Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/112357
Title: A MEDIAÇÃO EDITORIAL, DISPOSITIVOS E MATERIALIDADE: ALGUMAS IMPRESSÕES
Authors: Andretta, Pedro Ivo Silveira
Perrotti, Edmir
Keywords: Mediação editorial; Dispositivos; Regime de informação; Mediação Cultural
Issue Date: 2018
Serial title, monograph or event: XIX ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO – ENANCIB 2018
Place of publication or event: Londrina
Abstract: ssa pesquisa teve por objetivo apresentar as articulações existentes entre uma das modalidades de mediação cultural, a mediação editorial, e os regimes de informação no cenário brasileiro, tomando por base produtos editoriais produzidos pelo mercado de cultura no país. A partir da análise de elementos paratextuais, buscou-se compreender como a mediação editorial é interpelada e produtora de discursos (sentidos), apresentando-se como dispositivo cultural que se articula para tentar alcançar e responder às demandas de seu tempo e leitores. Para tanto, o trabalho discute conceitos de informação, cultura, mediação editorial, dispositivos e regimes de informação. Como aporte metodológico, utilizou a Análise do Discurso em sua perspectiva arqueológica, interrogando a materialidade de dispositivos gerados pela mediação editorial. Foram analisadas cinco obras produzidas pelo mercado brasileiro, considerando-se a materialidade de seus paratextos, tomados em dois aspectos: capa e título. Em nossos resultados, expomos algumas percepções sobre como a mediação editorial mobiliza a transtextualidade, como os dispositivos são interpelados e produtores de discursos e quais regimes de informação condicionam as materialidades, destacando cinco práticas, processos e dinâmicas culturais. Ao final, elencamos possibilidades de pesquisas que aprofundem as características, fluxos e regulações da mediação editorial e dos seus dispositivos, além de apontar para a necessidade de análises diacrônicas de modo a compreender como essas mediações tem se transformado no mercado brasileiro, procurando responder às exigências dos públicos leitores e dos meios audiovisuais e digitais.
his research sought to present the articulations existing between one of the modalities of cultural mediation, editorial mediation, and information regime in the Brazilian setting, being editorial products produced nationally by the culture market its starting point. From the analysis of paratextual elements, the aim was to understand how editorial mediation is interpreted and produces discourses (senses), presented as a cultural device that articulates itself on trying to reach and reply to the demands of its time and readers. For such, the work confers concepts of information, culture, editorial mediation, devices and information regimes. As a methodological input, Discourse Analysis in its archaeological perspective was used, questioning the materiality of devices generated through editorial mediation. Five works fashioned by the Brazilian market were analyzed, considering the materiality of their paratexts taken in two aspects: cover and title. In our outcomes, we present some perceptions concerning how editorial mediation rallies transtextuality, how devices are interpreted as discourse producers, and which information regimes condition these materialities, by stressing five practices, processes and cultural dynamics. At the end, we set out research potentials that deepen the characteristics, outflow and regulations of editorial mediation and its devices while pointing to the need for diachronic analyzes in order to realize how these mediations have been shaping themselves in the Brazilian market, trying to respond to audience demands as well as audiovisual and digital media.
URI: https://hdl.handle.net/10316/112357
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CEIS20 - Artigos e Resumos em Livros de Actas

Files in This Item:
File Description SizeFormat
1254-6934-1-PB (1).pdf616.99 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.