Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/109031
Title: The Role of Knowledge Sharing in the Achievement of the UN’s Agenda 2030 Sustainable Development Goals and Sustainability: A Systematic Literature Review
Other Titles: O Papel da Partilha de Conhecimento no Alcance dos Objetivos de Desenvolvimento Sustentável da Agenda 2030 da ONU e da Sustentabilidade: Uma Revisão Sistemática da Literatura
Authors: Menício, Ana Sofia Marques
Orientador: Pais, Leonor Maria Gonçalves Pacheco
Keywords: partilha de conhecimento; objetivos de desenvolvimento sustentável; sustentabilidade; Agenda 2030; knowledge sharing; sustainable developmental goals; sustainability; Agenda 2030
Issue Date: 24-Feb-2023
Serial title, monograph or event: The Role of Knowledge Sharing in the Achievement of the UN’s Agenda 2030 Sustainable Development Goals and Sustainability: A Systematic Literature Review
Place of publication or event: Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade de Coimbra
Abstract: This study examines the role of knowledge sharing in achieving Sustainable Development Goals (SDGs) and sustainability. To do so, we performed a systematic literature review comprising 22 articles. We adapted the PRISMA protocol, and complementarily we used the GRADE protocol to evaluate the quality of the articles. Knowledge sharing is one of knowledge management’s processes, characterized by the mutual exchange of tacit and explicit knowledge between the various organizational actors, aiming to create more and better knowledge. As this is a relatively new theme, little literature is available. However, it is already possible to understand the positive and essential impact of knowledge sharing on the Sustainable Development Goals and sustainability, and their implementation. We found a prevalence of the organizational level of analysis among the reviewed articles, and a more frequent mention of Sustainable Developmental Goal 8 and Sustainable Developmental Goal 9. Additionally, we found that knowledge-sharing practices influence organizational sustainability. It is necessary to further investigate, namely in developing countries. Although they are present in most of our articles, they have not reached the expected results. Future research could benefit from investigating other knowledge management processes to assess if the results are similar or if there is another process more advanced than knowledge sharing. The replication of some of the reviewed studies on different regions/countries can diminish generalization difficulties, while adapting and thus implementing more knowledge-sharing practices.
Este estudo examina o papel da partilha de conhecimento no alcance dos Objetivos de Desenvolvimento Sustentável (ODS) e da Sustentabilidade. Para tal foi realizada uma revisão da literatura compreendendo 22 artigos. Foi utilizada uma adaptação do protocolo PRISMA para a escolha dos mesmos. Complementariamente, usámos o protocolo GRADE para avaliar a qualidade dos artigos. A partilha de conhecimento é um dos processos da gestão de conhecimento, caraterizado pela troca mútua de conhecimento tácito e explícito entre os vários atores organizacionais com o objetivo de gerar mais e melhor conhecimento. Como é um tema relativamente recente, ainda não existe muita literatura acerca do mesmo, mas já é possível perceber o impacto positivo e importante que a partilha de conhecimento tem nos ODS e na sustentabilidade, para a sua concretização. Encontrámos uma prevalência do nível de análise organizacional nos artigos analisados, e menções frequentes ao ODS 8 e ao ODS 9.Adicionalmente, concluímos que práticas de partilha de conhecimento influenciam a sustentabilidade organizacional. É necessário realizar mais estudos, nomeadamente nos países em desenvolvimento, uma vez que apesar de grande parte dos artigos desta revisão se focarem nos mesmos, estes ainda se encontram aquém das expectativas. Investigações futuras podem beneficiar em pesquisar acerca de outros processos de gestão de conhecimento para averiguar se os resultados serão similares ou se existe algum processo mais avançado do que partilha de conhecimento. A replicação de alguns dos estudos analisados em regiões/países diferentes pode diminuir as dificuldade de generalização, ao mesmo tempo que adapta e implementa novas práticas de partilha de conhecimento.
Description: Dissertação de Mestrado em Psicologia Organizacional apresentada à Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação
URI: https://hdl.handle.net/10316/109031
Rights: openAccess
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