Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/104247
Title: Dificuldades de Aprendizagem e Métodos de Estudo: Intervenção Psicopedagógica em Contexto Escolar
Other Titles: Learning Difficulties and Study Methods: Psychopedagogical Intervention in School Context
Authors: Caldeira, Adriana Melo Serrano
Orientador: Bidarra, Maria Graça Amaro
Keywords: Dificuldades de Aprendizagem; Métodos e Técnicas de Estudo; Intervenção Psicopedagógica; Dislexia; Autoconceito; Learning Difficulties; Study Methods and Techniques; Psychopedagogical Intervention; Dyslexia; Self-Concept
Issue Date: 22-Jul-2022
Serial title, monograph or event: Dificuldades de Aprendizagem e Métodos de Estudo: Intervenção Psicopedagógica em Contexto Escolar
Place of publication or event: Colégio da Rainha Santa Isabel
Abstract: This report gives an account of the work that has been developed over nine months as part of the curricular internship of the Master's Degree in Education Sciences of the Faculty of Psychology and Education Sciences of the University of Coimbra at the Colégio da Rainha Santa Isabel, located in the same city. The activities developed were focused on the area of Psychopedagogy and were carried out taking into account the needs of the institution and the functions that a Higher Education Technician could perform there, in order to meet those needs. Thus, a psycho-pedagogical intervention was implemented focusing Methods and Techniques of Study (MTE), Self-Concept and Learning Difficulties. This intervention was developed at the school's Psychology and Orientation Service (SPO), and an evaluation was first carried out in order to plan and implement an appropriate intervention for each student, both in dyslexia and MTE. In the context of MTE, the Program of Methods and Techniques of Study by Dr. Ana Isabel Athayde was applied, consisting of 12 sessions and covering topics such as time management, the place of study, concentration and memory, the types of underlining, construction of summaries and schemes and the record of notes. This program was applied individually, in the SPO's office, and in group, in the Study Room held with the 5th grade students, in the 3rd period. With regard to Dyslexia, the activities were implemented based on the Reading and Writing Re-education Program by the same author and, in some sessions, the materials were produced by me or kindly provided by my colleague Daniela Paulino, trainee from the previous school year. The activities consisted of phonological awareness exercises, reading training, and creative writing. We also conducted a small investigation with a 7th grade class whose main theme was self-concept, and which allowed for its analysis with students going through adolescence, namely, in times of pandemic.
O presente relatório dá conta do trabalho desenvolvido ao longo de nove meses, no âmbito do estágio curricular do Mestrado em Ciências da Educação da Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra e que foi realizado no Colégio da Rainha Santa Isabel, sito na mesma cidade. As atividades desenvolvidas centraram-se na área da Psicopedagogia e foram realizadas tendo em conta as necessidades da instituição e as funções que um Técnico Superior de Educação poderia aí realizar, no sentido de colmatar essas mesmas necessidades. Assim, foi realizada uma intervenção psicopedagógica ao nível dos Métodos e Técnicas de Estudo (MTE), Autoconceito e Dificuldades de Aprendizagem. Esta intervenção foi desenvolvida no Serviço de Psicologia e Orientação do Colégio (SPO), sendo que foi realizada, em primeiro lugar, uma avaliação no sentido de planificar e implementar uma intervenção adequada a cada aluno, quer na dislexia, quer nos MTE. Com efeito, foi aplicado o Programa de Métodos e Técnicas de Estudo da autoria da Dr.ª Ana Isabel Athayde, constituído por 12 sessões e que tratou temas como a gestão do tempo, o local de estudo, a concentração e memória, os tipos de sublinhados, construção de resumos e esquemas e o registo de apontamentos. Este programa foi aplicado individualmente, no gabinete do SPO, e em grupo, na Sala de Estudo realizada com os alunos do 5.º ano, no 3.º período. No que diz respeito à Dislexia, foram implementadas atividades baseadas no Programa de Reeducação da Leitura e da Escrita da mesma autora sendo que, em algumas sessões, os materiais foram produzidos por mim ou gentilmente cedidos pela colega Daniela Paulino, estagiária do ano letivo anterior. As atividades consistiam na realização de exercícios de consciência fonológica, treino de leitura e de escrita criativa. Realizou-se, ainda, uma pequena investigação e dinâmica com uma turma de 7º ano de escolaridade cujo tema principal foi o autoconceito e que permitiu a sua análise junto de alunos a atravessar a adolescência, designadamente, em tempos de pandemia.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ciências da Educação apresentado à Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação
URI: https://hdl.handle.net/10316/104247
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado
FPCEUC - Teses de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Relatório de Estágio_Adriana Caldeira.pdf7.82 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons