Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/110798
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorFerreira, Luís Miguel Domingues Fernandes-
dc.contributor.authorFerreira, Miguel Antunes-
dc.date.accessioned2023-11-23T23:11:20Z-
dc.date.available2023-11-23T23:11:20Z-
dc.date.issued2023-09-22-
dc.date.submitted2023-11-23-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316/110798-
dc.descriptionDissertação de Mestrado em Engenharia e Gestão Industrial apresentada à Faculdade de Ciências e Tecnologia-
dc.description.abstractIn the current business landscape, a set of factors emerges, such as production capacity, quality products and services, innovation capability, and delivery capacity. These factors create an extremely competitive environment where every company seeks to gain a competitive advantage over its rivals. The competition in the global market compels companies to enhance all their operational areas, encompassing the entire value chain from the initial product development stage to customer service. In this context, the proper management of the customer portfolio gains greater importance. This stems from the need for effective resource allocation and assistance in decision-making, aimed at maximizing operational performance. Therefore, this dissertation presents the development and study of an optimization model based on a meta-heuristic, which seeks to contribute to a more suitable customer portfolio management. Considering the complex system of the foundry industry, the use of a meta-heuristic allowed for the modeling and optimization of the same. Furthermore, the application of a natural evolution logic, based on Darwins evolution theory, to the optimization model enabled the attainment of a unique level of understanding and visibility into the order and customer portfolio. Empowering its managers with optimization-derived results enables resource allocation and order prioritization within the client portfolio and consequently the orders portfolio , ultimately benefiting the company's performance.eng
dc.description.abstractNo cenário empresarial atual surgem um conjunto de fatores, tais como a capacidade de produção, produtos e serviços de qualidade, capacidade de inovação e capacidade de entrega, que proporcionam um ambiente extremamente competitivo, onde qualquer empresa procura ganhar uma vantagem competitiva em relação aos seus rivais.A competição presente no mercado ao nível global obriga as empresas a melhorarem todas as suas áreas de operação, contemplando toda a cadeia desde o ponto inicial de desenvolvimento de produtos até o atendimento ao cliente. Neste contexto, a correta gestão do portefólio de clientes ganha uma maior importância. Consequência, da necessidade de alocação de recursos de uma forma eficaz e do auxílio na tomada de decisão, que procura maximizar o desempenho da operação.Posto isto, a presente dissertação apresenta a elaboração e estudo de um modelo de otimização, baseado numa meta-heurística, que procura apresentar um contributo para uma gestão do portefólio de clientes mais adequada.Considerando o sistema complexo da indústria da fundição, a utilização de uma meta-heurística permitiu a modelação e otimização do mesmo. Além disso, a aplicação de uma lógica de evolução natural ao modelo de otimização, permitiu obter um nível de compreensão e visibilidade sobre o portefólio de encomendas e clientes único. Capacitando os seus gestores com resultados provenientes da otimização, que permitem, alocar recursos e priorizar encomendas, de forma a beneficiar o desempenho da empresa.por
dc.language.isopor-
dc.rightsembargoedAccess-
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.subjectOptimizationeng
dc.subjectMetaheuristicseng
dc.subjectGenetic algorithmeng
dc.subjectOrders portfolioeng
dc.subjectOtimizaçãopor
dc.subjectMeta-Heurísticaspor
dc.subjectAlgoritmo Genéticopor
dc.subjectPortefólio de encomendaspor
dc.titleOtimização do portefólio de clientes através da aplicação de um algoritmo genéticopor
dc.title.alternativeOptimization of the customer portfolio through the application of a genetic algorithmeng
dc.typemasterThesis-
degois.publication.locationDepartamento de Engenharia Mecânica-
degois.publication.titleOtimização do portefólio de clientes através da aplicação de um algoritmo genéticopor
dc.date.embargoEndDate2029-09-20-
dc.peerreviewedyes-
dc.date.embargo2029-09-20*
dc.identifier.tid203398823-
thesis.degree.disciplineCiências de Engenharia Mecânica-
thesis.degree.grantorUniversidade de Coimbra-
thesis.degree.level1-
thesis.degree.nameMestrado em Engenharia e Gestão Industrial-
uc.degree.grantorUnitFaculdade de Ciências e Tecnologia - Departamento de Engenharia Mecânica-
uc.degree.grantorID0500-
uc.contributor.authorFerreira, Miguel Antunes::0009-0000-9802-8957-
uc.degree.classification19-
uc.date.periodoEmbargo2190-
uc.degree.presidentejuriPinto, Telmo Miguel Pires-
uc.degree.elementojuriSilva, Cristóvão-
uc.degree.elementojuriFerreira, Luís Miguel Domingues Fernandes-
uc.contributor.advisorFerreira, Luís Miguel Domingues Fernandes::0000-0003-0459-0020-
item.grantfulltextembargo_20290920-
item.cerifentitytypePublications-
item.languageiso639-1pt-
item.openairetypemasterThesis-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.fulltextCom Texto completo-
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado
Files in This Item:
File SizeFormat Login
Dissertação - Miguel Ferreira 2023.pdf1.59 MBAdobe PDFEmbargo Access    Request a copy
Show simple item record

Page view(s)

20
checked on May 8, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons