Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/101785
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorCarneiro, Vannessa Alves-
dc.date.accessioned2022-09-13T11:06:09Z-
dc.date.available2022-09-13T11:06:09Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.issn2182-7982pt
dc.identifier.issn0870-0990pt
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316/101785-
dc.description.abstractThis article aims to analyse the current proposal for Brazilian Primary and Secondary School, particularly after the implementation of the Law no. 13,415/17, which modified Brazilian’s national education guidelines and bases, regulated by the Law no. 9,394/96. Specifically, I propose to reflect upon this new law, how it shapes a new National Education Project and its impact on ‘historically oppressed groups’, such as Afrodescendant and Indigenous populations. I will also point out how these groups are framed by the new contents (and knowledge) of the Base Nacional Comum Curricular [National Common Curricular Base] (BNCC), focusing in the final years of the Primary School (5th to 9th grade). Against this backdrop, I will explore, within the contemporary Brazilian education field, the compatibility of ‘precarity’ (Butler, 2009) and coloniality in relation to institutional racism and Eurocentric (Western) thought. Mainly based on the ‘Ecology of Knowledges’ by Santos (2007), I propose the necessity to work on both: on the recognition of the bases of these groups, that needs a critical and regulated education about their histories, contents and knowledge, which should be explicitly exposed in a transversal way in the BNCC; and the deconstruction of the vision of education focused only on the market logic, rather than an education for citizenship, equity, and diversity. Finally, my methodology has a qualitative approach, based on secondary documentation sources (bibliographic research), passing through diverse research specifications (descriptive, exploratory and explanatory analysis).pt
dc.description.abstractEste artigo tem como objetivo analisar a atual proposta para a Educação Primária e Secundária do Brasil, particularmente após a implementação da Lei n.º 13.415, de 2017, que modifica as diretrizes e bases nacionais da educação, regulamentadas pela Lei n.º 9.394, de 1996. Especificamente, proponho refletir sobre essa nova lei, como ela configura um novo Projeto Nacional de Educação e seu impacto sobre os ‘grupos historicamente oprimidos’, tais como populações Afrodescendentes e povos Indígenas. Também destacarei como esses grupos são enquadrados pelos novos conteúdos (e conhecimentos) da Base Nacional Comum Curricular (BNCC), focando nos anos finais do Ensino Primário (5.º a 9.º ano). Nesse sentido, no campo da educação contemporânea brasileira, explorarei a compatibilidade da ‘precariedade’ (Butler, 2009) e da colonialidade em relação ao racismo institucional e ao pensamento Eurocêntrico (ocidental). Principalmente com base na ‘Ecologia de Saberes’ de Santos (2007), proponho a necessidade de trabalhar em ambas: nas bases de reconhecimento desses grupos, que passam pela necessidade de uma educação crítica e regulamentada sobre suas histórias, conteúdos e conhecimentos, que devem ser explicitamente expostos de forma transversal na BNCC; e a desconstrução da visão da educação focada apenas na lógica do mercado, e não na educação para a cidadania, a equidade e a diversidade. Por fim, minha metodologia é de abordagem qualitativa, baseada em fontes de documentação secundária (pesquisa bibliográfica), passando pelas diversas especificações de pesquisa (análise descritiva, exploratória e explicativa).pt
dc.description.sponsorshipCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior — Brasil (CAPES) — Finance Code 001.pt
dc.language.isoengpt
dc.rightsopenAccesspt
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt
dc.subjectNational Common Curricular Base (BNCC)pt
dc.subjectcolonialitypt
dc.subjectEcology of Knowledgespt
dc.subjecteducationpt
dc.subjectinstitutional racismpt
dc.subjectprecaritypt
dc.subjectBase Nacional Comum Curricular (BNCC)pt
dc.subjectcolonialidadept
dc.subjectEcologia dos Saberespt
dc.subjecteducaçãopt
dc.subjectracismo institucionalpt
dc.subjectprecariedadept
dc.titlePrecarity and coloniality in the Brazilian education field: an analysis of the Law no. 13,415/17 and the final years of the Primary School in the National Common Curricular Basept
dc.title.alternativePrecariedade e colonialidade na área da edução no Brasil: uma análise da Lei n.º 13.415/17 e dos últimos anos da Escola Primária na Base Nacional Comum Curricularpt
dc.typearticle-
degois.publication.firstPage235pt
degois.publication.lastPage252pt
degois.publication.issue36pt
degois.publication.titleAntropologia Portuguesapt
dc.peerreviewedyespt
dc.identifier.doi10.14195/2182-7982_36_11pt
dc.date.embargo2019-01-01*
uc.date.periodoEmbargo0pt
item.fulltextCom Texto completo-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.languageiso639-1en-
item.openairetypearticle-
item.cerifentitytypePublications-
item.grantfulltextopen-
crisitem.author.orcid0000-0002-0520-5086-
Appears in Collections:I&D CES - Artigos em Revistas Internacionais
IIIUC - Artigos em Revistas Internacionais
Show simple item record

Page view(s)

47
checked on Oct 16, 2024

Download(s)

42
checked on Oct 16, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons