Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/110836
Title: Interpretações Visuais do Movimento — Instalação interactiva
Other Titles: Visual Interpretations of Movement — Interactive Installation
Authors: Silva, Mariana Tavares da
Orientador: Rebelo, Sérgio Miguel Martins
Martins, Tiago Filipe dos Santos
Keywords: Interactive Installation; Movement; Kinetic Art; Digital Art; Creative Coding; Instalação Interativa; Movimento; Arte Cinética; Arte Digital; Creative Coding
Issue Date: 20-Sep-2023
Serial title, monograph or event: Interpretações Visuais do Movimento — Instalação interactiva
Place of publication or event: DEI-FCTUC
Abstract: Desde o advento da computação, em meados do século XX, tem sido cada vez mais comum a utilização de abordagens computacionais para o desenvolvimento de artefactos de arte e design. Vários artistas, cien- tistas da computação e designers têm vindo a explorar esta nova pos- sibilidade, criando obras que combinam arte e tecnologia de forma inovadora. Esta tendência tem-se vindo a intensificar com o avanço nas tecnologias digitais, permitindo aos artistas e designers trabalhar com ferramentas cada vez mais sofisticadas e alcançar novos níveis de expressão criativa.Esta dissertação propõe a conceptualização e desenvolvimento de um projeto para o FeedNPlay, um suporte físico constituído por nove ecrãs adjacentes e uma câmera. Neste contexto esta câmera será utilizada como um sensor de movimento. Este suporte está ins- talado num corredor, no Departamento de Engenharia Informática da Universidade de Coimbra. O principal objectivo deste projecto é desenvolver um artefacto interactivo feito à medida para este supor- te, tirando partido das suas idiossincrasias. Para responder a este problema, vamos produzir nove modelos de interpretação visual do movimento em tempo real, visualmente baseados em movimentos artísticos que se inspiraram no movimento físico para a criação de obras. Desta forma, queremos explorar a relação entre movimento e forma, e o potencial de abordagens computacionais para a criação de arte e design, com o auxílio da arte cinética comportamental, vi- sando o potencial das abordagens computacionais para a criação de arte e design.
Since the advent of computing in the mid-20th century, it has become increasingly common to use computational approaches to develop design and art artefacts. Various artists, computer scientists, and designers have been exploring this new possibility, creating works that combine art and technology in innovative ways. This trend has been intensifying with the advancement of digital technology, allowing artists and designers to work with increasingly sophisticated tools and achieve new levels of creative expression.This dissertation concerns the development of an interactive installation for FeedNPlay. FeedNPlay is a physical support consisting of nine adjacent screens and a capture camera that will be used as a motion sensor in this context. This support takes place in a corridor, a passageway, in the Department of Informatics Engineering of the University of Coimbra. The main objective of this project is to develop a tailor-made interactive artefact that takes advantage of the unique characteristics of this structure. To address this challenge, this dissertation is to produce nine models of real-time visual interpretation of movement, visually based on artistic movements inspired by physical movement for the creation of works. Through this approach, the dissertation seeks to explore the relationship between movement and form and the potential of computational methods for the creation of art and design, utilizing behavioural kinetic art as a means to investigate the potential of computational approaches in the realm of art and design.
Description: Dissertação de Mestrado em Design e Multimédia apresentada à Faculdade de Ciências e Tecnologia
URI: https://hdl.handle.net/10316/110836
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
Show full item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons