Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/104219
Title: The Psychometric Properties of the Mindfulness in Parenting Questionnaire in a Sample of Portuguese Mothers
Other Titles: As Propriedades Psicométricas do Questionário de Mindfulness na Parentalidade numa Amostra de Mães Portuguesas
Authors: Liz, Marina Elisa de
Orientador: Matos, Ana Paula Soares
Keywords: MIPQ; Parentalidade Mindful; Mindfulness; Parentalidade; MIPQ; Mindful Parenting; Mindfulness; Parenting
Issue Date: 21-Oct-2022
Serial title, monograph or event: The Psychometric Properties of the Mindfulness in Parenting Questionnaire in a Sample of Portuguese Mothers
Place of publication or event: FPCE/UC
Abstract: Objetivo. O objetivo deste estudo foi explorar as propriedades psicométricas e a estrutura fatorial da versão portuguesa do Questionário de Mindfulness na Parentalidade (Mindfulness in Parenting Questionnaire, MIPQ). Métodos. Para isso, participaram do estudo 322 mães de adolescentes com idades entre 11 e 15 anos, respondendo à versão portuguesa do MIPQ. A estrutura fatorial foi testada por meio da realização de uma Análise Fatorial Confirmatória (AFC) baseada no modelo de dois fatores encontrado no estudo original de validação do MIPQ. Para testar a validade convergente e discriminante, utilizou-se o Questionário das Cinco Facetas de Mindfulness (Five Facets of Mindfulness Questionnaire, FFMQ), o Inventário da Qualidade dos Relacionamentos Interpessoais (Quality of Relationships Inventory, QRI) e o Inventário de Saúde Mental (Mental Health Inventory, MHI). Foi ainda analisada a estabilidade temporal do MIPQ em 44 participantes, que responderam ao MIPQ num intervalo de três meses. Resultados. A AFC revelou bons índices da qualidade de ajustamento, e os valores dos pesos fatoriais e da fiabilidade individual mostraram-se adequados. As análises de validade convergente e discriminante apresentaram as correlações esperadas, e os valores do alfa de Cronbach e as correlações item-total indicaram, em geral, uma boa consistência interna. O MIPQ mostrou valores adequados de estabilidade temporal. Conclusões. Os resultados deste estudo indicam que a versão portuguesa do MIPQ é uma medida psicometricamente adequada da parentalidade mindful. Estudos adicionais serão necessários para consolidar o que foi encontrado, mas o presente estudo pode ser usado como ponto de partida para medir a parentalidade mindful em pais portugueses de crianças e adolescentes.
Objective. This study aimed to explore the psychometric properties and factor structure of the Portuguese version of the Mindfulness in Parenting Questionnaire (MIPQ). Methods. For this to be achieved, 322 mothers of adolescents aged 11 to 15 years old, participated in the study, responding to the Portuguese version of the MIPQ. The factor structure was established by conducting a Confirmatory Factor Analysis (CFA) based on the two-factor model found in the original MIPQ validation study. To test the convergent and discriminant validity, the Five Facets of Mindfulness Questionnaire (FFMQ), the Quality of Relationships Inventory (QRI), and the Mental Health Inventory (MHI) were used. The temporal stability of the MIPQ was also analyzed in 44 participants, who answered the questionnaire within a three-month interval. Results. CFA revealed optimal values of adjustment quality indices, and appropriate factorial weights and individual reliability. The convergent and discriminant validity analysis presented the expected correlations, and the Cronbach's alpha values and the item-total correlations indicated, in general, a good internal consistency. The MIPQ showed adequate values of temporal stability. Conclusions. The results of this study indicate that the Portuguese version of the MIPQ is a psychometrically adequate measure of mindful parenting. Additional studies will be needed in order to test this further, but the present study can be used as a starting point for measuring mindful parenting in Portuguese parents of children and adolescents.
Description: Dissertação de Mestrado em Intervenções Cognitivo-Comportamentais em Psicologia Clínica e da Saúde apresentada à Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação
URI: https://hdl.handle.net/10316/104219
Rights: embargoedAccess
Appears in Collections:FPCEUC - Teses de Mestrado
UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat Login
Tese - final.pdf1.45 MBAdobe PDFEmbargo Access    Request a copy
Show full item record

Page view(s)

51
checked on Apr 24, 2024

Download(s)

1
checked on Apr 24, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons