI: https://hdl.handle.net/10316/112567
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
Show full item record

Page view(s)

19
checked on May 8, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons