Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/110222
Title: Rendering peacekeeping instrumental? The Brazilian approach to United Nations peacekeeping during the Lula da Silva years (2003-2010)
Other Titles: Instrumentalizando o uso do peacekeeping? A abordagem brasileira às operações de manutenção da paz das Nações Unidas durante o governo Lula da Silva (2003-2010)
Authors: Cavalcante, Fernando 
Keywords: Brazilian foreign policy, Lula da Silva; peacekeeping; Política Externa Brasileira, Governo Lula da Silva; manutenção da paz
Issue Date: 2010
Publisher: Instituto Brasileiro de Relacoes Internacionais
Serial title, monograph or event: Revista Brasileira de Politica Internacional
Volume: 53
Issue: 2
Abstract: The article analyses how Brazilian state actions and policies regarding peace operations during the Presidency of Lula da Silva relate to the country’s positions and attitudes towards United Nations peacekeeping. It argues that the inconsistencies identified on the Brazilian positions reflect the lack of a clear strategic horizon guiding the country’s participation in UN peacekeeping, which consequentially hinders the country emergence as a great power.
O artigo analisa como ações e políticas de Estado no que respeita operações de paz durante a Presidência de Lula da Silva relacionam-se com as posições e atitudes do Brasil em relação às operações de manutenção da paz das Nações Unidas. Argumenta que as inconsistências identificadas nas posições brasileiras refletem a falta de um horizonte estratégico que oriente a participação do país em operações de manutenção da paz da ONU, o que conseqüentemente, pode prejudicar a emergência do país como grande potência.
URI: https://hdl.handle.net/10316/110222
ISSN: 0034-7329
DOI: 10.1590/S0034-73292010000200008
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CES - Artigos em Revistas Internacionais

Show full item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons