Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/110029
Title: Os efeitos da Nova Gestão Pública no setor público da saúde português: O caso do Centro Hospitalar de Leiria
Other Titles: The effects of New Public Management on the Portuguese public health sector: The case of Leiria’s Hospital Centre
Authors: Jorge, Ana Luísa Kalidás Barreto Pereira
Orientador: Correia, Pedro Miguel Alves Ribeiro
Keywords: Nova Gestão Pública; Empresarialização Hospitalar; Reforma Administrativa; Cultura Organizacional; Eficácia; New Public Management; Hospital Entrepreneurialization; Administrative Reform; Organizational Culture; Effectiveness
Issue Date: 18-Sep-2023
Serial title, monograph or event: Os efeitos da Nova Gestão Pública no setor público da saúde português: O caso do Centro Hospitalar de Leiria
Place of publication or event: Faculdade de Direito da Universidade de Coimbra
Abstract: The administrative reform fostered by the teachings of New Public Management brought, among several innovations, the entrepreneurialization of public hospitals. The end goal was to increase efficiency, effectiveness, and economic rationality. Two decades after the implementation of this new statute, the present study intends to understand how it impacted hospitals in practice, to probe its success.To achieve this end, the approach used was inductive, using as case study, Leiria’s Hospital Centre. The data collection methods employed were document analysis and a questionnaire. The secondary data collected through document analysis came from the Hospital Center’s Reports and Accounts 2006-2022. The information on medical assistance and financial performance was analyzed to understand the trend over the years studied. The primary data resulting from the questionnaire answered by 282 employees were submitted to a cluster analysis, with the aim of perceiving whether there are different profiles among workers in terms of their perceptions of the organizational culture.The results obtained showed that the primary objective of hospital entrepreneurialization, particularly in the case of Leiria’s Hospital Center, has a long way until its fully reached. Regarding medical care performance, the data is optimistic, with improvements having been made over the years, however, the financial data is not as promising, as annual costs exceeded annual income. Regarding the organizational culture and the groupings of perceptions, it was determined that the largest group (63.1%) has negative perceptions regarding organizational culture, with the cluster with positive perceptions being the minority (36.9%).
A reforma administrativa fomentada pelos ensinamentos da Nova Gestão Pública trouxe, entre várias inovações, a empresarialização dos hospitais públicos. O propósito desta medida foi aumentar a eficácia, a eficiência, e a racionalidade económica. Passadas duas décadas desde a implementação deste novo estatuto, o presente estudo tenciona compreender a forma como este impactou os hospitais na prática, de modo a sondar o seu sucesso. Para atingir este fim a abordagem utilizada foi indutiva, valendo-se de um estudo de caso, o Centro Hospitalar de Leiria (CHL). Os métodos de recolha de dados empregados foram a análise documental e o questionário. Os dados secundários recolhidos através da análise documental provieram dos Relatórios e Contas 2006-2022 do CHL. A informação sobre o desempenho assistencial e financeiro foi analisada de modo a averiguar qual a tendência ao longo dos anos estudados. Os dados primários resultantes do questionário respondido por 282 funcionários do CHL, foram sujeitos a uma análise de clusters com o objetivo de perceber se existem perfis distintos entre os trabalhadores do CHL no que a cultura organizacional diz respeito. Os resultados obtidos demonstram que o objetivo primordial da empresarialização hospitalar, nomeadamente no caso do CHL, ainda tem um longo caminho a percorrer. No que concerne o desempenho assistencial, os dados são otimistas, tendo havido melhorias ao longo dos anos, no entanto, os dados financeiros não são tão promissores, visto que os custos anuais ultrapassam os proveitos anuais consideravelmente. Relativamente à cultura organizacional e aos agrupamentos de perceções apurados, determinou-se que o grupo maior (63.1%) de trabalhadores tem perceções negativas quanto à cultura organizacional, sendo o cluster com perceções positivas a minoria (36,9%).
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Administração Público-Privada apresentado à Faculdade de Direito
URI: https://hdl.handle.net/10316/110029
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

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