Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/110578
Title: Impacto sonoro da mobilidade elétrica
Other Titles: Noise impact from electric vehicles
Authors: Vilela, João Miguel Fernandes
Orientador: Pereira, Andreia Sofia Carvalho
Godinho, Luís Manuel Cortesão
Keywords: Ruído do tráfego rodoviário; Veículo elétrico; Veículo com motor de combustão interna; Modelação de ruído; Road traffic noise; Electric vehicle; Internal combustion engine vehicle; Noise modelling
Issue Date: 24-Feb-2023
Serial title, monograph or event: Impacto sonoro da mobilidade elétrica
Place of publication or event: DEC-FCTUC
Abstract: This thesis proposes to explore a less known form of pollution: noise pollution. Although noise pollution doesn’t have a direct impact on the environment itself, it has a big impact on public health. This is a phenomenon majorly occurring in cities and it’s caused mostly by noise generated by road traffic.Electric vehicles constitute an opportunity to mitigate this problem, being that fully electric engines are typically quitter than their internal combustion counterparts. With these types of vehicles gaining more and more market share as time goes by, how can they mitigate the problem of noise pollution, particularly in cities, where this problem is more severe? What is being done to incentivize the purchase of these types of vehicles? What other measures are being adopted to help reduce noise from road traffic? How some of these measures could help improve the sound quality of an avenue (and its surroundings) located in Coimbra, known for its high noise levels?This thesis aims to contribute with answers that help to answer these questions. For this, a bibliographic review was carried out, where the various categories of electric vehicles are described, and an analysis is made on how these vehicles have been gaining strength in markets around the world. Next, a reflection is made on the current noise situation in Europe, followed by an analysis of the noise emitting sources in vehicles and a collection of studies by other authors where the differences in noise emission in combustion vehicles and in electric vehicles are analyzed in greater detail. Some noise mitigation strategies and measures implemented in Europe are described below. Finally, a noise modeling study is carried out for an avenue in the city of Coimbra known for its high noise levels, where some of the noise mitigation strategies, which include the electric, vehicle discussed above are tried.
Esta tese propõe se a explorar uma vertente menos falada de poluição: a poluição sonora. A poluição sonora não tem um impacto direto sobre o meio ambiente, mas tem um grande impacto na saúde pública. Este fenómeno verifica se principalmente em cidades e é causado maioritariamente por ruído proveniente do tráfego rodoviário. Os veículos elétricos constituem uma oportunidade de mitigar este problema, visto que os motores de propulsão elétrica são mais silenciosos do que os motores de combustão interna. Com este tipo de veículos a ganhar cada vez mais força nos mercados de todo o mundo, de que forma podem ter impacto na mitigação da poluição sonora, em particular nas cidades, onde este problema se faz sentir de forma mais grave? Que medidas estão a ser tomadas para incentivar a aquisição deste tipo de veículos? Que outras medidas estão a ser implementadas com o objetivo de reduzir o ruído proveniente do tráfego rodoviário? De que forma algumas destas medidas poderiam ajudar a melhorar a qualidade sonora de uma avenida (e sua envolvente) situada na cidade de Coimbra, conhecida pelos seus elevados níveis de ruído? Nesta tese pretende-se contribuir com respostas que ajudem a responder a estas questões. Para isso, foi feita uma revisão bibliográfica onde são descritas as várias categorias de veículos elétricos e é feita uma análise à forma como estes veículos têm vindo a ganhar força nos mercados de todo o mundo. Em seguida é feita uma reflexão sobre a situação atual de ruído na Europa, seguida de uma análise das fontes emissoras de ruído em veículos e de uma recolha de estudos de outros autores onde são analisadas as diferenças na emissão de ruído em veículos a combustão e em veículos elétricos em maior detalhe. Seguidamente são descritas algumas estratégias e medidas de mitigação de ruído implementadas na Europa. Por último, é feito um estudo de modelação de ruído para uma avenida da cidade de Coimbra conhecida pelos seus níveis elevados de ruído, onde são experimentadas algumas das estratégias de mitigação de ruído abordadas anteriormente, que incluem a utilização do veículo elétrico.
Description: Dissertação de Mestrado Integrado em Engenharia do Ambiente apresentada à Faculdade de Ciências e Tecnologia
URI: https://hdl.handle.net/10316/110578
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
Show full item record

Page view(s)

12
checked on Apr 24, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons