Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/109322
Title: Arquitetura de Informação de Suporte à Gestão da Qualidade em Unidades Hospitalares
Other Titles: Information architecture to support quality management in hospital units
Authors: Freixo, Jorge
Rocha, Álvaro 
Keywords: Arquitetura de Informação; Gestão da Qualidade; Sistema de Informação; Saúde; Information Architecture; Quality Management; Information Systems; Health
Issue Date: 2014
Publisher: Associacao Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao (AISTI)
Serial title, monograph or event: RISTI - Revista Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao
Issue: 14
Abstract: A Gestão da Qualidade ocupa um lugar estratégico nas organizações, ao mesmo tempo que a utilização de ferramentas informáticas numa arquitetura de informação alinhada facilita o desafio de realizar mais com menos promovendo a competitividade e sustentabilidade. Neste contexto, particularmente na saúde, as organizações estão dependentes da capacidade de (re)definir rapidamente objetivos dando resposta às mudanças constantes das necessidades e requisitos dos clientes. Assim, os hospitais dependem deles próprios na procura de vantagens de mercado, atualizando os seus processos de negócio. A Arquitetura de Informação (AI) permite às organizações um melhor conhecimento mas sobretudo facilita (ou não) a gestão. Fica mais simples reinventar processos, reformular procedimentos, estabelecer pontes e permitir a cooperação entre os vários atores da organização. Desta forma, impõe-se a necessidade de estabelecer uma AI de suporte à gestão da qualidade que auxilie a organização. Consequentemente foi planeada a AI para o Sistema de Gestão da Qualidade (SGQ) de um Hospital a qual permitiu desenvolver e implementar a aplicação QUALITUS1. Esta aplicação informática proporcionou ganhos significativos na Unidade Hospitalar objeto de estudo.
Quality management occupies a strategic place in organizations, in addition to use of it tools in information architecture aligned facilitates the challenge of accomplishing more with less by promoting competitiveness and sustainability. In this context, and particularly in the health and hospital organizations are dependent on the ability to (re) define objectives quickly responding to changes in the needs and requirements of customers. Thus, hospitals depend on themselves to looking for advantage in the competitive market, upgrading their business processes. The information architecture (AI), enables organizations to better understanding but also facilitates (or not) the management. It is simpler to reinvent, redesign processes and procedures, build bridges and enable cooperation between the various actors of the organization. Thus there is the need to establish an AI quality management support that responds to requirements of quality and assist the management of the organization. Consequently the AI was planned for the Quality Management System (QMS) of a Hospital which allowed us to develop and implement the QUALITUS application. This software application provided significant gains in the Hospital Unit object of study.
URI: https://hdl.handle.net/10316/109322
ISSN: 16469895
DOI: 10.17013/risti.14.1-15
Rights: openAccess
Appears in Collections:FCTUC Eng.Informática - Artigos em Revistas Internacionais

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