Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/102475
Title: The role of perfectionism and repetitive negative thinking in medicine and dentistry students’ burnout
Other Titles: O Papel do perfecionismo e do pensamento repetitivo negativo no Burnout nos estudantes de medicina e medicina dentária
Authors: Cunha, Marta Sofia da Costa
Orientador: Pereira, Ana Telma Fernandes
Pereira, Daniela Silva Marques
Keywords: Burnout; Estudantes de medicina e medicina dentária; Perfecionismo; Pensamento Repetitivo Negativo; Perturbação Psicológica; Burnout; Medical and Dentistry Students; Perfectionism; Repetitive Negative Thinking; Psychological Distress
Issue Date: 11-Mar-2022
Serial title, monograph or event: The role of perfectionism and repetitive negative thinking in medicine and dentistry students’ burnout
Place of publication or event: Faculdade de Medicina da Universidade de Coimbra
Abstract: Introdução: Burnout afeta negativamente mais de 40% dos estudantes de medicina e medicina dentária. O próprio curso de medicina pode atrair indivíduos com níveis elevados de perfeccionismo, estando associado ao sofrimento psicológico (depressão, ansiedade, fadiga), nomeadamente pelo aumento do Pensamento Repetitivo Negativo.Objetivo: Analisar a influência dos traços de perfeccionismo e Pensamento Repetitivo Negativo na perturbação psicológica e Burnout nos estudantes de medicina e medicina dentária.Materiais e Métodos: Os participantes, 550 estudantes portugueses de medicina (81,1%) e medicina dentária (18,9%), dos quais 82,5% eram do sexo feminino, responderam a um questionário online que incluía a Escala de Perfecionismo BIG3, o Questionário Pensamento Perseverativo-15, a Escala de Depressão, Ansiedade e Stress e o Inventário Maslach Burnout- Estudantes. Resultados: As mulheres apresentaram pontuações médias mais elevadas no Perfeccionismo Autocrítico, no Questionário do Pensamento Perseverativo (total e ambas dimensões), e na Escala de Depressão, Ansiedade e Stress (total e dimensões de ansiedade e stress) (p<.001). As três dimensões do perfeccionismo que foram estudadas mostraram um efeito total significativo no Burnout, através dos mediadores. O Perfeccionismo Autocrítico (p<.001) e o Perfeccionismo Rígido (p=.0014) tiveram efeitos diretos significativos sobre o Burnout, bem como efeitos indiretos, com um papel de mediação através do Pensamento Repetitivo Negativo e perturbação psicológica. Enquanto o Perfeccionismo Narcísico apenas teve um efeito indireto sobre o Burnout através do Pensamento Repetitivo Negativo.Discussão: Este estudo destacou o papel do perfeccionismo no Burnout académico. Sugeriu que este papel pode ser direto, assim como parcialmente explicado pelo Pensamento Negativo Repetitivo e perturbação psicológica.Conclusão: Os estudantes com elevados níveis de perfeccionismo devem ser ajudados a lidar com a sua desregulação emocional, nomeadamente através de intervenções que diminuem o Pensamento Repetitivo Negativo, de modo a reduzir o Burnout académico.
Introduction: Burnout affects negatively more than 40% of medical and dentistry students. The medical course itself may attract individuals with high levels of perfectionism, which is associated to psychological distress (depression, anxiety, fatigue), by increasing repetitive negative thinking (RNT). Objective: To analyze the influence of perfectionism traits and RNT on psychological distress and burnout in medical and dentistry students.Materials and Methods: Participants, 550 Portuguese medicine (81.1%) and dentistry (18.9%) students (82.5% girls), answered an online survey including BIG3 Perfectionism Scale/BIG 3, Preservative Thinking Questionnaire-15/PTQ-15, Depression Anxiety and Stress Scale/DASS-21 and Maslach Burnout– Students Survey/MBI-SS. Results: Women presented higher mean scores in Self-critical Perfectionism, in PTQ (total and both dimensional scores), and DASS (total and domains of anxiety and stress) (p<.001). The three dimensions of perfectionism that were studied showed a significant total effect on Burnout, through the mediators. Self-critical Perfectionism (p<.001) and Rigid Perfectionism (p=.0014) had a significantly direct effects on Burnout, as well as an indirect effects, with a mediation role played by Repetitive Negative Thinking and Psychological Distress. Whereas Narcissistic perfectionism only had an indirect effect on Burnout through RNT.Discussion: This study highlighted the role of perfectionism on academic Burnout. It suggested that this role can be direct, as well as partially explained by the Repetitive Negative Thinking and psychological distress.Conclusion: Students with high levels of perfectionism should be helped in dealing with their emotional dysregulation, namely through interventions that decrease RNT in order to reduce medical and dentistry students’ burnout.
Description: Trabalho Final do Mestrado Integrado em Medicina apresentado à Faculdade de Medicina
URI: https://hdl.handle.net/10316/102475
Rights: embargoedAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
Show full item record

Page view(s)

74
checked on Oct 15, 2024

Download(s)

14
checked on Oct 15, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons