Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/108456
Title: Práticas de ensino do contexto literário
Other Titles: Teaching practices of the literary context
Authors: Oliveira, Mariana Isabel Santos de
Orientador: Machado, Ana Maria Silva
Keywords: literature; literary education; teaching practices; reading comprehension; literary context; literatura; práticas de ensino; educação literária; compreensão leitora; contexto literário
Issue Date: 25-Jul-2023
Serial title, monograph or event: Práticas de ensino do contexto literário
Place of publication or event: Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra
Abstract: This Internship Report was carried out within the scope of the Master in Ensino de Português no 3.º Ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário as part of the model for evaluating supervised pedagogical practice. The curricular internship was carried out at Escola Secundária Avelar Brotero, in the academic year 2022/2023, with an 11th grade class of the scientific-humanistic course of Sciences and Technologies.In terms of the structure, this Internship Report is organized into two major parts: the first part, consisting of the characterization of the socio-educational context in which the supervised pedagogical practice was carried out and the description and critical reflection on the internship; the second part involves the monographic component, methodology, didactic applications and respective data analysis.In the monographic section, the research theme is developed and deepened: teaching practices of the literary context. This segment begins with a more general reflection on literature and its teaching and a subsequent funneling to the proposals of Cristina Mello and, mainly, of José Cardoso Bernardes for the approach of the literary text. The three didactizations whose data were analyzed aimed to assess the effect of teaching the context in function of the moment in which it is presented to the students. Thus, there is an investigation centered on two approaches to the text and its context: one, following the deductive teaching model, that supposes a historical and literary contextualization before the interpretation of the text and it is the dominant practice in teaching; the other, following an inductive teaching model, the textual approach preceded the presentation of the context, which arose because of the text.The practice of teaching the literary context can be decisive for the development of skills in the student, namely their reading comprehension, their autonomy and greater dynamism in building their own knowledge. The data analysis of the three didactic applications allowed to verify that there are advantages in inverting the moment of teaching the context and that, therefore, the students' learning results are better.
O presente Relatório de Estágio foi realizado no âmbito do Mestrado em Ensino de Português no 3.º Ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário como uma parte do modelo de avaliação da prática pedagógica supervisionada. O estágio curricular foi realizado na Escola Secundária Avelar Brotero, no ano letivo 2022/2023, junto de uma turma de 11.º ano do curso científico-humanístico de Ciências e Tecnologias.No que diz respeito à estrutura, este Relatório de Estágio está organizado em duas grandes partes: a primeira parte, constituída pela caracterização do contexto socioeducativo em que foi realizada a prática pedagógica supervisionada e a descrição e reflexão crítica sobre o estágio; a segunda parte, é composta pela componente monográfica, metodologia, aplicações didáticas e respetiva análise de dados.Na secção monográfica é desenvolvido e aprofundado o tema de investigação: Práticas de ensino do contexto literário. Este segmento é iniciado por uma reflexão mais geral sobre a literatura e o seu ensino e um posterior afunilamento para as propostas de Cristina Mello e, principalmente, de José Cardoso Bernardes para a abordagem do contexto no estudo do texto literário. As três didatizações cujos dados foram analisados tiveram como objetivo aferir o efeito da lecionação do contexto em função do momento em que este é apresentado aos alunos. Assim, desenvolvi uma investigação centrada em duas práticas: uma seguindo o modelo de ensino dedutivo, que pressupõe uma contextualização histórico-literária antes da abordagem ao texto e é a prática dominante no ensino; a outra, seguindo um modelo de ensino indutivo, a abordagem textual foi anterior à apresentação detalhada do contexto, que foi surgindo a propósito do texto.A prática de ensino do contexto literário pode ser determinante para o desenvolvimento de competências no aluno, nomeadamente da sua compreensão leitora, da sua autonomia e de um maior dinamismo na construção do seu próprio conhecimento. A análise de dados das três aplicações didáticas permitiu aferir que as vantagens na inversão do momento da lecionação do contexto em relação à prática mais frequente se refletem em melhores resultados de aprendizagem.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de Português no 3º ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário apresentado à Faculdade de Letras
URI: https://hdl.handle.net/10316/108456
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File SizeFormat
MarianaOliveira_versaofinal.pdf1.99 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

68
checked on Apr 30, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons