Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/112498
Title: RELATÓRIO DE ESTÁGIO PEDAGÓGICO, DESENVOLVIDO NA ESCOLA SECUNDÁRIA INFANTA DONA MARIA, JUNTO DA TURMA DO 7ºA, NO ANO LETIVO 2022-2023 - ESTUDO SOCIOMÉTRICO DA TURMA DO 7ºA
Other Titles: REPORT OF Teacher TRAINING, DEVELOPED IN INFANTA DONA MARIA SECONDARY SCHOOL, WITH THE CLASS OF 7A, IN THE SCHOOL YEAR 2022-2023 - SOCIOMETRIC STUDY OF THE CLASS OF 7A
Authors: Jóia, Mariana Marques
Orientador: Mesquita, Maria Luísa Ferreira de
Keywords: Estágio Pedagógico; Sociometria; Preferência; Rejeição; Teacher Training; Sociometrics; Preference; Rejection
Issue Date: 14-Jul-2023
Serial title, monograph or event: RELATÓRIO DE ESTÁGIO PEDAGÓGICO, DESENVOLVIDO NA ESCOLA SECUNDÁRIA INFANTA DONA MARIA, JUNTO DA TURMA DO 7ºA, NO ANO LETIVO 2022-2023 - ESTUDO SOCIOMÉTRICO DA TURMA DO 7ºA
Place of publication or event: Escola Secundária Infanta Dona Maria, Coimbra
Abstract: This document presents an Internship Report, included in the Teacher Training, as part of the Master's Degree in Teaching Physical Education in Primary and Secondary Education (MEEFEBS), Faculty of Sports Science and Physical Education (FCDEF), University of Coimbra (UC). The Teacher Training took place at Escola Secundária Infanta Dona Maria, in Coimbra, with the class of 7thA, in the school year 2022/2023. The end of the Teacher Training is the end of a cycle where learning prevailed and there was a personal achievement and the beginning of professional achievement. This report presents a reflective nature on the knowledge and skills acquired throughout the process, highlighting the difficulties, positive and negative aspects. The report is divided into three chapters, in which are presented a contextualisation and framing of the pedagogical practice and a reflective analysis about it, ending with the presentation of the study carried out, within the scope of the problematic theme: "Sociometric study of the class of 7thA". The study focuses on comparing two moments of assessment, one carried out near the beginning of the school year and another at the end, in order to see which are the most preferred, rejected and isolated elements of the class and why they are so at the first moment of assessment. Strategies are then defined and a second moment of assessment is carried out to compare the results and find out whether the measures adopted have had positive or negative effects, or both.
O presente documento apresenta um Relatório de Estágio, inserido na Unidade Curricular de Estágio Pedagógico, no âmbito do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário (MEEFEBS), da Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física (FCDEF), da Universidade de Coimbra (UC). O Estágio Pedagógico foi realizado na Escola Secundária Infanta Dona Maria, de Coimbra, junto da turma do 7ºA, no ano letivo 2022/2023. O fim do Estágio Pedagógico é o encerramento de um ciclo onde a aprendizagem prevaleceu e houve uma realização pessoal e o início da realização profissional. O presente relatório apresenta um cariz reflexivo sobre os conhecimentos e competências adquiridas ao longo do processo, salientando-se as dificuldades, aspetos positivos e negativos. O relatório estará dividido em três capítulos, nos quais serão apresentados uma contextualização e enquadramento da prática pedagógica e uma análise reflexiva acerca da mesma, finalizando com a apresentação do estudo realizado, no âmbito do tema problema: “Estudo Sociométrico da turma do 7ºA”. O estudo centra-se em comparar dois momentos de avaliação, um realizado perto do início do ano escolar e outro no final, de modo a conseguir ver quais são os elementos mais preferidos, rejeitados, isolados da turma e por que razões o são no 1ºmonento de avaliação, de seguida definem-se estratégias e realiza-se um 2ºmomento de avaliação para ser feita a comparação dos resultados e saber se as medidas adotadas surtiram efeito.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário apresentado à Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
URI: https://hdl.handle.net/10316/112498
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
Show full item record

Page view(s)

7
checked on Apr 24, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons