Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/111733
Title: RECURSOS DIGITAIS PARA O DESENVOLVIMENTO DO LÉXICO DE APRENDENTES DE PLNM do Nível A1 – Âmbito temático da flora e da fauna
Other Titles: Digital resources for the development of the PLNM learner lexicon of level A1 - Thematic scope of fauna and flora
Authors: Teixeira, Sandra Micaela Cardoso
Orientador: Martins, Cristina dos Santos Pereira
Santos, Isabel Maria de Almeida
Keywords: Portuguese as a non-native language; Lexicon Acquisition; Digital Resources; Foreign Language Teaching; Flora and Fauna vocabulary; Português língua não-materna; Aquisição de Léxico; Recursos Digitais; Ensino de línguas estrangeiras; Léxico sobre Flora e Fauna
Issue Date: 27-Jul-2023
Serial title, monograph or event: RECURSOS DIGITAIS PARA O DESENVOLVIMENTO DO LÉXICO DE APRENDENTES DE PLNM do Nível A1 – Âmbito temático da flora e da fauna
Place of publication or event: Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra
Abstract: This project aimed to develop digital resources and activities to assist learners of Portuguese as a non-native language (PNNL), at the A1 level, in lexicon development, focusing on the themes of flora and fauna. The resources were created with the intention of introducing them in the Moodle platform, to integrate the A1 course of the PNNL Teaching and Learning Laboratory of the Faculty of Arts and Humanities of the University of Coimbra, created in the scope of the E-LENGUA international project.The lexicon selection for this project consisted, first, in compiling lists of animal, flower/plant and tree names and checking their frequency indexes in the Corpus de Referência do Português Contemporâneo (CRPC), having been eliminated lexical items with zero frequency per one million words. Once the images for each lexical item were selected, they were submitted to a validation process, through the administration of a questionnaire to 31 participants, native speakers of European Portuguese. Finally, the answers to the questionnaire and the lexical frequency values were cross-checked to determine the nouns to be considered in the creation of the digital resources.The resources created include 53 nouns for the category of animals, divided into the subcategories of mammals, birds, insects, reptiles, marine animals and other animals, 5 nouns for the category of flowers/plants and 7 nouns for the category of trees. In addition to resources containing the lexicon and its illustration through images, 24 pedagogical activities have been created that aim to expand and consolidate the selected lexicon.
Este projeto teve como objetivo desenvolver recursos e atividades digitais para auxiliar aprendentes de português como língua não materna (PLNM), no nível A1, no desenvolvimento do léxico, com foco nos temas da flora e fauna. Os recursos foram criados com o intuito de os introduzir na plataforma Moodle, para integrar o curso A1 do Laboratório de Ensino e Aprendizagem de PLNM da Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra, criado no âmbito do projeto internacional E-LENGUA.A seleção de léxico para o presente projeto passou, primeiro, pela compilação de listas de nomes de animais, flores/plantas e árvores e pela verificação dos seus índices de frequência no Corpus de Referência do Português Contemporâneo (CRPC), tendo sido eliminados itens lexicais com frequência zero por cada milhão de palavras. Selecionadas as imagens para cada item lexical daí resultante, estas foram submetidas a um processo de validação, através da administração de um questionário a 31 inquiridos, falantes nativos do português europeu. Por fim, cruzaram-se as respostas ao questionário e os valores de frequência lexical para determinar quais os nomes a considerar na criação dos recursos digitais.Os recursos criados contemplam 53 nomes para a categoria dos animais, dividida nas subcategorias de mamíferos, aves, insetos, répteis, animais marinhos e outros animais, 5 nomes para a categoria das flores/plantas e 7 nomes para a categoria das árvores. Para além dos recursos contendo léxico e a sua ilustração através de imagens, foram criadas 24 atividades pedagógicas que visam a expansão e consolidação do léxico selecionado.
Description: Trabalho de Projeto do Mestrado em Português como Língua Estrangeira e Língua Segunda (PLELS) apresentado à Faculdade de Letras
URI: https://hdl.handle.net/10316/111733
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File SizeFormat
SandraTeixeira_versaofinal.pdf1.47 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

23
checked on Apr 24, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons