Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/112508
Title: Motivos para a prática desportiva dos alunos do Ensino Básico e Secundário
Other Titles: Motives for sports practice in students of basic and secondary education
Authors: Bernardino, Luis Filipe Moreira
Orientador: Nobre, Paulo Renato Bernardes
Keywords: Educação Física; Estágio Pedagógico; Motivação; Physical Education; Pedagogical Internship; Motivation
Issue Date: 20-Oct-2023
Serial title, monograph or event: Motivos para a prática desportiva dos alunos do Ensino Básico e Secundário
Place of publication or event: Universidade de Coimbra
Abstract: The end of the Pedagogical Internship reflects the cutting of the line of the goal I always wanted to achieve. This internship, as well as the end of the course, allows me to be what I always wanted to be, a teacher. This document aims to demonstrate everything I have acquired throughout this long process.This document represents an internship report, which is part of the Pedagogical Internship Curricular unit, within the scope of the Master's Degree in Teaching Physical Education in Basic and Secondary Education (MEEFEBS), of the Faculty of Sports Sciences and Physical Education (FCDEF), University of Coimbra (UC). The internship took place in a school located in Marinha Grande, Leiria, called Engenheiro Acácio Calazans Duarte Secondary School (ESEACD). I was in charge of teaching, in the discipline of Physical Education, a 9th grade class, 9thB, under the guidance of Professor Cláudio Sousa and Professor Paulo Nobre, advisor of FCDEF-UC, in the school year 2022/2023.The report is divided into three chapters, where it will be made, a contextualization, a pedagogical framework, and a reflective analysis about it, culminating with the presentation of the study conducted, within the scope of the problem theme: "Motives for sports practice in students of basic and secondary education". The results show that the dimensions "Socialization and "Group orientation/Teamwork" have a significant impact on the motivation to practice sports, being unanimous the choice of reasons belonging to these two dimensions. On the other hand, also unanimously, the dimension "Status/Realization" is the least valued dimension regardless of the variable under study.
O fim do Estágio Pedagógico reflete o cortar da linha da meta que sempre quis alcançar. Este estágio, assim como o fim do curso, permite-me ser aquilo que sempre quis ser, professor. Este documento visa demonstrar tudo aquilo que adquiri ao longo deste longo processo. O presente documento representa um relatório de estágio, que se insere na unidade Curricular de Estágio Pedagógico, no âmbito do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário (MEEFEBS), da Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física (FCDEF), da Universidade de Coimbra (UC). O estágio decorreu numa escola situada na Marinha Grande, Leiria, de nome Escola Secundária Engenheiro Acácio Calazans Duarte (ESEACD). Estive encarregue de lecionar, na disciplina de Educação Física, uma turma de 9º ano, 9ºB, sob orientação do professor Cláudio Sousa e do professor Doutor Paulo Nobre, orientador da FCDEF-UC, no ano letivo de 2022/2023.O relatório está dividido em três capítulos, onde será feito, uma contextualização, um enquadramento pedagógico e uma análise reflexiva acerca da mesma, culminando com a apresentação do estudo realizado, no âmbito do tema problema: “Motivos para a prática desportiva em alunos do ensino básico e secundário”. Os resultados mostram que as dimensões “Socialização e a “Orientação para o grupo/ Trabalho em equipa”, têm bastante importância na motivação para a prática desportiva, sendo unânime a escolha de motivos pertencentes a estas duas dimensões. Por outro lado, também unânime, a dimensão “Estatuto/Realização” é a dimensão menos valorizada independentemente da variável em estudo.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário apresentado à Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
URI: https://hdl.handle.net/10316/112508
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
Show full item record

Page view(s)

12
checked on Apr 24, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons