Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/108465
Title: O Podcast como Estratégia Pedagógico - Didática em Geografia
Other Titles: The Podcast as a Pedagogical Strategy - Didactics in Geography
Authors: Ferreira, André Duarte Pinto
Orientador: Castro, Maria de Fátima Grilo Velez de
Keywords: Ensino de Geografia; Podcast; Estratégia didática; Contrastes de desenvolvimento; Riscos Naturais; Teaching Geography; Podcast; Didactic strategy; Development contrasts; Natural Hazards
Issue Date: 30-Jun-2023
Serial title, monograph or event: O Podcast como Estratégia Pedagógico - Didática em Geografia
Place of publication or event: Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra
Abstract: This report aimed to reflect on the supervised pedagogical practice that took place at Fernando Namora Secondary School during the academic year 2022/2023. This report also includes a pedagogical strategy, the podcast, which sought to be a tool for exploring Geography content. This report is divided into four parts, with the first part providing a characterization of the school, a characterization of the class, and addressing the teaching and extracurricular activities that took place throughout the year. It also includes a critical reflection on the evolution of the pedagogical internship. The second part of this report presents the topics that are part of the 9th-grade Geography curriculum, namely "Development Contrasts" and "Natural Hazards," as these were the two chosen topics to implement my pedagogical strategy. To understand the evolution of these topics, it was necessary to analyze the International Cartography for Geographical Education of 1992 and 2016, as well as the documents "Curricular Guidelines," "Curricular Goals for the 3rd Cycle of Basic Education," and the "Essential Learnings." The third part discusses the podcast as an active methodology in teaching Geography. Finally, the last part refers to the application of the didactic strategy, and the data are presented, analyzed, and discussed. The pedagogical strategy aimed to explore the podcast as a tool for consolidating the taught content. Therefore, in the initial application, the students created podcasts based on news related to "Development Contrasts." In a second phase, the students researched texts that aligned with the content being taught, specifically "Natural Hazards." The podcast proved to be an interesting tool in that it not only helped students study for a subject but also offered advantages in communication, creativity, and motivation. Based on the respondents' answers, it is evident that the podcast helped students consolidate their knowledge of Geography.
O presente relatório teve como objetivo refletir sobre a prática pedagógica supervisionada que decorreu na Escola Secundária Fernando Namora, no ano letivo 2022/2023. Neste relatório também consta uma estratégia pedagógica, o podcast, que procurou ser uma ferramenta para explorar conteúdos de Geografia. Este relatório está dividido em quatro partes, sendo que a primeira parte faz uma caracterização da escola, uma caracterização da turma e aborda as atividades letivas e extra letivas que decorram ao longo do ano. Também consta uma reflexão crítica sobre a evolução do estágio pedagógico. Na segunda parte deste relatório surgem os temas que fazem parte dos conteúdos do 9º ano da disciplina de Geografia, nomeadamente os “Contrastes de Desenvolvimento” e os “Riscos Naturais”, uma vez que foram os dois temas escolhidos para pôr em prática a minha estratégia pedagógica. Para compreender a evolução destes temas, houve a necessidade de analisar as Cartas Internacionais para a Educação Geográfica de 1992 e 2016, bem como os documentos “Orientações Curriculares”, “Metas Curriculares 3º Ciclo do Ensino Básico” e as “Aprendizagens Essenciais”. Na terceira parte é abordado o podcast como metodologia ativa no ensino da Geografia. Por fim, a última parte refere-se à aplicação da estratégia didática, e são apresentados, analisados e discutidos os dados. A estratégia pedagógica teve como objetivo explorar o podcast enquanto ferramenta de consolidação dos conteúdos lecionados. Portanto, numa primeira aplicação os/as alunos/as realizaram os podcasts com base em notícias que lhe foram fornecidos referente aos “Contrastes de Desenvolvimento”. Num segundo momento, os/as discentes pesquisaram textos que se enquadravam com o conteúdo que estava a lecionar, os “Riscos Naturais”. O podcast demonstrou ser uma ferramenta interessante no sentido que o aluno não está só a estudar para uma disciplina, como também há vantagens na comunicação, na sua criatividade e motivação. Pelas respostas dos/as inquiridos/as, constata-se que o podcast ajudou os/as alunos/as a consolidar conhecimentos de Geografia.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de Geografia no 3º ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário apresentado à Faculdade de Letras
URI: https://hdl.handle.net/10316/108465
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File SizeFormat
André Duarte - Relatório Final (3).pdf3.89 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

65
checked on May 22, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons