Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/108489
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorRosa, Andreia Martins-
dc.contributor.authorFarinha, Cláudia Louro-
dc.contributor.authorRadner, Wolfgang-
dc.contributor.authorDiendorfer, Gabriela-
dc.contributor.authorLoureiro, Maria de Fátima-
dc.contributor.authorMurta, Joaquim Neto-
dc.date.accessioned2023-08-30T09:21:34Z-
dc.date.available2023-08-30T09:21:34Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.issn0004-2749pt
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316/108489-
dc.description.abstractPurpose: To develop 27 short sentence optotypes for the Portuguese version of the Radner Reading Charts. Methods: Thirty-four Portuguese sentences were constructed following the concept of the Radner Reading Charts to obtain highly comparable sentences in terms of lexical difficulty, syntactical complexity, word length, number of syllables, and position of words. A long text (106 words) at the 5th grade reading level was also tested to assess the validity of the reading speeds obtained with the short sentences. The short sentences and long text were tested in 50 volunteers with similar educational backgrounds (mean age 30.98 years ± 6.99 years, range 19-47 years). Reading speeds were measured with a stop-watch and reported as words per minute (wpm). The reading time for each of the short sentences to be selected for the chart was defined as falling within the range of the mean ± 0.40 × standard deviation (SD). Results: The overall mean reading speed for each of the short sentences was 235.43 ± 36.39 wpm. The 27 sentences with a mean between 220.8 and 250.0 wpm (overall mean ± 0.40 × SD) were selected for construction of the reading charts. The mean reading speed for the long text was 212.42 ± 26.20 wpm. Correlation between the selected short sentences and long text was high (r =0.86). Reliability analysis yielded an overall Cronbach’s alpha coefficient of 0.97. Conclusions: The 27 short Portuguese sentences were highly comparable in terms of syntactical structure, number, position and length of words, lexical difficulty, and reading length. This reading test can overcome the limitations of the current tests for homogeneity and comparability, reducing subjectivity in the evaluation of the functional outcomes of medical and surgical ophthalmologic treatments.pt
dc.description.abstractObjetivo: Desenvolver 27 frases-optotipo para a versão em português das tabelas de leitura de Radner. Métodos: Trinta e quatro frases em português foram elaboradas de acordo com o conceito das tabelas de leitura de Radner, de forma a obter frases-optotipo, altamente comparáveis em termos dificuldade lexical, complexidade sintática, tamanho das palavras, número de sílabas e posição das palavras. Foi também avaliado um texto longo (106 palavras) ao nível do 5o ano de escolaridade para determinar a validade dos resultados obtidos com as frases curtas. As frases curtas e o texto longo foram testados em 50 voluntários de nível acadêmico semelhante e média de idades de 30,98 anos ± 6,99 (intervalo de 19-47 anos). A velociade de leitura foi medida com cronômetro, de forma a obter o número de palavras por minuto (wpm). O intervalo válido para tempo de leitura das frases curtas foi definido como a média ± 0,40 x desvio padrão (SD). As frases mais semellhantes foram estatisticamente selecionadas para a construção das tabelas de leitura Radner-Coimbra. Resultados: A velocidade média de leitura obtida com as frases curtas foi 235,43 ± 36,39 wpm. As frases com velocidade média entre 220,8 e 250,0 palavras por minuto (média ± 0,40 x SD) foram selecionadas. Vinte e sete frases cumpriram este critério. A velocidade média de leitura do texto longo foi 212,42 ± 26,20 wpm. A correlação entre as frases curtas selecionadas e o texto longo foi alta (r=0,86). A análise de fiabilidade originou um coeficiente alfa de Cronbach de 0,97. Conclusões: As 27 frases em português são altamente semelhantes em termos de estrutura sintática, número, posição e comprimento das palavras, dificuldade lexical e duração da leitura. Este teste permite ultrapassar as limitações dos testes existentes em termos de homogeneidade e comparabilidade, reduzindo a subjetividade na avaliação dos resultados de terapêuticas médicas e cirúrgicas.pt
dc.language.isoengpt
dc.publisherBelfort Editorapt
dc.rightsopenAccesspt
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt
dc.subjectReadingpt
dc.subjectVision tests/methodspt
dc.subjectVisual acuitypt
dc.subjectFeasibility studiespt
dc.subjectLeiturapt
dc.subjectTestes visuais/métodospt
dc.subjectEstudos de viabilidadept
dc.subject.meshAdultpt
dc.subject.meshFeasibility Studiespt
dc.subject.meshFemalept
dc.subject.meshHumanspt
dc.subject.meshMalept
dc.subject.meshMiddle Agedpt
dc.subject.meshPortugalpt
dc.subject.meshReproducibility of Resultspt
dc.subject.meshStatistics, Nonparametricpt
dc.subject.meshTime Factorspt
dc.subject.meshVision Testspt
dc.subject.meshVisual Acuitypt
dc.subject.meshLanguagept
dc.subject.meshReadingpt
dc.titleDevelopment of the Portuguese version of a standardized reading test: the Radner-Coimbra Chartspt
dc.typearticle-
degois.publication.firstPage238pt
degois.publication.lastPage242pt
degois.publication.issue4pt
degois.publication.titleArquivos Brasileiros de Oftalmologiapt
dc.peerreviewedyespt
dc.identifier.doi10.5935/0004-2749.20160068pt
degois.publication.volume79pt
dc.date.embargo2016-01-01*
uc.date.periodoEmbargo0pt
item.cerifentitytypePublications-
item.languageiso639-1en-
item.fulltextCom Texto completo-
item.grantfulltextopen-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.openairetypearticle-
crisitem.author.researchunitCNC - Center for Neuroscience and Cell Biology-
crisitem.author.orcid0000-0001-6608-3353-
crisitem.author.orcid0000-0003-4596-0913-
crisitem.author.orcid0000-0001-8926-5176-
Appears in Collections:I&D IBILI - Artigos em Revistas Internacionais
FMUC Medicina - Artigos em Revistas Internacionais
Show simple item record

Page view(s)

57
checked on May 15, 2024

Download(s)

20
checked on May 15, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons