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https://hdl.handle.net/10316/104076
Title: | Património Organístico Português: Problemas e Soluções de Conservação e Reabilitação | Other Titles: | Portuguese Organs Heritage: Problems and Solutions of Conservation and Restoration | Authors: | Mimoso, Nuno Miguel Correia | Orientador: | Gil, Francisco Paulo de Sá Campos | Keywords: | Órgãos Históricos; Organaria Portuguesa; Formas de Vandalismo; Formas de Reabilitação; Legislação Patrimonialista Portuguesa; Historic Organs; Portuguese Organ Building; Types of Vandalism; Types of Restoration; Portuguese Legislation for Cultural Heritage | Issue Date: | 12-Oct-2022 | metadata.degois.publication.title: | Património Organístico Português: Problemas e Soluções de Conservação e Reabilitação | metadata.degois.publication.location: | Regensburg | Abstract: | A presente dissertação realiza uma sistematização do estado da arte do Património Organístico Português (POP) nos nossos dias. Identifica e analisa formas de vandalismo e de reabilitação, acções de risco e de salvaguarda, de que este acervo tem sido alvo nas últimas décadas. A teorização procede da experiência do mestrando, enquanto organista, músico sacro, musicólogo consultor de instituições públicas e eclesiásticas em processos de reabilitação de órgãos históricos, na elaboração de Estudos Prévios, Cadernos de Encargos, Projectos de Divulgação, bem como no acompanhamento e fiscalização técnica das intervenções. | A metodologia parte da revisão crítica de literatura da especialidade e da análise crítica do terreno artístico e patrimonial português do órgão histórico; define os valores patrimoniais que configuram o acervo a nível nacional; identifica e descreve factores de risco, denuncia formas de vandalismo activo e passivo; identifica lacunas em processos de intervenção e reabilitação; para propor e exemplificar acções de salvaguarda e valorização nas vertentes: organológica, quanto a inventariação e estudo; patrimonial, quanto a protecção e classificação; processual, quanto ao ordenamento legal aplicável; cultural, quanto às formas de fruição do acervo. | Os contributos aqui reunidos visam desenvolver uma massa crítica ainda inexistente no campo da reabilitação do POP, junto da comunidade académica e científica, dos agentes pastorais e litúrgicos da Igreja Portuguesa, dos donos de obra e dos técnicos de conservação e restauro, da tutela dos bens culturais, dos decisores políticos, e enfim de todos os interessados no conhecimento e salvaguarda deste segmento patrimonial. Este trabalho almeja fundar um manual de boas práticas nos processos de reabilitação de órgãos históricos no actual quadro cultural e litúrgico português. This dissertation undertakes a systematization of the state of the art of the Portuguese Organ Heritage (POP) in the present day. It identifies and analyses types of vandalism and restoration, interventions of risk and of conservation, to which these instruments have been subjected in recent decades. The theoretical framework comes from the experience of this master's student, as an organist, performer of sacred music and musicologist, consultant of public and ecclesiastical institutions in conservation processes, in the preparation of Preparatory Studies, Specifications, Dissemination Projects, and in the monitoring and supervision of interventions in historic organs. | The methodology opens with a critical review of specialist literature and with a critical analysis of the artistic and heritage perspectives on Portuguese historical organs; it defines the values in terms of heritage that make up this set of instruments; it identifies and describes factors of risk, denounces active and passive forms of vandalism; identifies gaps in intervention and conservation processes. It aims to propose and exemplify moves to safeguard and enhance in the following areas: organological, in terms of inventorying and study; patrimonial, in terms of protection and classification; procedural, regarding applicable legislation; cultural, as to the forms that fruition of the instruments might take. | The contributions brought together here aim to develop a critical mass that does not yet exist in the area of POP restoration, within the academic and scientific community, among pastoral and liturgical agents of the Portuguese Church, building owners and conservation and restoration technicians, those responsible for cultural assets, political-decision makers, and finally all those interested in knowing and safeguarding this aspect of cultural heritage. This text aims to provide the foundation for a manual of good practices in processes of restoration of historic organs within current Portuguese cultural and liturgical frameworks. |
Description: | Dissertação de Mestrado em Património Cultural e Museologia apresentada à Faculdade de Letras | URI: | https://hdl.handle.net/10316/104076 | Rights: | embargoedAccess |
Appears in Collections: | UC - Dissertações de Mestrado |
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