Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/111136
Title: DESAFIOS SOCIOEDUCATIVOS NA ERA DIGITAL: PROMOÇÃO DE COMPETÊNCIAS SOCIOEMOCIONAIS E PREVENÇÃO DE COMPORTAMENTOS DE RISCO EM CRIANÇAS E FAMÍLIAS
Other Titles: SOCIO-EDUCATIONAL CHALLENGES IN THE DIGITAL ERA: PROMOTING SOCIO-EMOTIONAL SKILLS AND PREVENTING RISK BEHAVIORS IN CHILDREN AND FAMILIES
Authors: Oliveira, Gisela Iolanda Santos
Orientador: Pinheiro, Maria Rosário Carvalho Nunes Manteigas Moura
Keywords: Socio-emotional Skills; Risk behaviors; Addictive Behaviors and Dependencies; Positive Parenting; Training and Socio-educational intervention; Competências Socioemocionais; Comportamentos de Risco; Comportamentos Aditivos e Dependências; Parentalidade Positiva; Capacitação e Intervenção Socioeducativa
Issue Date: 26-Oct-2023
Serial title, monograph or event: DESAFIOS SOCIOEDUCATIVOS NA ERA DIGITAL: PROMOÇÃO DE COMPETÊNCIAS SOCIOEMOCIONAIS E PREVENÇÃO DE COMPORTAMENTOS DE RISCO EM CRIANÇAS E FAMÍLIAS
Place of publication or event: Casa Vera Cruz
Abstract: This report represents the curricular internship developed within the scope of the Master's Degree in Social Education, Development and Local Dynamics at the Faculty of Psychology and Educational Sciences at the University of Coimbra, which took place at Casa Vera Cruz, in Aveiro. Based on the institutional needs identified, planning, management, production of resources and evaluation of socio-educational intervention actions were developed with the children and families that are part of the Alternativas Project. In response to the needs for coordination between the Home and the Family, the creation of an educational kit stands out – “Em Terra Digital quem conversa em família, é rei!” – in which nine activities are proposed, to be implemented by parents and/or reference figures. In addition to being useful in the family context, due to the flexibility of adaptation in each activity that comprises it, it is an important socio-educational tool in school and free-time contexts. Participation in activities and skills training and training sessions within the scope of Addictive Behaviors and Dependencies (ABD) with partner schools was created, a book of support activities was created – Minutes Counted – with a family with the aim of fostering a positive relationship between mother and child and awareness and information resources were developed to be disseminated in a community context, through social networks. Thus, throughout this report the two aforementioned socio-educational tools are presented, in a social project format, based on the guidelines presented by Perez-Serrano (2008), where the activities developed are described with a presentation of the respective planning matrices, resources produced, evaluation carried out and photographic records. The work developed, in its entirety, included the children/young people who are part of the project and the monitoring and guidance of the technical team that is part of the Alternatives Project. In this sense, we participated in 14 awareness and awareness sessions, in the field of action of ABD’s, an intervention was developed with a family, 13 thematic digital publications and three socio-educational digital campaigns were carried out. Furthermore, four intervention and monitoring sessions were developed with the children, based on the Educational Kit produced.
O presente relatório representa o estágio curricular desenvolvido no âmbito do Mestrado em Educação Social, Desenvolvimento e Dinâmicas Locais da Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra, que decorreu na Casa Vera Cruz, em Aveiro. Tendo por base as necessidades institucionais identificadas, desenvolveram-se ações de planeamento, gestão, produção de recursos e avaliação da intervenção socioeducativa com as crianças e as famílias que integram o Projeto Alternativas. Em resposta às necessidades de articulação entre a Casa e a Família, destaca-se a elaboração de um Kit educativo – Em Terra Digital quem conversa em família, é rei! – no qual se propõe nove atividades, a serem implementadas pelos progenitores e/ou figuras de referência. Para além de útil no contexto familiar, devido à flexibilidade de adaptação em cada atividade que o compõem, constitui-se como uma importante ferramenta socioeducativa em contexto escolar e de tempos livres. Participou-se em atividades e sessões de treino de competências e capacitação no âmbito dos Comportamentos Aditivos e Dependências (CAD’s) junto das Escolas parceiras, criou-se um livro de atividades de apoio – Minutos Contados – junto de uma família com o objetivo de fomentar uma relação positiva entre mãe e filho e desenvolveu-se recursos de sensibilização e informação a serem divulgados em contexto comunitário, mediante as redes sociais. Assim, ao longo do presente relatório apresentam-se as duas ferramentas socioeducativas referidas, em formato de projeto social, com base nas diretrizes apresentadas por Perez-Serrano (2008), onde se descreve as atividades desenvolvidas com apresentação das respetivas matrizes de planificação, recursos produzidos, avaliação executada e registos fotográficos. O trabalho desenvolvido, na sua totalidade, incluiu as crianças/jovens que integram o projeto e o acompanhamento e orientação da equipa técnica que integra o Projeto Alternativas. Neste sentido, participou-se em 14 sessões de conscientização e sensibilização, no campo de ação dos CAD’s, desenvolveu-se uma intervenção junto de uma família, foram realizadas 13 publicações digitais temáticas e três campanhas digitais socioeducativas. Ademais, foram desenvolvidas quatro sessões de intervenção e acompanhamento junto das crianças, tendo por base o Kit Educativo produzido.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Educação Social, Desenvolvimento e Dinâmicas Locais apresentado à Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação
URI: https://hdl.handle.net/10316/111136
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
Show full item record

Page view(s)

48
checked on Apr 24, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons