Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/112563
Title: RELATÓRIO DE ESTÁGIO PEDAGÓGICO DESENVOLVIDO NA ESCOLA SECUNDÁRIA ENGENHEIRO ACÁCIO CALAZANS DUARTE, JUNTO DA TURMA 9ºA, NO ANO LETIVO 2022-2023 - “Preferências dos Alunos nas Aulas de Educação Física Relativamente à Demonstração no seu Processo de Ensino-Aprendizagem”
Other Titles: Pedagogical Internship Report developed at Engenheiro Acácio Calazans Duarte Secondary School, along with the 9th class, in the school year 2022-2023- “Students' Preferences in Physical Education Classes Regarding Demonstration in their Teaching-Learning Process”
Authors: Vicente, Cristina Isabel da Silva
Orientador: Nobre, Paulo Renato Bernardes
Keywords: Estágio Pedagógico; Educação Física; Demonstração; Processo Ensino-Aprendizagem; Pedagogical Internship; Physical Education; Demonstration; Teaching-Learning Process
Issue Date: 20-Oct-2023
Serial title, monograph or event: RELATÓRIO DE ESTÁGIO PEDAGÓGICO DESENVOLVIDO NA ESCOLA SECUNDÁRIA ENGENHEIRO ACÁCIO CALAZANS DUARTE, JUNTO DA TURMA 9ºA, NO ANO LETIVO 2022-2023 - “Preferências dos Alunos nas Aulas de Educação Física Relativamente à Demonstração no seu Processo de Ensino-Aprendizagem”
Place of publication or event: Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
Abstract: This Internship Report is part of the curricular plan of the 2nd year of the Master's Degree in Teaching Physical Education in Basic and Secondary Education, from the Faculty of Sports Sciences and Physical Education of the University of Coimbra. This is based on the pedagogical internship developed at Engenheiro Acácio Calazans Duarte Secondary School, with class 9ºA in the school year 2022/2023. This formative moment is quite complex for the trainee teacher since he will encounter in practice situations that may go against the expectations previously created. Throughout this document you will find a contextualisation of pedagogical practices and other relevant aspects in the teaching-learning process. Also presented are the topics of planning, realisation, teaching styles and assessment, all of which are addressed in the reflective analysis. A teacher is someone who must maintain a taste for research, being curious and always seeking to improve as a professional, at a technical and pedagogical level, so the problem theme focused on "Students' preferences in physical education classes regarding demonstration in their teaching-learning process". This study aimed to understand students' preferences regarding the model, timing, form and direction of the demonstration.In addition, the most used dimensions in class and those that, in the students' perspective, are the most efficient in the teaching-learning process were studied. A total of 360 students from two schools, aged between 12 and 20 years old, representing classes from the 7th to the 12th year of schooling, participated in this study. In terms of the results of the study, we highlight the demonstration model in which students prefer it to be carried out by the teacher and a student, and they also consider it to be the most efficient and most used in class. Regarding the moment, 54.2% of the participants prefer that the demonstration takes place before the exercise, and, as for the form, the preference is for it to occur in front and directed to the whole class, an aspect that 55% classifies as very important. Regarding the differences between schools, public school participants value the demonstration more, while in the differences by gender, it is the male participants who attribute greater relevance to the demonstration.
O presente Relatório de Estágio insere-se no âmbito do plano curricular do 2º ano do Mestrado em Ensino da Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário, da Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física da Universidade de Coimbra. Este, tem como base o estágio pedagógico desenvolvido na Escola Secundária Engenheiro Acácio Calazans Duarte, junto da turma 9ºA no ano letivo 2022/2023. Este momento formativo é bastante complexo para o professor estagiário uma vez que se irá deparar na prática com situações que podem ir de encontro às expetativas criadas previamente. Ao longo deste documento encontrará uma contextualização das práticas pedagógicas e de outros aspetos relevantes no processo de ensino-aprendizagem. Estão também apresentados os tópicos de planeamento, realização, estilos de ensino e avaliação, todos estes abordados na análise reflexiva. Um professor é alguém que deve manter o gosto pela investigação, sendo curioso e procurando sempre melhorar enquanto profissional, a nível técnico e pedagógico, pelo que o tema problema incidiu sobre as “Preferências dos alunos nas aulas de educação física relativamente à demonstração no seu processo de ensino-aprendizagem”. Este estudo teve como objetivo compreender as preferências dos alunos quanto ao modelo, momento, forma e direção da demonstração. Além disso, foram estudadas as dimensões mais utilizadas nas aulas e aquelas que, na perspetiva dos alunos, são as mais eficientes no processo de ensino-aprendizagem. Participaram neste estudo 360 alunos de duas escolas, com idades compreendidas entre os 12 e os 20 anos, representando turmas desde o 7º ao 12º ano de escolaridade. Ao nível dos resultados do estudo destaque para o modelo de demonstração em que os alunos preferem que seja realizado pelo professor e um aluno, sendo que consideram também ser o mais eficiente e mais utilizado em aula. Relativamente ao momento, 54,2% dos participantes prefere que a demonstração ocorra antes do exercício, sendo que, quanto à forma a preferência é para que esta ocorra de frente e direcionada para toda a turma, aspeto que 55% classifica como muito importante. No que concerne às diferenças entre escolas, os participantes da escola privada valorizam mais a demonstração, enquanto nas diferenças por sexo, são os participantes masculinos que atribuem maior relevância à demonstração.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário apresentado à Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
URI: https://hdl.handle.net/10316/112563
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
Show full item record

Page view(s)

15
checked on Apr 24, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons