Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/112555
Title: RELATÓRIO DE ESTÁGIO PEDAGÓGICO, DESENVOLVIMENTO NA ESCOLA BÁSICA Nº 2,3 DE SÃO BERNARDO, JUNTO DA TURMA J DO 7º ANO, NO ANO LETIVO DE 2021/2022
Other Titles: REPORT ON PEDAGOGICAL INTERNSHIP, DEVELOPMENT AT BASIC SCHOOL No. 2.3 OF SÃO BERNARDO, WITH CLASS J OF THE 7TH GRADE, IN THE 2021/2022 SCHOOL YEAR
Authors: Santo, José Pedro Dias
Orientador: Carvalho, Maria de Lurdes Tristão Ávila
Keywords: Análise Reflexiva; Educação Física; Estágio Pedagógico; Perceções; Intervenção Pedagógica; Reflective Analysis; Physical Education; Pedagogical Internship; Perceptions; Pedagogical Intervention
Issue Date: 7-Sep-2022
Serial title, monograph or event: RELATÓRIO DE ESTÁGIO PEDAGÓGICO, DESENVOLVIMENTO NA ESCOLA BÁSICA Nº 2,3 DE SÃO BERNARDO, JUNTO DA TURMA J DO 7º ANO, NO ANO LETIVO DE 2021/2022
Place of publication or event: ESCOLA BÁSICA Nº 2,3 DE SÃO BERNARDO
Abstract: The Pedagogical Internship Report for the academic year 2021/2022, has as its objective the personal reflection on the supervised pedagogical practice of the Physical Education subject, which was carried out on a 7th grade class, at Escola Básica 2,3 de São Bernardo (included in the José Estevão Group of Schools). This internship is part of the Master’s in Physical Education Teaching for Basic and Secondary Education, held at the Faculty of Sport Sciences and Physical Education of the University of Coimbra. In this document, it is possible to verify the existence of three chapters, of which the themes related to the Pedagogical Internship are described and reflected. The first chapter mainly concerns the contextualization of the pedagogical practice developed, which contains the initial expectations and the characterization of the entire environment surrounding the internship. The second chapter alludes to a reflective analysis of the pedagogical practice, in which an in-depth reflection is carried out on the various areas that are part of the Pedagogical Internship, such as teaching-learning activities, school organization and management, educational projects and partnerships and the ethical-professional attitude. In the third chapter, the development of the Theme-Problem is addressed, with the title “Perception of the trainee teacher, respective students and supervisor teacher, on pedagogical intervention in the context of Physical Education”. With the development of this study, it was possible to analyze and reflect on the perception of the students and of the guiding teacher on the pedagogical practice performed by the trainee teacher. It is worth noting that this perception was evaluated through the usage of a questionnaire applied in two different moments and the acquired answers were later compared and interpreted. Between the two moments, strategies were applied in order to improve the pedagogical practice, leading to a positive increase in the perception of all stakeholders across the five dimensions (Planning and Organization Dimension; Instruction Dimension; Pedagogical Relationship Dimension; Discipline Dimension; Assessment Dimension).
O Relatório de Estágio Pedagógico do ano letivo 2021/2022 tem como objetivo a reflexão pessoal sobre a prática pedagógica supervisionada da disciplina de Educação Física realizada a uma turma do 7º ano, na Escola Básica 2,3 de São Bernardo (incluída no Agrupamento de Escolas José Estevão). Este estágio enquadra-se no Mestrado em Ensino de Educação Física dos Ensinos Básico e Secundário, realizado na Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física da Universidade de Coimbra. Neste documento é possível verificar a existência de três capítulos, onde são descritos e refletidos temas ligados ao Estágio Pedagógico. O primeiro capítulo diz respeito à contextualização da prática pedagógica desenvolvida, incluindo a história da vida e a caracterização de todo o meio envolvente. O segundo capítulo é alusivo a uma análise reflexiva sobre a prática pedagógica, no qual é realizado uma reflexão aprofundada sobre as diversas áreas integrantes do Estágio Pedagógico, tais como as atividades de ensino-aprendizagem, a organização e gestão escolar, os projetos e parcerias educativas e a atitude ético-profissional. No terceiro capítulo, é abordado o desenvolvimento do Tema-Problema com o título “Perceção do professor estagiário, respetivos alunos e professora orientadora, sobre a intervenção pedagógica no contexto de Educação Física”. Com o desenvolvimento deste estudo foi possível analisar e refletir sobre a perceção dos alunos e a da professora orientadora da prática pedagógica realizada pelo professor estagiário. De referir que esta perceção foi avaliada a partir da aplicação de um questionário em dois momentos diferentes e as respostas obtidas foram posteriormente comparadas e interpretadas. Entre os dois momentos, foram implementadas estratégias de modo a melhor a prática pedagógica exercida, levando a um aumento positivo da perceção de todos os intervenientes nas cinco dimensões, (Dimensão Planeamento e Organização; Dimensão Instrução; Dimensão Relação Pedagógica; Dimensão Disciplina; Dimensão Avaliação).
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário apresentado à Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
URI: https://hdl.handle.net/10316/112555
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File SizeFormat
Relatório Final - José Santo.pdf3.28 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

21
checked on May 8, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons