Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/102665
Title: O Lugar da Comunicação no Processo de Formação dos Gestores Empresariais: Os Casos de Portugal e Brasil
Other Titles: The Place of Communication in the Graduation Process of Business Managers: The Cases of Portugal and Brasil
Authors: Ribeiro, Lauralice de Moura
Orientador: Silva, João José Figueira da
Keywords: organizational communication; administration theories; managers; communication discipline; organization; comunicação organizacional; teorias da administração; gestores; disciplina de comunicação; organizações
Issue Date: 5-Jul-2022
Serial title, monograph or event: O Lugar da Comunicação no Processo de Formação dos Gestores Empresariais: Os Casos de Portugal e Brasil
Place of publication or event: DFCI - FLUC
Abstract: The present work evaluates the participation of Organizational Communication as a discipline in the University graduate of business administrators. To justify this proposition, we star by studying the connection between the science of Communication and Administration in a historical context, from emergence of Administration Theories, which started at the beginning of the last century, with Scientific Theory and evolved, around the 1940s, for more systemic and humanized approaches to management, proposing a prominent place for communication in organizations, when the first records of Organizational Communication as an area of study are found. We bring the attention the opinion of authors from both fields of study, Communication and Administration, regarding the impact and importance of communication for the performance of administrator functions and the consequent success of organizations. From there, we investigate the presence of the discipline of Organizational Communication in the curriculum offered by the four best business schools in Brasil and Portugal and, among them, we interviewed the representatives of two in each country, to deepen our understanding about their vision on the topic. Seeking for more contextualized analysis and aiming to strengthen the proposition of the study in question, we also sought the opinion of the employer market, carrying out a survey with company managers, in leadership positions, in Brazil and Portugal, with the objective of dimension the relevance of communication in the practical life of organizations. Bringing to the analysis and comparing these three different perspectives, we can check if there is convergence, or not, between what the authors defend, the market confirms and the schools offer, in terms of communication, to the future administrators of companies in Brazil and Portugal.
O presente trabalho avalia a participação da Comunicação Organizacional como disciplina na formação dos administradores de empresas. Para justificar essa proposição, começamos por estudar a ligação entre a ciência da Comunicação e da Administração em um contexto histórico, a partir do surgimento das Teorias da Administração, que iniciam no começo do século passado, com a Teoria Científica e evoluem, por volta dos anos 1940, para abordagens mais sistêmicas e humanizadas da gestão, propondo à comunicação um lugar de destaque nas organizações, quando se encontram os primeiros registros da Comunicação Organizacional como área de estudo. Trazemos ao conhecimento a opinião de autores dos dois campos de estudo, Comunicação e Administração, a respeito do impacto e importância da comunicação para o desempenho das funções do administrador e consequente sucesso das organizações. A partir daí, pesquisamos a presença da disciplina de Comunicação Organizacional na grade curricular ofertada pelas quatro melhores escola de administração do Brasil e Portugal e, entre elas, entrevistamos os representantes de duas em cada país, a fim de aprofundar nosso entendimento acerca da visão que têm sobre o tema. De forma a permitir uma análise mais contextualizada e visando fortalecer a proposição do estudo em causa, buscamos também, a opinião do mercado empregador, realizando uma pesquisa com gestores de empresas, em cargos de liderança, no Brasil e em Portugal, com o objetivo de dimensionar a relevância da comunicação na vida prática das organizações. Trazendo para a análise e confrontando essas três diferentes perspectivas, podemos perceber a convergência, ou não, entre o que autores defendem, o mercado confirma e as escolas oferecem, em termos de comunicação, aos futuros administradores de empresas no Brasil e em Portugal.
Description: Dissertação de Mestrado em Jornalismo e Comunicação apresentada à Faculdade de Letras
URI: https://hdl.handle.net/10316/102665
Rights: openAccess
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