Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/103416
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorSilva, Elsa Maria Ferro Ribeiro-
dc.contributor.advisorCampos, Maria João Carvalheiro-
dc.contributor.authorCosta, Carolina Cruz-
dc.date.accessioned2022-11-10T23:00:49Z-
dc.date.available2022-11-10T23:00:49Z-
dc.date.issued2022-09-26-
dc.date.submitted2022-11-10-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316/103416-
dc.descriptionDissertação de Mestrado em Exercício e Saúde em Populações Especiais apresentada à Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física-
dc.description.abstractSelf-efficacy is, according to Bandura (1982), the belief or confidence that each individual will have in the ability to complete a certain task or solve a problem. Physics in an inclusive context as it helps us to understand their feelings, beliefs and motivations regarding the inclusion of students with disabilities. In this context, the present study intends to analyze the differences in the Self-Efficacy of the Interns of the Master's Degree in Physical Education Teaching in the Basic and Secondary Cycles of the Faculty of Sport Sciences and Physical Education of the University of Coimbra in relation to the inclusion of students with disabilities, evaluated in 2 different times: beginning and end of the school year.For data collection, the Self-Efficacy Scale in Inclusive Physical Education (EAE-EFI) was used, validated by Campos et al (2022) and this is the Portuguese version of the Self-Efficacy Scale for Physical Education Teacher Education Majors towards Children With Disabilities questionnaire. (SE-PETE-D) (Block et al., 2013).60 students from the 2nd Year of the Master's in Teaching Physical Education in the Basic and Secondary Cycles participated, 44 (73.3%) male and 16 (26.7%) female. The ages are between 21 and 46 years old (M= 24.55 years; SD=4.30).There are significant differences in the perception of self-efficacy for males and for the visually impaired, concluding that the pedagogical internship has a relevant role in changing the perception of effectiveness of trainee teacherseng
dc.description.abstractA autoeficácia é, segundo Bandura (1982), a crença ou confiança que cada individuo terá na capacidade para completar uma determinada tarefa ou resolver um problema, assim a autoeficácia torna-se um dos indicadores mais importantes no estudo das atitudes de futuros professores de Educação Física no contexto inclusivo pois ajuda-nos a compreende os seus sentimentos, crenças e motivações relativamente à inclusão de alunos com deficiência. Neste contexto, o presente estudo pretende analisar as diferenças na Autoeficácia dos Estagiários de Mestrado de Ensino de Educação Física nos Ciclos Básico e Secundário da Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física da Universidade de Coimbra face à Inclusão de alunos com deficiência, avaliadas em 2 momentos diferentes: início e no final do ano letivo.Para a recolha de dados foi utilizada a Escala de Autoeficácia na Educação Física Inclusiva (EAE-EFI), validada por Campos et al (2022) sendo esta a versão portuguesa do questionário Self-Efficacy Scale for Physical Education Teacher Education Majors towards Children With Disabilities (SE-PETE-D) (Block et al., 2013).Participaram 60 estudantes do 2º Ano do Mestrado em Ensino da Educação Física nos Ciclos Básico e Secundário, 44 (73.3%) do sexo masculino e 16 (26.7%) do sexo feminino. As idades estão compreendidas entre os 21 e os 46 anos (M= 24.55 anos; DP=4.30).Verificam-se diferenças significativas na perceção de autoeficácia para o sexo masculino e para a deficiência visual, concluindo que o estágio pedagógico tem um papel relevante na alteração da perceção de eficácia dos professores estagiários.por
dc.language.isopor-
dc.rightsopenAccess-
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.subjectAutoeficáciapor
dc.subjectAlunos Estagiáriospor
dc.subjectEducação Físicapor
dc.subjectSelf-efficacyeng
dc.subjectPres-service Teacherseng
dc.subjectPhysical Educationeng
dc.titleO IMPACTO DO ESTÁGIO PEDAGÓGICO NA AUTOEFICÁCIA DOS PROFESSORES ESTAGIÁRIOS FACE À INCLUSÃO DE ALUNOS COM DEFICIÊNCIA NA AULA DE EDUCAÇÃO FÍSICApor
dc.title.alternativeTHE IMPACT OF THE PEDAGOGICAL INTERNSHIP ON THE SELF-EFFICIENCY OF TRAINEE TEACHERS ON THE INCLUSION OF STUDENTS WITH DISABILITIES IN THE PHYSICAL EDUCATION CLASSeng
dc.typemasterThesis-
degois.publication.locationCoimbra-
degois.publication.titleO IMPACTO DO ESTÁGIO PEDAGÓGICO NA AUTOEFICÁCIA DOS PROFESSORES ESTAGIÁRIOS FACE À INCLUSÃO DE ALUNOS COM DEFICIÊNCIA NA AULA DE EDUCAÇÃO FÍSICApor
dc.peerreviewedyes-
dc.identifier.tid203095758-
thesis.degree.disciplineNecessidades Educativas Especiais-
thesis.degree.grantorUniversidade de Coimbra-
thesis.degree.level1-
thesis.degree.nameMestrado em Exercício e Saúde em Populações Especiais-
uc.degree.grantorUnitFaculdade de Ciências do Desporto e Educação Física-
uc.degree.grantorID0500-
uc.contributor.authorCosta, Carolina Cruz::0000-0002-2995-3636-
uc.degree.classification13-
uc.degree.presidentejuriFerreira, José Pedro Leitão-
uc.degree.elementojuriSilva, Elsa Maria Ferro Ribeiro-
uc.degree.elementojuriNobre, Paulo Renato Bernardes-
uc.degree.elementojuriRamos, Susana Isabel Vicente-
uc.contributor.advisorSilva, Elsa Maria Ferro Ribeiro-
uc.contributor.advisorCampos, Maria João Carvalheiro::0000-0003-2148-3534-
item.openairetypemasterThesis-
item.fulltextCom Texto completo-
item.languageiso639-1pt-
item.grantfulltextopen-
item.cerifentitytypePublications-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado
Files in This Item:
File Description SizeFormat
Dissertação_ Carolina Costa.pdf559.84 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Page view(s)

65
checked on Jul 16, 2024

Download(s)

70
checked on Jul 16, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons