Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/104935
Title: AS RELAÇÕES-PÚBLICAS NO MARKETING BUSINESS-TO-BUSINESS: O CASO DA STRATIO
Other Titles: PUBLIC RELATIONS IN MARKETING BUSINESS-TO-BUSINESS: THE CASE OF STRATIO
Authors: Fernandes, Anna Maria Malho
Orientador: Torres, Pedro Marcelo Amado Garcia da Rocha
Keywords: Marketing; Marketing Business-to-Business; Relações-Públicas; Media relations; Eventos; Marketing; Marketing Business-to-Business; Public Relations; Media relations; Events
Issue Date: 26-Sep-2022
Serial title, monograph or event: AS RELAÇÕES-PÚBLICAS NO MARKETING BUSINESS-TO-BUSINESS: O CASO DA STRATIO
Place of publication or event: Coimbra
Abstract: This report aims to make known the tasks performed during the curricular internship at the Marketing department of STRA, S.A. (Stratio), whose focus was on building relationships with journalists and editors to increase the level of coverage and notoriety of Stratio's brand, as well as providing support in organising the company's participation in various events. Stratio is a recent and innovative company when it comes to the maintenance of public transports and heavy vehicles. Stratio's technology collects data from vehicles and uses Artificial Intelligence to predict failures and breakdowns before they happen. Stratio is the leading Predictive Maintenance Platform for Fleets enabling a seamless future with zero downtime. In addition to reporting on what was experienced during the internship, the report also aims to investigate Public Relations (PR) in the business-to-business (B2B) market. Companies operating in this market do not have the same ease in shaping consumer behaviour or in exposing their product as companies in the Business-to-Consumer (B2C) market. This limitation is related to the type of final customer,that the organization is faced with. In this market, the purchase process is much more complex, compared to the B2C market. The increasing use of the Internet has also influenced the consumers' path in the B2B market, leading companies to adapt their communication strategies. It is in this sense, that PR emerges as an alternative to traditional advertising, seeking to establish relationships between the company and its partners, suppliers, consumers and even potential investors. This report shows that PR practices are especially important in the B2B market. PR allows a more personal communication and contributes to the creation of a positive image of the company which, consequently, strengthens the relationships with the above-mentioned stakeholders. Through the literature review and considering the experience gained during the internship, at the end some suggestions are made in order to improve this practice at Stratio, namely: the creation of a newsroom; soliciting feedback from journalists; and more rigorous measurement of results.Although the internship plan was adapted, given the changes that occurred in the host entity, I acquired new skills in the area of communication, which complement the academic training obtained in the lecture part of the Master degree in Marketing and which I consider of great use for my professional future.
O presente relatório pretende dar a conhecer as tarefas realizadas durante o estágiocurricular no departamento de Marketing da STRA, S.A. (Stratio), cujo foco foi a construçãode relações com jornalistas e editores para aumentar o nível de cobertura e a notoriedadeda marca da Stratio, bem como dar suporte na organização da participação da empresa emvários eventos. A Stratio é uma empresa recente e inovadora no que respeita à manutenção dos transportes públicos e veículos pesados. A tecnologia da Stratio recolhedados dos veículos e utiliza a Inteligência Artificial para prever falhas e avarias antes que aconteçam. A Stratio é a principal Plataforma de Manutenção Preditiva para Frotas possibilitando um futuro sem interrupções e com zero tempo de inatividade.Para além do relato sobre o experienciado durante o estágio, o relatório pretende, igualmente, investigar sobre as Relações-Públicas (RP) no mercado business-to-business(B2B). As empresas que atuam neste mercado não têm a mesma facilidade em moldar o comportamento do consumidor ou em expor o seu produto como as empresas inseridas no mercado Business-to-Consumer (B2C). Esta limitação está relacionada com o tipo de cliente final, que são as organizações. Neste mercado, verifica-se que o processo de compra é muito mais complexo, comparativamente com o mercado B2C. A crescente utilização da internet também teve influência no percurso dos consumidores do mercado B2B, levando as empresas a adaptarem as suas estratégias de comunicação. É neste sentido, que as RP surgem como uma alternativa à publicidade tradicional, procurando estabelecer relações entre a empresa e os seus parceiros, fornecedores, consumidores e até potenciais investidores.Este relatório evidencia que as práticas de RP são especialmente importantes no mercado B2B. As RP permitem uma comunicação mais pessoal e contribuem para a criação de uma imagem positiva da empresa que, consequentemente, fortalece as relações com os stakeholders supramencionados. Através da análise de literatura e tendo em conta a experiência adquirida no estágio, no final são apresentadas algumas sugestões, no sentido de melhorar esta prática na Stratio, nomeadamente: a criação de um newsroom; solicitarfeedback aos jornalistas; e a mensuração mais rigorosa dos resultados.Embora o plano de estágio tenha sido adaptada, face a alterações ocorridas na entidade de acolhimento, adquiri novas competências na área da comunicação, que complementam a formação académica obtida na parte letiva do Mestrado em Marketing e que considero de grande utilidade para o meu futuro profissional.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Marketing apresentado à Faculdade de Economia
URI: https://hdl.handle.net/10316/104935
Rights: embargoedAccess
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