Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/103417
Title: RELATÓRIO DE ESTÁGIO PEDAGÓGICO DESENVOLVIDO NA ESCOLA SECUNDÁRIA INFANTA DONA MARIA, JUNTO DA TURMA DO 9ºA NO ANO LETIVO DE 2021/2022
Other Titles: PEDAGOGICAL INTERNSHIP REPORT DEVELOPED AT INFANTA DONA MARIA SECONDARY SCHOOL, WITH THE 9TH GRADE CLASS A IN THE SCHOOL YEAR 2021/2022.
Authors: Lousado, Gonçalo André Oliveira
Orientador: Nobre, Paulo Renato Bernardes
Keywords: Educação Física; Estágio Pedagógico; Perceção; Feedback; Physical Education; Pedagogical Internship; Perception; Feedback
Issue Date: 6-Sep-2022
Serial title, monograph or event: RELATÓRIO DE ESTÁGIO PEDAGÓGICO DESENVOLVIDO NA ESCOLA SECUNDÁRIA INFANTA DONA MARIA, JUNTO DA TURMA DO 9ºA NO ANO LETIVO DE 2021/2022
Place of publication or event: Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
Abstract: This internship report is the result of all the work during the Pedagogical Internship. It contains, in a reflective and well-grounded way, all the actions undertaken during the Pedagogical Internship of the Master's Degree in Teaching Physical Education in Primary and Secondary Schools of the Faculty of Sports Sciences and Physical Education, University of Coimbra, developed in Infanta Dona Maria Secondary School, with class A of 9th grade, in the school year 2021/2022.This report reflects all the practical component carried out, exposing all the decisions, strategies, successes, and difficulties experienced, the planning, implementation, and evaluation of practices, within the scope of curriculum planning. This document is designed in three chapters, the first, concerning the characterization of the context of pedagogical practice, the second, divided into four areas of action : teaching learning activities, activities of organization and school management, projects and educational partnerships, and professional ethical attitude. The third chapter is allusive to the research developed during the school year, about the theme, "Secondary school students' perception of Feedback in Physical Education classes: input and output profiles". In this context, the objectives of this study are: to characterize and identify secondary school students' perceptions about Feedback in Physical Education classes, in order to characterize the learning profile of high school students at the entrance and at the end of this cycle of learning. The main results obtained, suggest that the perceptions of high school students in relation to FB are identical, presenting as more visible highlights, the application of the Prescriptive FB and the Descriptive FB, on the contrary, the Interrogative FB is the one that presented lower values.
O presente relatório de estágio resultou de todo o trabalho desenvolvido ao longo do Estágio Pedagógico. Nele constam, de forma reflexiva e fundamentada, todas as ações preconizadas no âmbito do Estágio Pedagógico do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário da Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física, da Universidade de Coimbra, desenvolvido na Escola Secundária Infanta Dona Maria, junto da turma A do 9ºano de escolaridade, no ano letivo 2021/2022.Neste relatório está espelhada toda a componente prática realizada, expondo todas as decisões, estratégias, sucessos e dificuldades sentidas. Está representado o planeamento, realização e avaliação das práticas. Este documento está projetado em três capítulos, o primeiro, respeitante à caracterização de todo o contexto da prática pedagógica, o segundo, dividido por quatro áreas de atuação – as atividades ensino aprendizagem, as atividades de organização e gestão escolar, os projetos e parcerias educativas, e a atitude ético profissional. O terceiro capítulo, é alusivo à investigação desenvolvida ao longo do ano letivo, a apresentação do Tema-Problema, “Perceção dos alunos do ensino secundário sobre o Feedback nas aulas de Educação Física: perfis de entrada e de saída”. Nesta linha orientadora, os objetivos do estudo são: caracterizar e identificar a perceção dos alunos do ensino secundário sobre o Feedback nas aulas de Educação Física, de forma a caraterizar o perfil de aprendizagem dos alunos à entrada e à saída do secundário. Como principais resultados obtidos, sugerem que as perceções dos alunos do ensino secundário em relação ao FB são idênticas, apresentando como destaques mais visíveis, a aplicação do FB Prescritivo e do FB Descritivo, no sentido contrario o FB Interrogativo é aquele que apresentou valores inferiores.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário apresentado à Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
URI: https://hdl.handle.net/10316/103417
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
RELATÓRIO DE ESTÁGIO_Gonçalo Lousado.pdf4.91 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

63
checked on Apr 23, 2024

Download(s)

49
checked on Apr 23, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons