Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/104897
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorGarrido, Susana Maria Palavra-
dc.contributor.authorMatias, Margarida Vicente Lucena Calisto-
dc.date.accessioned2023-01-26T23:00:52Z-
dc.date.available2023-01-26T23:00:52Z-
dc.date.issued2022-09-09-
dc.date.submitted2023-01-26-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316/104897-
dc.descriptionTrabalho de Projeto do Mestrado em Economia apresentado à Faculdade de Economia-
dc.description.abstractThe linear economy is an economic system that has contributed significantly to the high pollution levels on our planet. As an inevitable and urgent response to the linear economy, we have been witnessing the growth of an economic model based on different principles, which is the circular economy system. This involves a circularity strategy throughout the entirety of the system, from extraction to recycling. The circular economy is not only an asset for the environment but also the economy, given its capacity to generate financial liquidity and millions of jobs.Despite this, few studies cover consumer attitudes towards the circular economy and the use of products from recycled materials in production.In this context, this study aims to analyse consumers' purchasing intentions, their attitudes towards the circular economy, and whether the use of recycled materials in the production of products is relevant. For this objective to be achieved, a quantitative methodology based on surveys and the so-called "snowball" data collection technique will be used. After receiving 231 responses, their statistical treatment will be performed with assistance from two software tools: 1) Microsoft Excel and 2) SPSS AMOS (version 28).With this study, we conclude that there exists a correlation between the consumers' attitude towards the circular economy and the use of recycled products. We can also conclude that there is a correlation between their intention to buy them, and the fact that they regard recycled products to have high levels of quality.eng
dc.description.abstractA economia linear é um sistema económico que em muito tem contribuído para os elevados níveis de poluição do nosso planeta. Como resposta inevitável e urgente à economia linear tem vindo a assistir-se a um crescimento de um modelo económico assente em diferentes princípios deste último que é o Sistema de economia circular. Este passa por uma estratégia de circularidade em todo o seu sistema, desde a extração à reciclagem. A economia circular não só é uma mais valia para o meio-ambiente, como será para a economia tendo em conta a capacidade de gerar liquidez financeira e milhões de empregos.Porém, são poucos os estudos realizados que abranjam as atitudes do consumidor perante a economia circular e o uso de produtos provenientes de materiais reciclados na produção.Neste contexto, o objetivo deste trabalho é analisar as intenções de compra por parte dos consumidores, as suas atitudes para com a economia circular, e se é relevante a utilização de materiais reciclados na produção de produtos. Para que este objetivo seja atingido será usada a metodologia quantitativa assente em inquéritos e recorrendo à técnica de recolha de dados denominada “snowball”. Após a receção de 231 respostas, o seu tratamento estatístico será realizado em dois softwares: 1) Microsoft Excel e, 2) SPSS AMOS (versão 28).Com este estudo, conclui-se que existe uma correlação entre a atitude dos consumidores em relação à economia circular, o uso de produtos reciclados, e as suas intenções de compra, pois estes acreditam que os produtos produzidos com base em materiais reciclados podem ter também elevados níveis de qualidade.por
dc.language.isopor-
dc.rightsopenAccess-
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.subjectSustentabilidadepor
dc.subjectEconomia Circularpor
dc.subjectProdutos Recicladospor
dc.subjectAtitude do Consumidorpor
dc.subjectIntenção de comprapor
dc.subjectSustainabilityeng
dc.subjectCircular Economyeng
dc.subjectRecycled Productseng
dc.subjectConsumer Attitudeeng
dc.subjectPurchase Intentioneng
dc.titleConsciência Dos Consumidores Para A Economia Circularpor
dc.title.alternativeConsumer Awareness For The Circular Economyeng
dc.typemasterThesis-
degois.publication.locationLisboa-
degois.publication.titleConsciência Dos Consumidores Para A Economia Circularpor
dc.peerreviewedyes-
dc.identifier.tid203190599-
thesis.degree.disciplineEconomia-
thesis.degree.grantorUniversidade de Coimbra-
thesis.degree.level1-
thesis.degree.nameMestrado em Economia-
uc.degree.grantorUnitFaculdade de Economia-
uc.degree.grantorID0500-
uc.contributor.authorMatias, Margarida Vicente Lucena Calisto::0000-0001-8827-8485-
uc.degree.classification15-
uc.degree.presidentejuriSimões, Marta Cristina Nunes-
uc.degree.elementojuriLopes, Luís Miguel Peres-
uc.degree.elementojuriGarrido, Susana Maria Palavra-
uc.contributor.advisorGarrido, Susana Maria Palavra::0000-0001-5229-3130-
item.openairetypemasterThesis-
item.fulltextCom Texto completo-
item.languageiso639-1pt-
item.grantfulltextopen-
item.cerifentitytypePublications-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado
Files in This Item:
Show simple item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons