Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/104298
Title: O IMPACTO DA ANSIEDADE NA QUALIDADE DE VIDA DE ADOLESCENTES
Other Titles: THE IMPACT OF ANXIETY ON THE QUALITY OF LIFE OF ADOLESCENTS
Authors: Graça, Renata Kiss Jesus da
Orientador: Dias, Maria da Luz Bernardes Rodrigues Vale
Keywords: Adolescência; Ansiedade; Qualidade de vida; Adolescence; Anxiety; Quality of life
Issue Date: 29-Oct-2022
Serial title, monograph or event: O IMPACTO DA ANSIEDADE NA QUALIDADE DE VIDA DE ADOLESCENTES
Place of publication or event: Universidade de Coimbra
Abstract: Mental health problems are one of the leading causes of disability worldwide. Anxiety symptoms and disorders are associated with lower levels of adaptive functioning. Thus, anxiety during adolescence may affect relationships with peers and family members, fundamentally impairing healthy psychosocial growth. Thus, the quality of life of adolescents is affected by several factors, including anxiety.Research focusing on adolescent mental health remains scarce. However, psychological disorders in this age group are known to cause severe suffering and limit the developmental process. Psychological disorders in this age group are known to cause severe suffering and limit the developmental process. The cross-sectional study was conducted in a school setting with a sample of 127 high school adolescents aged 15-18 years. A questionnaire was applied that included data collection questions sociodemographic variables, school performance self-assessment questions, and two instruments: One to assess quality of life (KIDSCREEN-10) and another to assess anxiety, state and trait. Anxiety Scale: Y-Type (STAI-Form Y), composed of two scales (STAI-Form Y1 and STAI-Form Y2). Responses are anonymous and confidential. Data processing and analysis using the statistical software Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) version 27. The results of this study show that anxiety can negatively affect the quality-of-life influence on academic achievement.All this reflects the importance of building more and better relationships between schools, families, and communities to increase self-confidence, improve academic performance and reduce the future impact of anxiety on quality of life and academic success of adolescents.
Os problemas mentais são uma das principais causas de incapacidade em todo o mundo. Os sintomas e perturbações de ansiedade estão associados a níveis mais baixos de funcionamento adaptativo. Assim, a ansiedade durante a adolescência pode afetar as relações com os pares e com os membros da família, prejudica fundamentalmente o crescimento psicossocial saudável. Desta forma, a qualidade de vida dos adolescentes é afetada por diversos fatores, incluindo a ansiedade.As pesquisas com foco na saúde mental do adolescente permanecem escassas. No entanto, as perturbações psicológicas nesta faixa etária são conhecidas por causar sofrimento severo e limitar o processo de desenvolvimento. As perturbações psicológicas nesta faixa etária são conhecidas por causar sofrimento severo e limitar o processo de desenvolvimento. O estudo transversal foi realizado em ambiente escolar com uma amostra de 127 adolescentes do ensino secundário, do 9ºano à 12ºano, com idades entre 15 e 18 anos. Foi aplicado um questionário que incluiu perguntas que englobam as variáveis sociodemográficas, questões de autoavaliação de desempenho escolar, e dois instrumentos: Um para avaliar a qualidade de vida (KIDSCREEN-10) e outro para avaliar ansiedade, estado e traço. Escala de Ansiedade: Tipo Y (STAI-Form Y), composta por duas escalas (STAI-Form Y1 e STAI-Form Y2). As respostas são anônimas e confidenciais. O Processamento e análise de dados usado foi o software estatístico Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) versão 27. Os resultados deste estudo mostram que a ansiedade pode afetar negativamente a qualidade de vida influência no sucesso escolar.Tudo isso reflete a importância de construir mais e melhores relacionamentos entre escolas, famílias e comunidades para aumentar a autoconfiança, melhorar o desempenho acadêmico e reduzir o impacto futuro da ansiedade na qualidade de vida e no sucesso acadêmico dos adolescentes.
Description: Dissertação de Mestrado em Psicologia da Educação, Desenvolvimento e Aconselhamento apresentada à Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação
URI: https://hdl.handle.net/10316/104298
Rights: embargoedAccess
Appears in Collections:FPCEUC - Teses de Mestrado
UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat Login
Tese__ Renata Kiss.pdf1.15 MBAdobe PDFEmbargo Access    Request a copy
Show full item record

Page view(s)

231
checked on Apr 23, 2024

Download(s)

7
checked on Apr 23, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons