Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/110101
Title: A importância da formação de formadores para a qualidade da atividade formativa e resultados dos formandos.
Other Titles: The importance of training trainers for the quality of training activities and trainees´s results.
Authors: Silva, Inês Rocha
Orientador: Reis, Carlos Francisco de Sousa
Keywords: Professional Training; Training Center; Pedagogical Coordination; Training of Trainers; Formação Profissional; Centro de Formação; Coordenação Pedagógica; Formação de Formadores
Issue Date: 24-Oct-2023
Serial title, monograph or event: A importância da formação de formadores para a qualidade da atividade formativa e resultados dos formandos.
Place of publication or event: Centro de Emprego e Formação Profissional de Coimbra
Abstract: The work presented below is part of a cycle of studies at the Faculty of Psychology and Educational Sciences of the University of Coimbra, which leads to a Master's degree in Educational Sciences.Given the various objectives of the Master's in Educational Sciences, such as "designing, planning, developing and evaluating educational programs and acts, whether formal or non-formal, that best serve personal needs and those of the communities and contexts where individuals interact" (University of Coimbra, 2022), the Curricular Internship was carried out at Instituto do Emprego e Formação Profissional, I.P, specifically at Serviço de Formação Profissional from Centro de Emprego e Formação Profissional de Coimbra.This is a benchmark entity in terms of professsional training for young people and adults, both employed and unemployed, so the main objectives of this work were to understand the reality of a Training Center that operates in this field and, at the same time, to try to understand the extent to which the training of the trainers influences the quality of the professional training and the success of the trainees.This report, which is part of the management and coordination of training activities, presents a characterization of the host institution; a theoretical framework of the professional training system; a description of the activities carried out during the internship; and, finally, a proposal for an intervention project that we considered relevant and feasible to implement. However, despite the fact that the internship always took place in person, the intervention project could not be implemented, for reasons explained later in this report.
O trabalho que é de seguida apresentado surge no âmbito de um ciclo de estudos da Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra, que permite obter o grau de Mestre em Ciências da Educação.Atendendo aos variados objetivos do Mestrado em Ciências da Educação, tal como “conceber, planificar, desenvolver e avaliar programas e actos educativos, formais ou não formais, que melhor sirvam as necessidades pessoais e das comunidades e contextos onde os indivíduos interagem” (Universidade de Coimbra, 2022), realizou-se o Estágio Curricular no Instituto do Emprego e Formação Profissional, I.P., em concreto no Serviço de Formação Profissional do Centro de Emprego e Formação Profissional de Coimbra.Esta é uma entidade de referência no que respeita à formação profissional de jovens e adultos, empregados e desempregados, pelo que os principais objetivos deste trabalho consistiram em entender a realidade de um Centro de Formação que atua neste âmbito e, em simultâneo, procurar compreender até que ponto a formação dos/as formadores/as influencia a qualidade da atividade formativa e o aproveitamento por parte dos/as formandos/as.Através do presente relatório, enquadrado na área da gestão e coordenação das ações de formação, apresenta-se uma caracterização da instituição de acolhimento; um enquadramento teórico do sistema de formação profissional; uma descrição das atividades realizadas no decorrer do Estágio Curricular; e, por fim, apresenta-se uma proposta de um projeto de intervenção que considerámos relevante e exequível de implementação. No entanto, apesar do Estágio ter decorrido sempre presencialmente, o projeto de intervenção não pôde ser implementado, por motivos adiante explicados.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ciências da Educação apresentado à Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação
URI: https://hdl.handle.net/10316/110101
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
Show full item record

Page view(s)

9
checked on Apr 30, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons