Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/108433
Title: Opportunities and challenges for Sino-Portuguese tourism in the context of the Belt and Road Initiative
Other Titles: Oportunidades e desafios para o turismo Sino-Português no contexto da Belt and Road Initiative
Authors: Wang, Chen
Orientador: Ferreira, Carlos Manuel Batista Cardoso
Keywords: Belt and Road Initiative; fluxos turísticos internacionais; mercado emissor chinês; Portugal; marketing de destinos; Belt and Road Initiative; International Tourism Flows; Chinese outbound market; Portugal; destination marketing
Issue Date: 21-Jul-2023
Serial title, monograph or event: Opportunities and challenges for Sino-Portuguese tourism in the context of the Belt and Road Initiative
Place of publication or event: Universidade de Coimbra
Abstract: A Belt and Road Initiative é uma iniciativa de cooperação internacional proposta pela China, na qual Portugal é um participante. No contexto da diversificação económica internacional e da globalização, o desenvolvimento do turismo num determinado país é inevitavelmente afetado pelo desempenho da economia e da cooperação globais. A Belt and Road Initiative oferece oportunidades de mercado significativas para o desenvolvimento do turismo, mas também enfrenta desafios em termos de segurança, finanças, epidemia de COVID-19 e desenvolvimento sustentável. O objetivo deste estudo é explorar a forma como a indústria do turismo portuguesa pode tirar partido desta oportunidade de mercado e como pode enfrentar os desafios.O método Delphi foi utilizado neste estudo. A lista de peritos foi desenvolvida utilizando o modelo da hélice quádrupla, que inclui quatro grupos principais: decisores políticos, empresários, académicos e sociedade. Para complementar, um inquérito por questionário a estudantes chineses em Portugal revelou preferências comportamentais dos turistas chineses em Portugal.Os resultados mostram que os peritos têm, de um modo geral, uma visão positiva da Belt and Road Initiative. Existe uma elevada correlação entre a Belt and Road Initiative e o turismo. A China e outros países asiáticos estão entre os mercados mais importantes para o turismo português e Macau deve ser aproveitado ao máximo como plataforma de intercâmbio económico, comercial, de serviços e humanitária entre a China continental e os países de língua portuguesa. Os peritos consideram que a cooperação em termos de políticas turísticas é a estratégia mais eficaz para desenvolver o potencial do mercado; que o clima, as paisagens naturais e os locais históricos são os três recursos turísticos mais suscetíveis de atrair turistas chineses; e que Portugal deve posicionar-se como um destino de preço médio ou mais barato. A publicidade direta do turismo português no mercado chinês deve ser enfatizada e reforçada para promover a imagem nacional global de Portugal; a qualidade da informação turística tem um impacto na vontade de visitar e na imagem de Portugal como destino turístico. Os resultados do estudo ajudarão Portugal a expandir o seu turismo na China em termos de marca de destino, estratégias de preços, intercâmbio político e cultural e desenvolvimento sustentável.
The Belt and Road Initiative is an international cooperation initiative proposed by China, in which Portugal is an active participant. In the context of international economic diversification and globalisation, the development of a domestic international tourism industry for a given country is inevitably affected by the performance of the global economy and Cooperation. The Belt and Road Initiative offers a great market opportunity for the development of tourism but also presents challenges in terms of security, finance, the COVID-19 epidemic and sustainable development. The aim of this study is to explore how the Portuguese tourism industry can take advantage of this market opportunity and how it could respond to the challenges.This study employs the Delphi method. The list of experts was developed using the Quadruple helix model, which consists of four primary groups: policymakers, business, academics, and society. As a supplement, a questionnaire of Chinese students in Portugal has shown the behavioural preferences of Chinese tourists in Portugal.The result shows experts have a generally positive view of the initiative. There is a high correlation between the Belt and Road initiative and tourism, with China and other Asian countries being one of the most important markets for Portuguese tourism. Macao as a platform for economic and commercial, service, and humanitarian contacts between mainland China and Portuguese-speaking countries should be fully utilised. Experts agree that cooperation in tourist policy is the most effective strategy to develop market potential. Climate, natural landscapes and historical sites were the three tourism resources most likely to attract Chinese tourists. Portugal should position itself as a medium-priced or cheaper tourist destination. Direct advertising of Portuguese tourism in the Chinese market should be emphasised and strengthened to promote Portugal’s overall national image. The quality of information has an impact on the willingness to visit and the image of Portuguese destinations. The research findings help Portugal expand its tourism sector in China in terms of destination branding, price tactics, policy and culture exchange and sustainable development.
Description: Dissertação de Mestrado em Turismo, Território e Patrimónios apresentada à Faculdade de Letras
URI: https://hdl.handle.net/10316/108433
Rights: openAccess
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