Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/102869
Title: Virtual reality serious game for sensory overresponsivity training
Other Titles: Virtual reality serious game for sensory overresponsivity training
Authors: Guerra, Francisco Alexandre Correia
Orientador: Simões, Marco António Machado
Keywords: Autismo; Transtorno do Espectro do Autismo; Sobrecarga Sensorial; Realidade Virtual; Serious Game; Autism; Autism Spectrum Disorder; Sensory Overload; Virtual Reality; Serious Game
Issue Date: 26-Sep-2022
Serial title, monograph or event: Virtual reality serious game for sensory overresponsivity training
Place of publication or event: DEI - FCTUC
Abstract: Autismo ou Transtorno do Espectro Autista (TEA) é caracterizada por dificuldades persistentes na comunicação e interação social, bem como padrões restritos e repetitivos de comportamento, interesses e atividades. O objetivo desta dissertação é criar um serious game (SG) em realidade virtual (RV) de modo a ajudar pessoas com este problema a reduzir o desconforto produzido por estar presente num ambiente com certos sons que o faz ter um sobrecarga sensorial. Para encontrar os sons que utilizamos recorremos a um questionário enviado para as associações de autismo de Viseu e Coimbra e a pessoas que já se encontravam em estudos sobre o autismo no centro de investigação biomédica e investigação translacional (CIBIT), de modo que conseguíssemos identificá-los. Este jogo é composto por um jogo principal que tem como objetivo decifrar um labirinto, sem o conhecimento do mesmo. Após um tempo o jogador é submetido a um dos dois minijogos para tentar ganhar uma pista para acabar o maze, e é nestes minijogos que o jogador consegue interagir com os vários estímulos sonoros. No final deste trabalho avaliamos a usabilidade do jogo com 4 pessoas sem autismo e depois com 3 pessoas com autismo. Foram alguns os motivos para os quais só conseguimos este número pequeno de pessoas e, portanto, não se consegue afirmar, para já, que o jogo está pronto para um ensaio clínico. Contudo obtivemos muitos comentários positivos acerca do jogo, o que nos fará dizer que não estaremos longe de conseguir atingir esse objetivo. Nenhum destes testes envolveram recolha de biosinais devido a problemas técnicos, e quando se resolveu este problema não foi encontrado nenhum voluntário para a realização de um teste piloto com esta configuração.
Autism or Autistic Spectrum Disorder (ASD) is characterized by persistent difficulties in communication and social interaction, as well as restricted and repetitive patterns of behaviour, interests and activities. The goal of this dissertation is to create a serious game (SG) in virtual reality (VR) in order to help people with this problem to reduce the discomfort produced by being present in an environment with certain sounds that causes sensory overload. To find the sounds we used we used a questionnaire sent to the autism associations of Viseu and Coimbra and to people who were already in studies on autism at the Coimbra Institute for Biomedical Imaging and Translational Research (CIBIT) so that we could identify them. This game is composed of the main game that aims to decipher a maze, without the player's knowledge about it. After a while, the player is submitted to one of two minigames to try to gain a clue to finish the maze, and it is in these minigames that the player gets to interact with the various sound stimuli. At the end of this work, we evaluated the usability of the game with 4 people without autism and then with 3 people with autism. There were a few reasons why we only got this small number of people, and therefore it cannot be said for now that the game is ready for a clinical trial. However, we have gotten a lot of positive feedback about the game, which will make us say that we are not far from achieving this goal. None of these tests involved biosignal collection due to technical problems, and when this problem was solved, no volunteers could be found to conduct a pilot test with this configuration.
Description: Dissertação de Mestrado em Engenharia Informática apresentada à Faculdade de Ciências e Tecnologia
URI: https://hdl.handle.net/10316/102869
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Thesis.pdf48.64 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

52
checked on Apr 23, 2024

Download(s)

25
checked on Apr 23, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons