Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/111634
Title: AS POTENCIALIDADES DA EDUCAÇÃO PATRIMONIAL ATRAVÉS DO USO DOS RECURSOS DIGITAIS UM ESTUDO DE CASO COM ALUNOS DO 3.º CICLO DO ENSINO BÁSICO
Other Titles: THE POTENTIALS OF HERITAGE EDUCATION THROUGH THE USE OF DIGITAL RESOURCES A CASE STUDY WITH STUDENTS FROM THE 3rd CYCLE OF BASIC EDUCATION
Authors: Vítor, Ana Luisa Catanho
Orientador: Ribeiro, Ana Isabel Sacramento Sampaio
Trindade, Sara Marisa da Graça Dias do Carmo
Keywords: History; Heritage Education; Historical-Local Heritage; Digital Resources; Cultural Heritage; História; Educação Patrimonial; Património Histórico-Local; Recursos Digitais; Património Cultural
Issue Date: 19-Oct-2023
Serial title, monograph or event: AS POTENCIALIDADES DA EDUCAÇÃO PATRIMONIAL ATRAVÉS DO USO DOS RECURSOS DIGITAIS UM ESTUDO DE CASO COM ALUNOS DO 3.º CICLO DO ENSINO BÁSICO
Place of publication or event: Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra
Abstract: Heritage Education is a didactic that uses Cultural Heritage as a primary source of knowledge, reinforcing themes such as citizenship, memory and identity. By understanding how significant teaching-learning oriented towards the conservation, preservation and enhancement of this Heritage can be, we thought about how to develop it, through digital resources, in History classes. The study presented was carried out with a 7th grade class of a Middle School of 2nd and 3rd cycles in the Central Region and followed the research methodology that belongs to the phenomenological paradigm of the Case Study, using instruments of qualitative assessment. Thus, it is intended to understand “How Heritage Education, through digital resources, can contribute to the development of learning in History?” In this question, there are objectives related to the application of the theme in the school environment, such as (i) verifying whether the work with the Local-Historical Heritage can enhance student learning in History class; (ii) reinforce knowledge of Local-Historical Heritage and its articulation with Essential Learning through digital resources; (iii) and to know the students' opinion about the relevance of the study of Local-Historical Heritage and in view of the activities carried out. The results show that the use of this pedagogical strategy is favourable to the development of students' historical knowledge and also to the development of a set of skills that are part of the Essential Learning of History and the Profile of Students Leaving School Mandatory, such as the interpretation of historical sources, aesthetic sensitivity and analysis of the different realities they face. These are competences that reconcile the importance of the discipline with the formation of active and critical citizens, in a society that progressively seeks to form this model of citizen. The students showed the ability to mobilize their knowledge and proved to be aware of the importance of conserving, preserving and valuing the Historical-Local Heritage, through the active learning they had during the activities, depositing a strong commitment in them, due to the possibility of contacting and interact with the place and have a clearer notion of the size of the space that surrounds them.
A educação patrimonial é uma didática que recorre ao Património Cultural como fonte primária do conhecimento, reforçando temas como cidadania, memória e identidade. Ao compreender o quão significativo pode ser o ensino-aprendizagem orientado para a conservação, preservação e valorização deste Património, pensou-se em como desenvolvê-lo, através dos recursos digitais, nas aulas de História. O estudo apresentado foi realizado com uma turma do 7.º ano de uma Escola Básica dos 2.º e 3.º ciclos da Região Centro e seguiu a metodologia de investigação que pertence ao paradigma fenomenológico do Estudo de Caso, com recurso a instrumentos de avaliação qualitativa. Assim, pretende-se compreender de que forma a Educação Patrimonial, através dos recursos digitais, pode contribuir para o desenvolvimento da aprendizagem em História? A essa questão encontram-se objetivos relacionados com a aplicação do tema em âmbito escolar, como (i) verificar se o trabalho com o Património Histórico-Local pode potenciar as aprendizagens dos alunos na aula de História; (ii) reforçar o conhecimento do Património Histórico-Local e a sua articulação com as Aprendizagens Essenciais através de recursos digitais; (iii) e conhecer a opinião dos alunos sobre a relevância do estudo do Património Histórico-Local perante as atividades realizadas. Os resultados obtidos revelam que a utilização desta estratégia pedagógica é favorável ao desenvolvimento do conhecimento histórico dos alunos e de um conjunto de competências que se inserem nas Aprendizagens Essenciais (AE) de História e no Perfil dos Alunos à Saída da Escolaridade Obrigatória (PASEO), como a interpretação de fontes históricas, a sensibilidade estética e a análise das diversas realidades que encaram. São competências que conciliam a importância da disciplina com a formação de cidadãos ativos e críticos, numa sociedade que, progressivamente, procura formar este modelo de cidadão. Os alunos demonstraram capacidade de mobilizar os seus conhecimentos e revelaram-se conscientes da importância de conservar, preservar e valorizar o Património Histórico-Local, através da aprendizagem ativa durante as atividades, depositando um forte empenho nas mesmas, devido à possibilidade de contactarem e interagirem com o local e de terem uma noção mais clara da dimensão do espaço que os rodeia.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de História no 3º ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário apresentado à Faculdade de Letras
URI: https://hdl.handle.net/10316/111634
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File SizeFormat
Relatório_final_AnaVítor.pdf48.13 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

26
checked on Apr 24, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons