Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/108458
Title: A Evidência Histórica no trabalho com fontes escritas na aula de História
Other Titles: Historical Evidence in Working with Written Sources in History Class
Authors: Rodrigues, André Folgado
Orientador: Ribeiro, Ana Isabel Sacramento Sampaio
Trindade, Sara Marisa da Graça Dias do Carmo
Keywords: Evidência Histórica; Fontes Históricas; Documento Escrito; Ensino de História; Historical Evidence; Historical Sources; Written Document; History Teaching
Issue Date: 27-Feb-2023
Serial title, monograph or event: A Evidência Histórica no trabalho com fontes escritas na aula de História
Place of publication or event: Escola Básica e Secundária José Falcão em Miranda do Corvo
Abstract: The present study resulted from the Supervised Pedagogical Practice Internship that took place in the academic year 2020-2021 at Escola Básica e Secundária José Falcão in Miranda do Corvo. In it, an attempt was made to assess the development of Historical Evidence, based on the use of written sources in a 10th grade History A class. For this, a case study methodology was used involving students in carrying out tasks aimed at developing Historical Evidence from the analysis of primary and secondary historical sources. For the classification of results, the Historical Evidence Scale developed by Rosalyn Ashby, consisting of six levels, was applied.The development of Historical Evidence is extremely important as it allows students to build their knowledge based on a contextualized analysis of written documents, thus overcoming their valuation as mere means of disseminating information about the past, thus increasing, their proficiency in critically analyzing information. Understanding the context of production and the intentionality of a given text is a skill that will not only allow a better understanding of the historical process and the construction of History as a science but will also be important in the formation of informed, aware and less susceptible citizens. to the uncritical consumption of so-called fake news.The results obtained in this investigation did not fully allow us to answer the research question “Does the use of written sources contribute to better learning in History?”, but, following other works dedicated to the same theme, they leave important clues for those who want to continue research work on the use of written sources and on the development of Historical Evidence.
O presente estudo resultou do Estágio de Prática Pedagógica Supervisionada que decorreu no ano letivo de 2020-2021 na Escola Básica e Secundária José Falcão em Miranda do Corvo. Nele procurou-se aferir o desenvolvimento da Evidência História, a partir da utilização de fontes escritas numa turma de História A de 10º ano. Para isso foi utilizada uma metodologia de estudo de caso envolvendo os discentes na realização de tarefas destinadas a desenvolver a Evidência Histórica a partir da análise de fontes históricas primarias e secundárias. Para a classificação de resultados foi aplicada a Escala de Evidência Histórica desenvolvida por Rosalyn Ashby, constituída por seis níveis.O desenvolvimento da Evidência Histórica reveste-se de extrema importância pois permite que os estudantes construam o seu conhecimento tendo por base uma análise contextualizada dos documentos escritos superando, desta forma, a sua valorização como meros meios veiculadores de informação sobre o passado, aumentando, assim, a sua proficiência na análise crítica de informação. Compreender o contexto de produção e a intencionalidade de determinado texto é uma valência que permitirá, não só, uma melhor compreensão do processo histórico e da construção da História enquanto ciência, mas será, também, importante na formação de cidadãos informados e conscientes e menos suscetíveis ao consumo acrítico das chamadas fake news.Os resultados obtidos, nesta investigação, não permitiram, de forma cabal, responder à questão de investigação “O uso de fontes escritas contribui para uma melhor aprendizagem em História?”, mas, no seguimento de outros trabalhos dedicados ao mesmo tema, deixam pistas importantes para quem pretende dar continuidade ao trabalho de investigação sobre a utilização de fontes escritas e sobre o desenvolvimento da Evidência Histórica.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de História no 3º ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário apresentado à Faculdade de Letras
URI: https://hdl.handle.net/10316/108458
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

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