Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/110481
Title: Otimização de uma Linha de Montagem na Indústria Automóvel
Other Titles: Optimization of an Automotive Assembly Line
Authors: Voytovych, Khrystyna
Orientador: Pinto, Telmo Miguel Pires
Keywords: Automotive Industry; Quality Management; Continuous Improvement; Lean Manufacturing; Lean Six Sigma; Indústria Automóvel; Gestão da Qualidade; Melhoria Contínua; Manufatura Lean; Lean Six Sigma
Issue Date: 28-Sep-2023
Serial title, monograph or event: Otimização de uma Linha de Montagem na Indústria Automóvel
Place of publication or event: Departamento de Engenharia Mecânica
Abstract: This dissertation is the result of a project carried out in a company that produces car components, and its main aim is to optimize the production of an automotive component.During the execution of this dissertation, various research methods were employed, including semi-structured interviews with company employees, structured observations, and brainstorming sessions with the team, to understand the process and the identify the possible causes of problems recognized. As a result, it was possible to suggest improvement strategies and attempt to mitigate the non-conformities identified.Through a holistic analysis of one of the company's assembly lines, this project made it possible to identify areas for improvement and implement actions on the assembly line. One of the most significant contributions made through this project was employee training to help identify non-conformities in products, which contributed to the correct acceptance of non-defective parts, allowing operators to be better prepared to identify and deal with certain defects, reducing uncertainties. Moreover, the updating and reduction of documentation was addressed. Furthermore, the assembly line operating instructions were standardized, which brought benefits in terms of reducing non-value-adding time for the line's productivity. The implementation of a compensation process on the assembly line has helped to reduce deviations in the parts and improve the quality of the final product, with an impact on reducing rework due to leaks in the part. Another improvement was the testing of a tool change trolley, with the aim of reducing ergonomic and safety risks for operators. The trolley tested allows for a change without requiring a great deal of physical effort by the operators.Finally, the possibility of investing in a tool for applying brazing paste to parts was considered, to increasing the capacity of the paste application process. In addition, the feasibility of outsourcing the purchase of a sub-assembly was studied, due to the defects present in the part that generate part recoveries. The aim of this proposal is to reduce rework and production costs. Both improvement proposals were suggested with the aim of reducing rework and increasing part quality.
A presente dissertação é o resultado de um projeto desenvolvido numa empresa produtora de componentes para automóveis. O principal objetivo do projeto centra-se na otimização da produção de um componente automóvel.No decorrer do projeto, recorreu-se a vários métodos de investigação, nomeadamente, a entrevistas semiestruturadas aos colaboradores, observações estruturadas, sessões de brainstorming com a equipa, de modo a compreender o processo e as possíveis causas dos problemas. Por conseguinte, foi possível sugerir possíveis propostas de melhoria para mitigar as não conformidades identificadas.Através de uma análise holística de uma das linhas de montagem da empresa, este projeto possibilitou a identificação de áreas de melhoria e a implementação de ações de melhorias na linha. Um dos contributos significativos ao longo desta dissertação foi através de formações aos colaboradores, de forma a contribuir para a identificação de não conformidades nos produtos, o que contribuiu para a correta aceitação de peças, permitindo que os operadores estejam mais preparados para identificar e lidar com certos defeitos, reduzindo as incertezas. Um tópico que foi abordado foi a atualização e redução da documentação da linha. Foi efetuada a padronização das instruções de operação das linhas de montagem, essa uniformização trouxe benefícios na redução do tempo sem valor acrescentado para a produtividade da linha. A implementação de um processo de compensação na linha de montagem, contribuiu para a redução de desvios na peça e a melhoria da qualidade do produto final, tendo um impacto na redução no retrabalho devido a fugas na peça. Outra melhoria na linha, foi o teste de um carro de troca de ferramentas, com o objetivo de reduzir os riscos ergonómicos e de segurança para os operadores. O carro testado permite uma troca sem exigir grande esforço físico por parte dos operadores. Por fim, considerou-se a possibilidade de investir numa ferramenta de aplicação de pasta nas peças visando a aumentar a capacidade do processo de aplicação de pasta. Para além disso, foi estudada a viabilidade de terceirizar a compra de um subconjunto, devido aos defeitos presentes na peça que geram recuperações da peça. O objetivo desta proposta, é reduzir o retrabalho e os custos de produção. Ambas as propostas de melhoria, foram sugeridas com o objetivo de reduzir o retrabalho e aumentar a qualidade das peças.
Description: Dissertação de Mestrado em Engenharia e Gestão Industrial apresentada à Faculdade de Ciências e Tecnologia
URI: https://hdl.handle.net/10316/110481
Rights: embargoedAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

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